تولید خودروهای برقی در گروی تیراژ اقتصادی آنهاست

هم اکنون حدود 20 میلیون خودرو و 10 میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور در حال تردد هستند که علاوه بر مصرف سوخت بالا، فاصله زیادی با استانداردهای روز دنیا دارند؛ خودروهایی که نقش زیادی در ایجاد آلایندگی های هوای کلانشهرها برعهده دارند.

به گزارش سیناپرس، امروزه یکی از استراتژی های دنیا برای کاهش آلایندگی های هوا استفاده از انرژی های پاک و تولید خودروهای الکتریکی است. کشور ما نیز باید دیر یا زود به سمت استفاده از این نوع فناوری ها حرکت کند و با اتکا به  توان جوانان کشور و دانش شرکت های دانش بنیان گامی اساسی برای رفع این معضل بردارد.

دکتر ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و معاون دفتر تخصصی صنایع خودرو وزارت صمت در این خصوص به سیناپرس گفت: ایران به منظور” کاهش آلایندگی های هوا” و ” کاهش مصرف انرژی” باید به سمت استفاده از خودروهای برقی برود. در حال حاضر تراز انرژی کشورمان به سمت منفی سوق پیدا کرده است، یعنی میزان مصرف انرژی مان نسبت به دنیا خیلی بالاست. گرمایش زمین نیز تاثیر زیادی در این مساله دارد. در نتیجه تمام دنیا به سمت استفاده از انرژی های نوین می رود و کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نخواهد بود.

وی افزود: خودروهای الکتریکی از جمله خودروهای نوینی هستند که از انرژی های پاک استفاده می کنند. این خودروها پیچیدگی های پایین تری دارند و روش تولید و استفاده شان نیز ساده تر است. اکنون فاصله ما با دنیا در زمینه تولید خودروهای الکتریکی کم است، اما در بحث موتورهای احتراق داخلی فاصله زیادی با جهان داریم؛ قطعا پر کردن این فاصله به مراتب سخت تر از فاصله مان در زمینه خودروهای الکتریکی است، از اینرو ما اکنون در دفتر صنایع خودروی وزارت صمت به مساله تولید خودروهای الکتریکی توجه بیشتر می کنیم و پیگیر اجرای پروژه های مختلف هستیم.

معاون دفتر تخصصی صنایع خودرو وزارت صمت تصریح کرد: در حال حاضر شرکت های مختلفی پروژه هایی در زمینه خودروهای سواری و تجاری مانند اتوبوس و ون انجام داده اند. در زمینه خودروهای برقی نیز اقداماتی به صورت خاص انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: دستیابی به دانش فنی خودروهای برقی و فناوری باتری در تحقق این مساله از اهمیت زیادی برخوردار است. اکنون برخی از شرکت های بزرگ دنیا روی موضوع فناوری باتری ها تمرکز پیدا کرده اند؛ فناوری باتری نیز به دو قسمت” سلول های باتری” و “ساخت بسته باتری” تقسیم بندی می شود؛ سلول های باتری توسط شرکت های سازنده باتری تولید می شوند. هنگامی که این سلول ها در کنار یکدیگر قرار می گیرند، بسته باتری را تشکیل می دهند.

خلخالی عنوان کرد: فناوری ساخت سلول، فناوری مادر و جزو صنایع بالادستی محسوب می شود که نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد. در حال حاضر ما تنها یک شرکت در کشور داریم که زیرمجموعه صنایع دفاعی است. این شرکت سلول های باتری لیتیومی تولید می کند اما برای اینکه این سلول ها قابلیت استفاده داشته باشند باید ظرفیت شان نیز مناسب خودروها باشد. اکنون هرچند برای تولید محصولات سلولی سرمایه گذاری شده است اما هنوز دارای این ویژگی نیستند بنابراین برای تولید سلول های باتری نیاز به یک سرمایه گذاری کلان داریم. تا زمانی که این سلول های باتری را تولید نکنیم، مجبور به واردات آنها هستیم.

