تاثیر روانی از دست دادن شغل

از دست دادن شغل و بی کار شدن یکی از تلخ ترین و ناراحت کننده ترین تجارب است که باعث می شود تا افراد به مصرف داروهای ضد افسردگی روی آورند . تحقیقات جدید نشان می دهد که از دست دادن شغل می تواند اعتماد را در افراد از بین برده و باعث بی اعتمادی آنها نسبت به دیگران شوند .

قابل ذکر است که بر کناری از شغل و بیکاری در بی اعتمادی اینگونه افراد نسبت به دیگران به حدی است که حتی پس از به دست آوردن شغل جدید و رهایی از بی کاری ، نیز ادامه خواهد داشت .

جیمز لورنس (James Laurence) از دانشگاه منچستر و از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در این رابطه می گوید : تمایل افراد نسبت به اعتماد به دیگران ، اثر باقی مانده پایداری روحی در طول عمر است . این تحقیقات نشان می دهد که آسیب روحی می تواند باعث تغییر نگرش افراد نسبت به جهان اطرافشان شود .

این تیم تحقیقاتی انگلیسی هر گونه جابه جایی شغلی را که به معنای از دست دادن غیر عمدی و غیر اختیاری شغل بوده ، از قبیل اخراج  از محل کار (redundancy) ، کم کردن کارمندان یا کارگران برای کوچک ساختن شرکت یا کارخانه (downsizing)، بیرون کردن افراد به دلیل بازسازی و یا چیزی مشابه آن  (restructuring) مورد بررسی قرار دادند .  این تحقیقات به هزینه های اجتماعی رکود اقتصادی نیز توجه داشته است .

قابل ذکر است که یک تجربه کوچک از دست دادن شغل و بیکار شدن ، می تواند باعث افسردگی و عدم اعتماد گردد .

جیمز لورنس در این رابطه اینگونه توضیح می دهد : توجه به این مساله نه تنها برای فرد درگیر با بیکاری و یا اخراج ، مهم است بلکه جلوگیری از این واقعه برای جامعه به طور کلی مزایایی همچون سلامت و شادی، انسجام اجتماعی، حکومت دموکراتیک موثر و توسعه اقتصادی را در بر خواهد داشت .

لازم به توضیح است که داده های این پژوهش از مصاحبه های دوره ای از هفت هزار فرد بزرگسال بریتانیایی که با این مساله مواجه بودند و آن را تجربه کرده اند، به دست آمده است .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تحقیقات علوم اجتماعی (Social Science Research) به چاپ رسیده است.

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا