افزودنی های حاوی نیتریت باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شود

به گزارش سیناپرس همدان، نیتریت ها و نیترات ها به طور طبیعی در آب و خاک وجود دارند و معمولاً از آب آشامیدنی و منابع غذایی وارد بدن می شوند. آنها همچنین به عنوان افزودنی های غذایی برای افزایش ماندگاری استفاده می شوند. مطالعه ای که در 17 ژانویه در مجله دسترسی آزاد PLOS Medicine توسط برنارد سرور از تیم تحقیقاتی اپیدمیولوژی تغذیه (EREN-CRESS) از Inserm، INRAE، Cnam و دانشگاه سوربن پاریس نورد، Bobigny، فرانسه و همکاران منتشر شد، ارتباط بین رژیم غذایی حاوی نیتریت ها و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را نشان می دهد.

برخی از مقامات بهداشت عمومی از محدود کردن استفاده از نیتریت ها و نیترات ها به عنوان افزودنی های غذایی حمایت کرده اند. با این حال، نقش نیتریت ها و نیترات های غذایی در اختلال عملکرد متابولیک و دیابت نوع 2 در انسان ناشناخته باقی مانده است. به منظور بررسی رابطه بین قرار گرفتن در معرض رژیم غذایی حاوی نیتریت/نیترات و خطر دیابت نوع 2، محققان به داده های جمع آوری شده از 104168 شرکت کننده در گروه آینده نگر NutriNet-Santé دسترسی پیدا کردند.

مطالعه NutriNet-Santé در سال 2009 آغاز شد. شرکت کنندگان 15 ساله و بالاتر به طور داوطلبانه ثبت نام کردند و سابقه پزشکی، جمعیت شناختی، رژیم غذایی، سبک زندگی و وقایع اخیر عمده سلامت را خود گزارش دادند. محققان از قرار گرفتن در معرض دقیق نیتریت/نیترات که از چندین پایگاه داده و منبع مشتق شده بود استفاده کردند و سپس مدل های آماری را برای تجزیه و تحلیل اطلاعات رژیم غذایی گزارش شده خود با نتایج پایگاه های سلامتی توسعه دادند.

محققان دریافتند که شرکت کنندگان در گروه NutriNet-Santé که به طور کلی و به طور خاص از مواد افزودنی مواد غذایی و منابع غیرافزودنی مصرف بالاتری از نیتریت ها را گزارش کرده بودند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 بودند.

این مطالعه دارای محدودیت های متعددی بود و برای تایید نتایج به تحقیقات بیشتری نیاز است. داده ها به صورت خود گزارشی ارائه شدند و محققان نتوانستند قرار گرفتن در معرض نیتریت/نیترات خاص را با استفاده از نشانگرهای زیستی به دلیل چالش های بیولوژیکی اساسی تایید کنند. بعلاوه، افراد در دموگرافیک و رفتارهای گروهی ممکن است قابل تعمیم به بقیه جمعیت نباشن، این گروه شامل تعداد بیشتری از افراد جوان تر، اغلب زنان، بود که رفتارهای سالم تری از خود نشان دادند. سردرگمی باقیمانده نیز ممکن است بر نتایج حاصل از طراحی مشاهده‌ای مطالعه تأثیر گذاشته باشد.

به گفته نویسندگان، این نتایج شواهد جدیدی را در زمینه بحث های جاری در مورد نیاز به کاهش استفاده از افزودنی های نیتریت در گوشت های فرآوری شده توسط صنایع غذایی ارائه می دهد و می تواند از نیاز به تنظیم بهتر آلودگی خاک توسط کود حمایت کند. در همین حال، چندین مقام بهداشت عمومی در سراسر جهان از قبل به شهروندان توصیه می کنند که مصرف غذاهای حاوی افزودنی های بحث برانگیز از جمله نیتریت سدیم را محدود کنند.

Srour و Touvier اضافه می کنند، این اولین مطالعه کوهورت در مقیاس بزرگ است که ارتباط مستقیمی را بین نیتریت های منشا مواد افزودنی و خطر دیابت نوع 2 نشان می دهد. همچنین ارتباط پیشنهادی قبلی بین کل نیتریت های رژیم غذایی و خطر دیابت نوع 2 را تایید می کند.

منبع: medicalxpress

مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا