نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

یک متر خانه بخر و اجاره بده!

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، اسکندری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله اولین مقاماتی بود که از افتتاح صندوق های مسکن و مستغلات در بورس و فروش متری زمین دفاع کرد. وی در مصاحبه ای که در سایت این صندوق منتشر شد این طرح را « یکی از راه های خانه دار شدن افراد کم درآمد توصیف کرد».همچنین به تازگی شهردار تهران نیز در صداوسیما از این طرح گفت و به نوعی حمایت نهاد تحت امرش را از پروژه مزبور اعلام کرد.

در سال جاری، از سامانه ها و درگاه های مختلف دولتی برای طرح های متنوعی در حوزه مسکن ثبت نام به عمل آمد، از جمله این طرح ها پروژه مسکن ملی است. هر چند، با توجه به اظهارات مرحوم رستم قاسمی وزیر پیشین راه و شهرسازی، به نظر نمی رسد که دولت بتواند بودجه هنگفت ساخت چنین پروژه ای را تامین نماید، به ویژه که فروش نفت در بهترین حالت روی 1.400 میلیون بشکه قرار دارد، از این رو، جذب سرمایه های کوچک مردم، در حال حاضر منطقی ترین راه به نظر می رسد.

روح الله فرهادی کارگزار بورس کالا و مدرس دانشگاه آزاد تهران مرکز درباره این موضوع به خبرنگار سیناپرس گفت: در حال حاضر روند اقتصاد کشور ما به گونه ای است که بخش عمده ای از افراد شاغل جامعه ممکن است توانایی خرید مسکن را نداشته باشند. با این همه قسمتی از شاغلان می توانند بخشی از حقوق یا دریافتی خود را پس انداز کنند، این پس اندازهای خٌرد غالباً صرف خرید دارایی های مانند اقلام ضروری یا سرمایه گذاری می شود.

وی افزود: در نتیجه پس انداز های خٌرد اغلب به سمت بازارهایی مانند سکه یا ارز سرازیر می شود و بر دامنه هیجانی این بازارها می افزاید، اما جذب بازار مسکن نمی شود، زیرا مسکن کالای گرانی است و به سرمایه قابل توجهی نیاز دارد. با این حال، همه دوست دارند که در بخش مسکن سرمایه گذاری کنند، زیرا تورم این بخش بالا است و سرمایه گذاری مطمئنی محسوب می شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: برای جذب سرمایه های کوچک به بازار مسکن، پیش از این طرح های مختلفی آزموده شد که از جمله آنها اوراق بهادار مسکن و یا اوراق تسه بود. سازمان بورس و چند نهاد دیگر تلاش کرده اند که با طرح خرید متری مسکن، دریچه ای جدید روی قشر عظیم متقاضیان مسکن و همچنین سرمایه گذاران بازار سرمایه باز کنند. در این طرح صندوقی ایجاد می شود که روی بخش املاک و مستغلات متمرکز است، این صندوق اوراقی را از طریق بورس یا فرابورس به فروش می رساند، متقاضی نیز می تواند از طریق این اوراق مثلاً به میزان 1 متر مربع از یک واحد ساختمانی مسکونی مشخص را خریداری کند.

وی گفت: بر اساس آنچه در امید نامه گفته شده است، متقاضیان حتی خواهند توانست تا به میزان نیم متربع یا کمتر نیز خرید کنند. از سوی دیگر با اظهار نظر شهردار تهران در این خصوص ، طبیعتاً با مشارکت فعال شهرداری،  این طرح از عقبه قوی تری برخوردار خواهد بود.

فرهادی خاطر نشان کرد: البته کارشناسان این حوزه درخواست کرده اند که قابلیت تبدیل اوراق به یک واحد مشخص در طرح به وجود آید، بدین معنی که خریدار به مرور زمان به صورت متر به متر اوراق یک واحد مشخص را خریداری کند تا متراژ  به عنوان مثال به 80 متر برسد و او بتواند واحد مد نظرش را از آن ساختمان تحویل بگیرد، بنابراین این امکان بسیار خوبی است که فعلاً در امید نامه پیش بینی نشده اما این احتمال وجود دارد که با افزایش درخواست ها، این امکان نیز در نظر گرفته شود.

فرهادی در توضیح بیشتر مزایای مالی این طرح اظهار کرد: در این طرح واحد ساختمانی که شما در آن سرمایه گذاری خواهید کرد کاملاً مشخص شده است، حتی یک شخص حقیقی نیز می تواند ساختمان احداث شده اش را در بورس کالا عرضه و به صورت متری به فروش برساند. شما نیز که به عنوان سهامدار مثلاً 1 متر از یک واحد مسکونی 50 متری را خریداری کرده اید، به صورت ماهانه از سهم اجاره بهای آن واحد بهره مند می شوید، یک مدیر ساختمان یا شخص مسئول نیز ماهیانه مبالغ اجاره را جمع می کند و هر سهامدار به اندازه سهمش اجاره دریافت خواهد کرد، ضمن آنکه در صورت افزایش قیمت خانه، شما از سود تورمی یک متر خانه خود نیز بهره مند شده اید.

وی همچنین با اشاره به تجربیات دیگر کشورها، بیان کرد: طرح فروش متری مسکن در قالب صندوق های موسوم به REIT انجام می گیرد، دیگر کشورها نیز این روش را آزموده اند و از منافع آنان بهره مند شده اند، به نظر این طرح مفیدی است که در صورت اجرای صحیح می تواند برای دهک های پایین درآمدی در ایران سهمی از سبد محصولات حوزه مسکن را به ارمغان آورد.

به گزارش سیناپرس، حال باید دید نحوه مدیریت و مسائل حقوقی این طرح چگونه اجرایی می شود و آیا مردم به این طرح اعتماد می کنند و می تواند جنبه سرمایه گذاری برای آنها داشته باشد یا خیر؟

گزارش:هیرش سعیدیان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل