نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نیروگاه های اصفهان و تهران مازوت نمی سوزانند

در روزهای اخیر تصاویر زیادی در شبکه های اجتماعی همرسانی شده است و هوای خاکستری و آلوده تهران و سایر کلانشهرها را نشان می دهد که برخی شهروندان دلیل این تشدید آلودگی را استفاده نیروگاه ها از سوخت جایگزین مازوت عنوان کرده اند.

به گزارش سیناپرس، برخی از کارشناسان نیز به نصف شدن بودجه قانون هوای پاک در لایحه بودجه 1402 واکنش نشان داده و با توجه به وضعیت فعلی هوای پایتخت، آن را خبری ناخوشایند توصیف کرده اند.

در این رابطه و با توجه به قرار گرفتن در هفته هوای پاک با مسوول اصلی پایش آلودگی هوا در سازمان محیط زیست گفتگوی انجام دادیم.

داریوش گل علیزاده رئیس مركز ملی هوا وتغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در اینباره به سیناپرس گفت: مساله آلودگی هوا چالشی است که بسیاری از کشورها و کلان شهرهای جهان با آن روبه رو هستند، این معضل طی سالیان و در اثر عوامل مختلفی پدیدار می شود. در مورد آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور ما، گاهاً حدس و گمان های در سطح جامعه و شبکه های اجتماعی مطرح می شود که با واقعیت های علمی و نتایج آزمایشگاهی همخوانی ندارد، در حال حاضر شهرهای بزرگ کشور و به ویژه در کلانشهره تهران 60 درصد منبع آلودگی به منابع متحرک اختصاص دارد و سایر منابع نیز مانند صنایع و نیروگاه ها سهم 40 درصدی در آلودگی شهر ایفا می کنند.

وی افزود: شاخص کیفیت هوای ما بر اساس ذرات 2.5 میکرون یا  2.5PM سنجیده می‌شود، البته در تابستان ما بعضاً با آلاینده های ازون در هوا روبه رو هستیم، این آلاینده ها در اثر تابش نور خورشید و در نتیجه واکنش میان اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار، به وجود می آیند، زمانی که آلاینده های منتشره از کارخانجات، خودروها و صنایع، زیر تابش نور خورشید در تابستان اوزن مضر تولید می کند، آلودگی ثانویه ایجاد می شود. به همین دلیل جنس و فرایند آلودگی ها در فصول مختلف متفاوت است.

رئیس مركز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به منابع غیرمتحرک آلودگی اظهار کرد: این منابع شامل کارخانجات و صنایع هستند، اما برعکس مسائل مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی مازوت در کلانشهر تهران جزء عوامل اصلی آلودگی نیست، زیرا نیروگاه های ما در تهران و اصفهان از مازوت به عنوان سوخت جایگزین گاز بهره نمی برند. در واقع می توان گفت که وضعیت آلودگی هوا در زمستان امسال مثلاً در اصفهان و اراک  در مجموع بهتر از سال قبل بوده است، این مسئله نیز به دلیل کارهای انجام گرفته نبوده، بلکه عوامل محیطی مانند باد باعث تهویه و تخلیه آلودگی ها شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بزرگ ترین مشکل همان خودروها و وسائل نقلیه هستند، هر روز در تهران 1000 تا 1200 خودرو جدید و نو شماره گذاری شده به چرخه حمل و نقل افزوده می شود، این در حالی است که به ازای این خودروها، خودرو فرسوده ای از دور خارج نمی شود.

گل علیزاده گفت: در حال حاضر تیراژ تولید خودرو در کشور به رقم 1 میلیون و 200 هزار خودرو می رسد، خودروها نیز به صورت وارداتی به چرخه حمل و نقلی افزوده می شود. از سوی دیگر در حمل و نقل عمومی بالای 80 درصد اتوبوس های دیزل فرسوده محسوب می شوند.همچنین تاکسی های ما نیز بعضاً پرمصرف و با درصد آلایندگی قابل توجه مشغول به فعالیت هستند. عوامل مختلفی باعث شده سیستم حمل و نقل عمومی ما نیز کارآمدی لازم را نداشته باشد و مردم به دلیل اینکه در وسایل حمل و نقل عمومی احساس راحتی لازم را ندارند، به استفاده از خودروهای شخصی روی می‌آوردند. این مساله خود باعث شده است که چرخه آلودگی هوا ادامه یابد.

این مدیر سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح مشکلات و چالش های آلودگی هوا در توضیح برنامه ها و راهکارها، عنوان کرد: با توجه به مشکلات گفته شده، در دولت سیزدهم 3 برنامه کلی طراحی شده است که امیدواریم تا پایان این دولت، عملیاتی و اجرا شود.

وی افزود: برنامه اول بحث کیفی سازی سوخت است، این مساله با هماهنگی وزارت نفت در حال پیگیری است و پروژه ای طراحی شده است که مساه کیفی سازی سوخت در 10 پالایشگاه دنبال شود. دومین برنامه، توسعه ناوگان حمل و نقلی است، در این رابطه وزارت کشور قراردادی با خودروسازهای کشور منعقد کرده تا در این مسیر گام بردارند و بتوان به تدریج در راستای تغییر و نوسازی ناوگان اقدام مقتضی صورت گیرد.

این مسوول و کارشناس همچنین در ادامه گفت: برنامه سوم که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است، استفاده از فناوری های نوین برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر است. در حال حاضر حدود 970 مگاوات انرژی از منابع تجدیدپذیر در کشور تولید می شود، برنامه دولت این است که با محوریت وزارت نیرو این ظرفیت را در ظرف 3 سال به 10 هزار مگاوات برساند، این مساله علاوه بر آنکه به کاهش آلاینده‌ها کمک خواهد کرد، ظرفیت تولید انرژی کشور را نیز افزایش می دهد.

گزارش:هیرش سعیدیان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل