نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مهم‌ترین عامل ایجاد فشار خون بالا در بدن کشف شد

توموگرافی کامپیوتری ده دقیقه ای (سی تی اسکن) به شناسایی گره های ریز در یک غده هورمونی کمک نموده که برداشتن آنها نیز فشار خون بالا را درمان می کند.

به گزارش سیناپرس اردبیل، این تحقیق توسط پزشکان دانشگاه کوئین مری لندن و بیمارستان بارتز و بیمارستان دانشگاه کمبریج انجام و در Nature Medicine منتشر شده است.

این مطالعه شامل 128 شرکت کننده بود که فشار خون بالا یا فشار خون بالا ناشی از یک هورمون استروئیدی به نام آلدوسترون داشتند.

سی‌تی‌اسکن جدید نشان داد که در دو سوم بیماران، ترشح آلدوسترون از یک گره خوش‌خیم در یکی از غدد فوق کلیوی ناشی می‌شود که می‌توان آن را با خیال راحت خارج کرد.

این اسکن از دوز بسیار کوتاه اثر متومیدیت استفاده می کند که یک رنگ رادیواکتیو است که فقط به ندول تولید کننده آلدوسترون می چسبد.

پروفسور موریس براون، محقق ارشد این مطالعه و استاد اندوکرینولوژی دانشگاه کوئین مری لندن، می گوید: «این ندول های تولید کننده آلدوسترون بسیار کوچک هستند و به راحتی در سی تی اسکن معمولی نادیده گرفته می شوند. آنها برای چند دقیقه پس از تزریق ما می درخشند و به عنوان علت آشکار فشار خون بالا در نظر گرفته می‌شوند که اغلب می توان آن را درمان کرد. تا به حال، 99 درصد موارد به دلیل دشواری و در دسترس نبودن آزمایشات هرگز تشخیص داده نشده اند».

گفتنی است آلدوسترون با مدیریت سطوح سدیم (نمک) و پتاسیم در خون به تنظیم فشار خون کمک می کند. افزایش سدیم در جریان خون باعث احتباس آب می شود و این باعث افزایش حجم خون و فشار خون می شود.

آلدوسترونیسم شایع ترین علت فشار خون بالا است که 5 تا 14 درصد از کل موارد را تشکیل می دهد. این بیماری همچنین باعث 20 تا 25 درصد موارد فشار خون بالا مقاوم به درمان می شود.

منبع: health news
مترجم: تقی قاسمی

خروج از نسخه موبایل