وی یادآورشد: اکنون برخی از سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری در زمینه سلول باتری دارند اما باید تیراژ خودروهای برقی افزایش یابد تا سرمایه گذاری برای آنها مقرون به صرفه باشد. در شرایط حاضر باید به این سمت برویم که فرهنگ استفاده از این نوع خودروها و زیرساخت های آن در کشور افزایش پیدا کند تا سرمایه گذاری بخش خصوصی با ازدیاد میزان تقاضای سلولی صرفه اقتصادی داشته باشد.

معاون دفتر تخصصی صنایع خودرو وزارت صمت به سیناپرس گفت: همچنین در زمینه فناوری و طراحی بسته باتری نیز شرکت های خوبی فعالیت داشته اند. سلول های باتری برای اینکه کنار یکدیگر قرار بگیرند و به درستی کار کنند باید زنجیره انرژی، انتقال حرارتی و ایمنی شان مدیریت شود زیرا هنگام رخ دادن تصادف، نباید به بسته باتری ضربه بخورد، این امر باعث انفجار خودرو می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اظهارداشت: موضوع دیگر مربوط به موتورهای الکتریکی است. موتورهای این خودروها از نوع DC( جریان مستقیم) یا AC با اینورتر(مبدل جریان مستقیم) هستند. این تکنولوژی نیز قابل دستیابی است اما در این مورد نیز باید بحث تیراژ اقتصادی آنها معنادار شود.

وی تاکید کرد: اکنون شرکت های دانش بنیان متعددی در کشور وجود دارد که توانسته اند در زمینه تولید سلول باتری، بسته باتری و همچنین موتورهای الکتریکی ورود پیدا کنند؛ در حال حاضر سرمایه اصلی شرکت های دانش بنیان، دانش و تکنولوژی شان است که قادر به دستیابی به این محصول ها می شوند اما این نوع فعالیت ها نیاز به سرمایه گذاری دارند. اکنون برای بکارگیری این محصول ها دو راهکار وجود دارد. یک  تیراژ محصول و خودرو باید اقتصادی شود و شرکت های دانش بنیان نیز باید به صورت شتابدهی حمایت شوند تا بتوانند رشد و ارتقا پیدا کنند. دوم، دولت باید در این زمینه حمایت های ویژه ای انجام دهد. اکنون ما در قالب سامانه “ناب” در حال شناسایی این شرکت ها هستیم تا آنها را به سرمایه گذاران و خودروسازان متصل کنیم و آینده خوبی در زمینه خودروهای برقی برای کشور رقم بزنیم.

وی گفت: اکنون برای تحقق این مهم باید ارتباطی سازنده ای نیز میان دانشگاه و صنعت برقرار شود. هرچند طی سال های اخیر اساتید ما توانسته اند ارتباط خوبی با بخش صنعت برقرار کنند و تحقیقات و پروژه های خوب کاربردی نیز داشته باشند اما باید  در قوانین و قواعد وزارت علوم برای مساله ارتقای اساتید بازنگری هایی صورت بگیرد.

خلخالی افزود: اکنون وزارت علوم اقداماتی در خصوص تی آر ال(سطح بلوغ فناوری) انجام داده اما کافی نیست. استادی که در یک پروژه صنعتی مشارکت دارد و یکی از مشکلات واحدهای صنعتی را برطرف می کند باید مشمول امتیاز قابل توجهی شود و از سطح استادیاری به دانشیاری و از سطح دانشیاری نیز به سطح استادی ارتقا پیدا کند. این مساله باعث می شود که اعضای هیات عملی دانشگاه ها بیشتر به برقراری ارتباط با بخش صنعت گرایش پیدا کنند.

وی اظهارداشت: همچنین باید از اساتید بخواهیم در فعالیت های صنعتی و تاسیس شرکت های دانش بنیان ورود پیدا کنند. متاسفانه اکنون ساختار وزارت علوم به گونه ای است که باید یک استاد به صورت تمام وقت در دانشگاه حضور پیدا کند. وقتی استادی به صورت تمام وقت با دانشگاه همکاری داشته باشد، عملا ارتباطش با مجموعه صنعت قطع می شود بنابراین نمی توانیم انتظار داشته باشیم ارتباط خوبی بین صنعت و دانشگاه رخ دهد. این مساله نیز مورد بازنگری قرار بگیرد.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا