نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ثبت شرکت دانش بنیان برای اعضای هیات علمی شاغل

خسرو پیری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری علم و فناوری وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در رابطه هدف از تدوین این دستورالعمل گفت: حضور اساتید دانشگاه در شرکت‌های دانش بنیان در اقتدار این شرکت‌ها نقش بسیاری دارند، چراکه این اتفاق می تواند ایده را به ثروت تبدیل کند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه از دیگر اهداف تدوین و ابلاغ این دستورالعمل تسهیل تأسیس و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی و مراکز پژوهشی و به‌کارگیری توانمندی‌های اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و کمک به تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی در جهت رفع نیاز جامعه است.

پیری تصریح کرد: هدف این نیست که تمام اساتید دانشگاه ها، شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنند بلکه هدف این است که کارهای تحقیقاتی آزمایشگاهی به صورت یک نوآوری و امتیاز دربیاید.

وی در رابطه با جزئیات این دستورالعمل افزود: از طریق این دستورالعمل، اساتید می‌توانند امتیاز فناوری‌های خود را به فروش برسانند و این یک درآمد برای اساتید و دانشگاه محسوب می‌شود. فعالیت اساتید در حال حاضر آغاز شده و ابلاغ آیین‌نامه می‌تواند موانع کاری را برطرف کند.

پیری با اشاره به اینکه تنها اعضای هیئت علمی که در دانشگاه ها مشغول به کار هستند می توانند نسبت به ثبت شرکت دانش بنیان اقدام کنند، گفت: همکاری عضو هیئت‌علمی با شرکت دانش‌بنیان در سمت مدیرعاملی تنها با هماهنگی و موافقت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی امکان‌پذیر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حدود ۱۵ دانشگاه بزرگ در پیش‌نویس آیین نامه دخالت داشته اند و سعی کردیم بدنه دانشگاه‌ها نیز در این امر دخیل باشند. ضمن اینکه این آیین نامه یک ساله است و اگر در اجرای آن مشکلی به وجود آید، قابل اصلاح شدن است.

 

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل