درگذشت آنتوان دو سنت اگزوپری

«آنتوان دو سنت اگزوپری»، ۲۹ ژوئن سال ۱۹۰۰ در شهر لیون به دنیا آمد. او فرزند سوم کنت ژان دو سنت‌اگزوپری بازرس بیمه در جنوب فرانسه و ماری دو فونسکلومب، اشراف زاده‌ای فرانسوی، بود. هنوز چهار سالش تمام نشده بود که پدرش از دنیا رفت و مادرش به‌تنهایی نگهداری و تربیت او را به عهده گرفت. دوران کودکی آنتوان با یک برادر و دو خواهر در سن‌موریس و مول که املاک مادربزرگش در آنجا بود، سپری شد. آنتوان تحصیلات اولیه را در مدارس نخبه کاتولیک گذراند.

بعد از دریافت دیپلم خانواده اگزوپری او را تشویق کردند تا وارد نیروی دریایی شود، ولی در امتحان ورودی موفق نشد و به‌ناچار رشته مهندسی معماری را انتخاب کرد. در اوایل دهه بیست میلادی، به هوانوردی روی آورد و متوجه شد که این دقیقاً همان حرفه مورد علاقه اوست و تا هنگام مرگ همچنان هوانورد باقی ماند. اگزوپری نخست در غرب آفریقا و سپس در آمریکای جنوبی به‌عنوان بخشی از وظایفش، جان خود را به خطر انداخت؛ تا آنجا که دو بار دچار سوانح هوایی وخیمی شد و به‌طور معجزه آسایی نجات یافت. آنتوان در سن ۲۱ سالگی، به‌عنوان مکانیک در نیروی هوایی فرانسه مشغول به کار شد و در طول دو سال خدمت خود، فن خلبانی و مکانیکی را فرا گرفت؛ چنان که از جمله هوانوردان خوب و زبردست ارتش فرانسه به شمار می‌رفت. وی به مدت چندین سال در راه‌های هوایی فرانسه- افریقا و فرانسه- امریکای جنوبی پرواز کرد. در سال ۱۹۲۳ پس از پایان خدمت نظام به پاریس بازگشت و به مشاغل گوناگون پرداخت و در همین زمان بود که نویسندگی را آغاز کرد.

در سال ۱۹۳۰ بار دیگر به فرانسه بازگشت و در شهر آگه که مادر و خواهرش هنوز در آنجا اقامت داشتند، ازدواج کرد. شهرت نویسنده با انتشار داستان «پرواز شبانه» آغاز شد که با مقدمه‌ای از آندره ژید در ۱۹۳۱ انتشار یافت و موفقیت قابل ملاحظه‌ای به دست آورد. حوادث داستان در امریکای جنوبی می‌گذرد و نمودار خطرهایی است که خلبان در طی طوفانی سهمگین با آن روبرو می‌گردد و همه کوشش خود را در راه انجام وظیفه به کار می‌برد.

در سال ۱۹۳۹ اثر معروف اگزوپری به نام «زمین انسان‌ها» برای نخستین بار منتشر گردید و از طرف فرهنگستان فرانسه موفق به دریافت جایزه شد. پس از شکست فرانسه از آلمان در سال ۱۹۴۰، اگزوپری به نیویورک رفت و در آن شهر بیش از دو سال به نوشتن مشغول بود.

 

سفر بی‌بازگشت

«آنتوان دو سنت اگزوپری»، ۳۱ ژوئیه ۱۹۴۴ برای پروازی اکتشافی بر فراز فرانسه اشغال شده از جزیره کرس در دریای مدیترانه با یک فروند هواپیما غیرمسلح به پرواز درآمد و پس از آن دیگر هیچ‌گاه دیده نشد. دلیل سقوط هواپیمای او هیچ‌گاه مشخص نشد اما در اواخر قرن بیستم و پس از پیدا شدن لاشه هواپیمایش این‌طور به نظر می‌رسد که برخلاف ادعاهای پیشین، او هدف آلمان‌ها واقع نشده‌است زیرا بر روی هواپیما اثری از تیر دیده نمی‌شود و احتمال زیاد می‌رود که سقوط هواپیما به دلیل نقص فنی بوده‌است. گذارده‌است.

آثار اگزوپری

«آنتوان دو سنت اگزوپری»، ۴۴ سال بیشتر زندگی نکرد، اما در طول همین عمر کوتاهش نیز آثاری از خود به جای گذاشت که نام او را برای همیشه در تاریخ جاودانه کرد. او نویسنده‌ای شاعر و متفکر است که آثارش همه حکایت از تجربه‌های شخصی‌اش دارد. از جمله آثار او می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:

پیک جنوب

«پیک جنوب» نام اولین رمان سنت‌اگزوپری است که در سال ۱۹۲۹ به وسیله انتشارات گالیمار در فرانسه منتشر شد.

نامه به یک گروگان

سنت‌اگزوپری «نامه به یک گروگان» را در سال ۱۹۴۳ نوشت که در همان سال منتشر شد. او این اثر را که از شش فصل تشکیل شده، به عنوان مقدمه‌ای برای رمان دوستش لئون ورث با عنوان سی و سه روز نوشته بود.

پرواز شبانه

شهرت اگزوپری با انتشار رمان «پرواز شبانه» آغاز شد. این کتاب با مقدمه‌ای از آندره ژید، نویسنده نامدار فرانسوی در سال ۱۹۳۱ منتشر شد. آندره ژید در مقدمه خود بر این کتاب نوشت: «با آنکه نخستین کتاب اگزوپری (پیک جنوب) را دوست دارم اما این یکی را سخت بدان ترجیح می‌دهم».

زمین انسان‌ها

«زمین انسان‌ها» نخستین بار در سال ۱۹۳۹ در فرانسه منتشر شد. این کتاب، جایزه بزرگ آکادمی فرانسه را دریافت کرد.

خلبان جنگ

اگزوپری رمان «خلبان جنگ» را در سال ۱۹۴۰ نوشت. این اثر، روایت آمیخته با رنج و فشارهای روحی اگزوپری است. زمانی که او در مقام خلبان شناسایی در نبرد فرانسه در سال ۱۹۴۰، مشغول به خدمت بود.

دژ

«دژ» اثری ناتمام از سنت اگزوپری است که پس از مرگ او در سال ۱۹۴۸ منتشر شد.

 

شازده کوچولو

بی‌شک شهرت اگزوپری بیش از هر چیز مرهون اثر به یاد ماندنی و جاودانه «شازده کوچولو» است که نخستین بار در سال ۱۹۴۳ به زبان فرانسه و سپس انگلیسی به چاپ رسید و به‌عنوان بهترین رمان قرن بیستم در فرانسه شناخته شد. این کتاب به بیش از ۲۰۰ زبان دنیا برگردانده شده که رکوردی کم‌نظیر در این حوزه محسوب می‌شود. همراه با ترجمه‌های مختلف این کتاب در سراسر جهان، بزرگانی مانند محمد قاضی، ابوالحسن نجفی و احمد شاملو نیز این کتاب را ترجمه کرده و هر یک از سبک خاص و متفاوتی در ترجمه این داستان بهره گرفته‌اند.

 

نوشته‌هایی درباره جنگ

«نوشته‌هایی درباره جنگ»، مجموعه مقالات، اسناد و مشاهدات سنت اگزوپری را دربر می‌گیرد که بین سال‌های ۱۹۳۹ و ۱۹۴۴ نوشته شده و برای نخستین بار در سال ۱۹۸۲ به‌وسیله انتشارات گالیمار در فرانسه منتشر شد.

 

گزارش: اعظم حسن تقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا