نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر انباشت زباله های هسته ای در قطب شمال

یکی از مشکلات اصلی زیست محیطی موجود در قطب شمال، انباشت زباله های هسته ای در طول قرن بیستم در این مناطق است. به تازگی تیمی از پژوهشگران اقدام به مطالعه این موضوع و تاثیرات مخرب زیست محیطی زباله های فوق کرده اند.

به گزارش سیناپرس، تیمی از متخصصین موسسه تحقیقات قطب شمال و قطب جنوب در پروژه ای جدید، سطح رادیونوکلئیدهای مصنوعی را در دریاچه لادوگا که از اواخر قرن بیستم به دلیل توسعه فناوری های هسته ای در آنجا انباشته شده است، ارزیابی خواهند کرد.

دیمیتری بلشیانوف، کارشناس این موسسه به رسانه های خبری گفت: دریاچه لادوگا، بزرگترین دریاچه در اروپا محسوب شده و برای دانشمندان اهمیت زیادی دارد تا بفهمند چگونه رادیونوکلئیدها در آب و رسوبات کف این دریاچه انباشته می شوند.

محققان این موضوع را بسیار مهم ارزیابی می کنند که مشخص شود آلاینده های غیرقابل تخریب کجا انباشته شده، چگونه می توانند بر نسل های آینده تأثیر بگذارند. به گزارش سیناپرس، دریاچه لادوگا الگویی است که در آن ما می توانیم راه ‌های آلودگی و تصفیه دریاچه و سایر آب‌ ها در صورت آلودگی رادیونوکلئیدهای مصنوعی را درک کنیم.

به همین دلیل دانشمندان قصد دارند بر روی مطالعه سطح سزیم 137 (137 Cs) در رسوبات کف دریاچه لادوگا تمرکز کنند. این ماده، یک رادیونوکلئید مصنوعی است که در طی شکافت هسته ای در راکتورهای هسته ای و سلاح های هسته ای تشکیل می شود.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است این تحقیقات با کمک مالی از بنیاد علوم روسیه (RSF)  انجام شده و انتظار می رود نتایج نه تنها سطح رادیونوکلئیدها را در خود دریاچه نشان دهد، بلکه به درک نحوه انباشته شدن و حذف آن ها از مخزن نیز کمک کند. این مطالعات به طور غیرمستقیم، به دانشمندان کمک می‌کند تا بفهمند چگونه آلاینده‌های رایج‌ تری مانند فلزات سنگین، ترکیبات آلی کلر و غیره در طبیعت انباشته می ‌شوند.

مترجم: مریم عالمی

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل