نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر روانی از دست دادن شغل

از دست دادن شغل و بی کار شدن یکی از تلخ ترین و ناراحت کننده ترین تجارب است که باعث می شود تا افراد به مصرف داروهای ضد افسردگی روی آورند . تحقیقات جدید نشان می دهد که از دست دادن شغل می تواند اعتماد را در افراد از بین برده و باعث بی اعتمادی آنها نسبت به دیگران شوند .

قابل ذکر است که بر کناری از شغل و بیکاری در بی اعتمادی اینگونه افراد نسبت به دیگران به حدی است که حتی پس از به دست آوردن شغل جدید و رهایی از بی کاری ، نیز ادامه خواهد داشت .

جیمز لورنس (James Laurence) از دانشگاه منچستر و از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در این رابطه می گوید : تمایل افراد نسبت به اعتماد به دیگران ، اثر باقی مانده پایداری روحی در طول عمر است . این تحقیقات نشان می دهد که آسیب روحی می تواند باعث تغییر نگرش افراد نسبت به جهان اطرافشان شود .

این تیم تحقیقاتی انگلیسی هر گونه جابه جایی شغلی را که به معنای از دست دادن غیر عمدی و غیر اختیاری شغل بوده ، از قبیل اخراج  از محل کار (redundancy) ، کم کردن کارمندان یا کارگران برای کوچک ساختن شرکت یا کارخانه (downsizing)، بیرون کردن افراد به دلیل بازسازی و یا چیزی مشابه آن  (restructuring) مورد بررسی قرار دادند .  این تحقیقات به هزینه های اجتماعی رکود اقتصادی نیز توجه داشته است .

قابل ذکر است که یک تجربه کوچک از دست دادن شغل و بیکار شدن ، می تواند باعث افسردگی و عدم اعتماد گردد .

جیمز لورنس در این رابطه اینگونه توضیح می دهد : توجه به این مساله نه تنها برای فرد درگیر با بیکاری و یا اخراج ، مهم است بلکه جلوگیری از این واقعه برای جامعه به طور کلی مزایایی همچون سلامت و شادی، انسجام اجتماعی، حکومت دموکراتیک موثر و توسعه اقتصادی را در بر خواهد داشت .

لازم به توضیح است که داده های این پژوهش از مصاحبه های دوره ای از هفت هزار فرد بزرگسال بریتانیایی که با این مساله مواجه بودند و آن را تجربه کرده اند، به دست آمده است .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تحقیقات علوم اجتماعی (Social Science Research) به چاپ رسیده است.

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل