نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

۸۵ درصد انرژی آبی سود آور استفاده نشده جهان در اختیار آفریقا و آسیا

نتایج بررسی های جدید پژوهشگران نشان می دهد: آفریقا و آسیا ۸۵ درصد از انرژی آبی سود آور استفاده نشده جهان را دارا هستند. این یافته‌ ها ممکن است به کشورهای فوق کمک کند تا استراتژی ‌های توسعه انرژی آبی را تدوین کنند که اثرات زیست ‌محیطی و اجتماعی قابل توجهی دارد.

به گزارش سیناپرس، انرژی آبی یک منبع انرژی نسبتا مقرون به صرفه است که انتظار می رود نقش کلیدی در انتقال برخی کشورها به سیستم های کربن زدایی ایفا کند. با این حال، توسعه نیروگاه آبی به دلیل پیامدهای زیست محیطی و اجتماعی آن همواره بحث برانگیز بوده است. نیروگاه های آبی می توانند اکوسیستم رودخانه ها را مختل کرده، خطر سیل را تشدید ، زمین را در حین ساخت تخریب کرده و جوامع انسانی و مناطق مسکونی را جابجا کنند.

طی این مطالعه جدید، ژن ژونگ زنگ (Zhenzhong Zeng) و همکارانش پتانسیل جهانی انرژی آبی استفاده نشده  ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار رودخانه در سراسر جهان را تجزیه و تحلیل کردند.

محققان همچنین داده ‌های جریان رودخانه، داده‌ های مخزن، متغیرهای جمعیتی و زیست‌ محیطی و ملاحظات هزینه را برای تعیین مکان‌ هایی که می ‌توان نیروگاه ‌های برق آبی جدید ایجاد کرد، ترکیب کردند.

باید توجه داشت که تجزیه و تحلیل آن ها مکان های حساس را حذف می کند، به عنوان مثال در مناطق دارای آثار تاریخی، نقاط مهم دارای تنوع زیستی، مناطق زلزله خیز، مناطق پرجمعیت و موارد مشابه در مطالعات فوق در نظر گرفته شده و محققان به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه ایستگاه های برق آبی می توانند یکپارچگی اکوسیستم رودخانه پایین دست را حفظ کنند.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها نشان می ‌دهد:پتانسیل جهانی انرژی آبی سودآور 5.27 پتاوات ساعت (حدود 5.27 تریلیون کیلووات ساعت) در سال است و آسیا و آفریقا ۸۵ درصد از این آمار کل را تشکیل می ‌دهند. نتایج به دست آمده همچجنین گویای این حقیقت است که بیشترین پتانسیل استفاده نشده از انرژی آبی در آسیا وجود دارد و دو سوم کل انرژی جهانی در هیمالیا قرار دارد. پتانسیل برق آبی استفاده نشده آفریقا در رتبه دوم قرار دارد و نویسندگان پیشنهاد می کنند:اکثر کشورهای آفریقایی، از جمله جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، موریتانی، زامبیا و نامیبیا، اگر پتانسیل سودآور استفاده نشده خود را در این حوزه توسعه دهند، می توانند تقاضای برق فعلی خود را تامین کنند.

محققان همچنین می گویند: تجزیه و تحلیل آن ها مسیری را برای توسعه پایدار نیروگاه های آبی جهانی ارائه می دهد و انرژی آبی را قادر می سازد نقش بیشتری در منابع انرژی آینده داشته باشد و در عین حال اثرات منفی بر محیط زیست و جوامع را کاهش دهد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Water منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل