نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تلاش کشورهای اوراسیا برای دستیابی به اقتصاد آزاد و سبز

روز گذشته کمیسیون اقتصادی اوراسیا (EEC) به همراه شرکت دولتی روسیه VEB.RF و مرکز مالی سبز قزاقستان در مرکز مالی بین المللی آستانه، معیارهایی را برای پروژه های سبز کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا آماده کردند.

به گزارش سیناپرس، کمیسیون اقتصادی اورآسیا که شامل کشورهای همسایه شمالی ایران می شود، روز گذشته سند چشم انداز اقتصادی خود در آینده را منتشر کرد. بر این اساس بلوک تجاری این کمیسیون در بیانیه ‌ای اعلام کرد: الگوی طبقه ‌بندی شده فوق توسط یک کارگروه سطح بالا در مورد بررسی پیشنهاد در زمینه همگرایی مواضع کشورهای عضو اورآسیا در چارچوب دستور کار آب و هوا تصویب شد.

در بیانیه فوق آمده است: هدف از تهیه یک مدل طبقه ‌بندی شده ، تحریک و همسویی رویکردهای کشورهای عضو در چارچوب توسعه سیستماتیک ابزارهای تأمین مالی سبز در فضای اوراسیا و همچنین تضمین آزادی حرکت سرمایه است.

این کمیسیون همچنین خاطرنشان کرد: از این معیارها می توان برای توسعه یا به روز رسانی طبقه بندی ملی استفاده کرد. در حال حاضر، روسیه و قزاقستان دارای سیستم های ملی برای انتخاب پروژه های سبز هستند.

این رده بندی مدل ها می تواند دسترسی شرکت های سرمایه گذار حوزه اوراسیا به بازارهای سرمایه کشورهای عضو را از طریق قرار دادن ابزارهای تامین مالی در مبادلات این حوزه ساده کند. ساختار طبقه بندی مدل پیشنهادی فوق از یک رویکرد بخشی در انتخاب صنایع استفاده می کند.

آندری اسلپنف، وزیر بازرگانی اتحادیه اوراسیا در این رابطه گفت: میزان تولید کربن توسط صنایع و پتانسیل کاهش انتشار گازهای گلخانه ای برای ما اهمیت زیادی دارد.

کمیسیون اورآسیا همچنین اعلام کرد:از رویکرد های جهانی در توسعه طبقه بندی پروژه های سبز برای توسعه کشورهای این حوزه استفاده شده است. همانطور که این کمیسیون انتظار دارد، دستورالعمل فوق سطح بالایی از سازگاری مدل های طبقه بندی شده با سایر استانداردهای بین المللی و همچنین حوزه حفظ محیط زیست و اقتصاد آزاد و شفاف را تضمین می کند. به گزارش سیناپرس، به رسمیت شناختن این دستورالعمل توسط جامعه بین المللی توسعه دهندگان استاندارد و سرمایه گذاران بین المللی دارای اهمیت بسیار زیادی است.

به گزارش سیناپرس،در اکتبر ۲۰۲۱، شورای بین دولتی اوراسیا اولین بسته اقدامات و نقشه راه خود را در مورد همکاری کشورهای عضو این اتحادیه در چارچوب دستور کار آب و هوا تصویب کرد که یکی از نکات آن توسعه مدل های اقتصادی بر پایه سیاست های سبز است.

مترجم: ندا جوادهراتی

منبع: interfax

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل