نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تحریم های حوزه اینترنت لغو شد، اما خود تحریمی باقی است

اخیراً وزارت خزانه داری آمریکا با تغییر در تحریم های موسوم به Iran General License (GL) یا دی 2، تحریم های مختلف حوزه اینترنت و خدمات نرم افزاری را لغو کرد. تحریم های لغو شده طیف گسترده ای از پلتفرم ها، نرم افزارها، خدمات رایگان و غیر رایگان و شبکه های اجتماعی، مختلف را در بر می گیرد. برای نمونه خدمات مربوط به مکان یابی گوگل ارث، کنفرانس های ویدئویی، بازی ها و …در این سبد تحریمی لغو شده، قرار دارد. 

ایوب ترابی کارشناس کریپتو کارنسی، اقتصاد دیجیتال و مشاور ،در پاسخ به سوال خبرنگار سیناپرس درباره لغو تحریم ها گفت:  شرکت هایی مانند گوگل و آمازون خدمات زیرساختی مختلفی ارائه می کنند که برای یک زیست بوم در حال رشد در هر کشوری ضروری به نظر می رسند، همچنین تحریم ها دسترسی ایرانیان به بسیاری از سرویس های شرکت های آمریکایی را قطع یا محدود کرده بود که این مجوز وزارت خزانه داری، امکان دسترسی مجدد را فراهم کرد. همچنین خدماتی مانند CDN امکان دسترسی سریع تر به محتوا را در محیط وب، تسهیل می کند که این مورد نیز اکنون در دسترس است،

وی افزود: بیش از این توسعه دهندگان وب و نرم افزارهای ایرانی از بسیاری از خدمات جهانی مانند firebase استفاده می کردند، فایربیس به تولید کنندگان نرم افزار کمک می کند که برنامه های با کیفیت تری تولید کنند، پس از تحریم ها، بسیاری از این مهندسان و شرکت های نرم افزاری به سمت نمونه های داخلی کوچ کردند، این اتفاق در دیگر حوزه ها نیز تکرار شد، بنابراین در حال حاضر این احتمال وجود دارد که با وجود لغو تحریم، تولید کنندگان نرم افزار یا دیگر شرکت ها و اشخاص، انگیزه ای برای بازگشت مجدد به این بسترها نداشته باشند، چون محدودیت های داخلی مختلفی در این سال ها وضع شده است که استفاده فعالان IT ایرانی از خدمات بین المللی را با مشکل مواجه کرده است.

این کارشناس با اشاره به محدویت ها و فیلترینگ داخلی اظهار کرد: نهادها و پلتفرم‌های داخلی تلاش می کنند تا ارسال محتوای رمز نگاری شده را محدود کنند، این عمل باعث می شود تا دسترسی کاربران و توسعه دهندگان به بسیاری خدمات سخت شود. برای نمونه می توان به فیلتر شدن گوگل پلی در داخل اشاره کرد، تلفن همراه شما بسیاری از آپدیت های امنیتی را از این سامانه دریافت می کند، فیلتر شدن این بستر باعث شده تا شما به عنوان یک کاربر و شهروند در خطر هک و نفوذ بیشتری قرار بگیرید، قاعدتاً هیچ دولتی در دنیا تلاش نمی کند تا شهروندانش را در خطر هک و نفوذ قرار داهد، اما متاسفانه این اتفاق در کشور ما در اثر اجرای برخی سیاست های کارشناسی نشده، رخ داد.

وی افزود: عدم رجیستر آیفون 14 ( برخلاف آیفون 13) نیز ظاهراً به این دلیل است که برخی کارشناسان ناآگاه به مسئولین مشاوره داده اند که ممکن است نسل جدید آیفون امکان دسترسی به اینترنت ماهواره ای را فراهم کند، این در حالی است که این مساله از واقعیت های علمی فاصله دارد.

ترابی ضمن تشریح بیشتر زوایای تحریم حوزه فناوری اطلاعات بیان کرد: زیان هایی که فیلترینگ و خودتحریمی به کسب و کارهای آنلاین،  استارتاپ ها، زیست بوم دانش بنیان، برنامه نویسان و طیف گسترده ای از سایر کسب و کارها وارد کرده، بسیار بیشتر از تحریم های بین المللی بوده است. در حال حاضر به دلیل رکود در اقتصاد و بیکار شدن بسیاری از افرادی که در حوزه کسب و کارهای آنلاین فعال بودن، استقبال از بازی های رایانه ای افزایش یافته است، برخی گیمرها هم هستند که درآمد روزانه خود و خانواده شان را از این طریق تامین می کنند، اما زیرساخت‌ها و پاسخ مسئولین به این حوزه بسیار دلسرد کننده است، پینگ بازی های رایانه ای مانند کال آف دیوتی که در ایران بسیار محبوب است، در کشور جنگ زده اوکراین 40MC است اما همین پینگ در ایران قریب 250 MC بوده که این اختلاف خود گویای بسیاری از مسائل است.

این کارشناس در ادامه افزود: لغو تحریم های این حوزه ممکن است برای برخی شرکت های ایرانی فرصتی جدید محسوب شود، فرصتی که آنها بتوانند با استفاده از آن خدمات نرم افزاری و نظایر آن را به دیگر کشورها صادر کنند و درآمد ارزی کسب کنند. البته محدودیت های داخلی گسترده و سرعت نازل اینترنت، موانع بسیار بیشتری را پیش پای این فعالان قرار داده تا تحریم های آمریکا.

گزارش:هیرش سعیدیان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل