کشف شگفتی های جدیدی در تار عنکبوت

دانشمندان در حال حاضر می دانند که تار عنکبوت یک ماده بسیار جالب و عجیب است و به همین دلیل نیز برای کشف ابعاد جدیدی در آن، به تحقیقات درباره خواص این ماده ادامه می دهند. به تازگی گروهی از محققان در پی پژوهش های خود به این نتیجه رسیده اند که تار عنکبوت می تواند خواص مفیدی را با به نمایش گذاشتن قابلیت نیمه هادی بودن ارائه کند و علاوه بر دستکاری الکترون ها می تواند گرما و صدا را نیز دستکاری کند.

بر اساس نتایج این پژوهش، تار عنکبوت می تواند شبیه ذراتی از صدا به نام فونون را بر اساس فرکانس آنها و دقیقا با روشی که نیمه هادی ها الکترون ها را مسدود می کنند، بلوکه کند. ادوین توماس از دانشگاه رایس در این باره بیان کرد: «طیف وسیعی از فرکانس هایی که اجازه انتشار ندارند وجود دارد. اگر شما صدا را در فرکانس خاصی پخش کنید، به ماده یاد شده وارد نخواهد شد.»

این پدیده به عنوان نوار ممنوعه شناخته می شود و دانشمندان از طریق آن می توانند به نحو موثری موارد را برای کاربری های خاص با این ویژگی اصطلاحا "کوک" کنند. کریستال های فوتونی اوپال نیز همین کار را برای امواج نور انجام می دهند علاوه بر این، بر روی صدا نیز همین تاثیر را خواهند گذاشت اما دانشمندان برای اولین بار موفق به کشف پدیده نوار ممنوعه در این نوع از مواد شده اند.

تارعنکبوت از لحاظ قدرت و میزان چسبناک بودن با فولاد و لاستیک قابل قیاس است و به همین دلیل نیز الهام بخش بسیاری از مواد مصنوعی مانند کولار و نایلون برای تقلید این ویژگی ها شده است. علاوه بر این، تار عنکبوت خاصیت چسبندگی و ضد میکروبی ویژه ای دارد و هم چنین ضد حساسیت بوده و دارای قابلیت تجزیه پذیری محیط زیست نیز هست.

توماس در این باره گفت: «با کمک کریستال های فوتونی می توانید امواج صدا را دستکاری کنید و اگر شما بتوانید صدا را به اندازه کافی کوچک و با فرکانس بالا تنظیم کنید می توانید به گرما برسید. توانایی تنظیم جریان گرما به جهت خاصی به این معناست که شما ماده ای را که عایق گرما نبود به این ویژگی مجهز کردید.»

شایان ذکر است که اگر دانشمندان بتوانند ساختار بلوری تار عنکبوت را شبیه سازی کنند می توانند آن را در شمار بسیار زیادی از مواد مصنوعی به کار برده و کاربری های بسیار جالبی از آنها شاهد باشند.

منبع: Gizmodo