نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سلول های CAR T به عفونت های قارچی حمله می کنند

قارچ شناسان سلول های ایمنی را برنامه ریزی کردند تا به آسپرژیلوس فومیگاتوس، گونه عفونی رایجی که به سرعت در برابر داروی های ضد قارچ مقاوم است، حمله کنند.

به گزارش سیناپرس همدان، سلول های CAR T یکی از بزرگترین پیشرفت ها در پزشکی سرطان است. دانشمندان سلول های ایمنی را برای هدف قرار دادن سلول های مخرب با دقتی بی سابقه برنامه ریزی می کنند. اما دلیلی وجود ندارد که برنامه ریزی یک سلول ایمنی برای هدف قرار دادن چیزی خاص به سلول های سرطانی محدود شود.

در یک مطالعه جدید منتشر شده در Science Translational Medicine، محققان به رهبری یورگن لوفلر قارچ شناس در بیمارستان دانشگاه وورزبورگ گزارش دادند که با موفقیت سلول های CAR T را ایجاد کردند که قارچ عفونی Aspergillus fumigatus را هدف قرار می دهد.

A. fumigatus یک مشکل همیشگی است. هاگ‌های آن در هوا باقی می‌مانند و انسان‌ها آن‌ها را صدها بار در روز وارد ریه‌های خود می‌کنند. افراد دارای سیستم ایمنی سالم می توانند هاگ ها را قبل از ایجاد هر گونه آسیبی از بین ببرند، اما در بیماران دچار نقص ایمنی، هاگ ها می توانند در پوشش های ریه جوانه بزنند و باعث آسپرژیلوزیس التهابی و آسیب به ساختار ریه شوند. عفونت‌های قارچی به‌ویژه در میان بیمارانی که از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌کنند، بیمارانی که پیوند اعضا و سلول‌های بنیادی دریافت می‌کنند و بیمارانی که شیمی‌درمانی می‌کنند، شایع است.

تهدید فزاینده مقاومت به داروها، گزینه های پزشکی بیماران را از بین می برد. این باعث شد لوفلر چیز دیگری را امتحان کند. لوفلر گفت: من 20 سال است که روی عفونت های قارچی و تجزیه و تحلیل پاسخ های ایمنی کار می کنم. در بسیاری از بیماران مبتلا به سرکوب سیستم ایمنی، عوارض عمده ای وجود دارد. در 20 سال گذشته، گزینه‌های درمانی ما اصلاً تغییر نکرده است.

در مورد آسپرژیلوزیس، وجود هیف ها، برجستگی های ریشه مانندی که قارچ ها هنگام رشد تولید می کنند، نشان دهنده عفونت توسعه یافته تر و تهاجمی تر است. از آنجایی که این عفونت ها اغلب با ضد قارچ های شیمیایی قابل درمان نیستند، محققان به دنبال آنتی بادی بودند که برای مبارزه با عفونت های قارچی در مراحل آخر به اندازه کافی قوی باشد. گروه لوفلر موش ها را با پروتئین های A. fumigatus hyphae ایمن کردند. محققان از موش های واکسینه شده آنتی بادی را جدا کردند که به طور محکم و به طور خاص به A. fumigatus hyphae متصل شده بود. آنها از این آنتی بادی برای تولید دو سلول CAR T مختلف استفاده کردند: سلول های CD4+ و CD8+.

محققان قدرت سلول‌های CAR T را با اندازه‌گیری توانایی آن‌ها در تحریک پاسخ ایمنی که از نظر فیزیکی به پروتئین‌های قارچی آسیب می‌زند، آزمایش کردند. سلول های CAR T ماکروفاژها را برای حمله و آسیب رساندن به 30 درصد از هیف ها در عرض 9 ساعت به کار گرفتند. این روش ایمونوتراپی همچنین به طور خاص به A. fumigatus حمله کرد در حالی که سایر گونه های قارچی مرتبط مانند A. terreus، A. nidulans و A. oryzae را نادیده گرفت. مهم‌تر از همه این است که، این سلول‌ها به سویه‌های آزمایشگاهی A. fumigatus حمله کردند که محققان برای استخراج آنتی‌بادی اصلی و ایزوله‌های بالینی A. fumigatus از بیماران انسانی استفاده کردند. ایزوله های بالینی فرصت رشد و تکامل مقاومت در برابر ضد قارچ ها و پاسخ های ایمنی را دارند. توانایی سلول های CAR T برای حمله به این ایزوله ها نشان می دهد که ایمونوتراپی ممکن است حتی در عفونت های طولانی مدت همچنان فعال باشد.

تیم لوفلر در مرحله بعد موش ها را با پاشیدن کشت های A. fumigatus به داخل نای آنها آلوده کردند. در مقایسه با موش‌های درمان‌نشده، موش‌هایی که با CAR T آزمایشی درمان شدند، پیشرفت کردند. در موش‌های آلوده‌ای که این درمان را دریافت کردند، سلول‌های CAR T به A.fumigatus در حال رشد در ریه‌ها حمله کردند و ماکروفاژها را به مکان‌های رشد قارچی جذب کردند، که برای منحرف کردن سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت بسیار مهم است. 80 درصد از موش هایی که درمان تجربی CAR T را دریافت کردند زنده ماندند و در طرف مقابل تنها 25 درصد از موش هایی که این درمان را دریافت نکردند بودند زنده ماندند.

Pappanaicken Kumaresan، میکروبیولوژیست در مرکز سرطان MD Anderson که روی ایمنی درمانی برای عفونت های قارچی کار می کند و در این کار دخالتی نداشت، گفت: من از دیدن این پروژه هیجان زده هستم. وی گفت: در بیماران لوسمی حاد، در بیماران پیوند سلول های بنیادی، میزان مرگ و میر ناشی از عفونت های قارچی تا 80 درصد می رسد. اکنون نیاز فوری به داروهای جدید وجود دارد زیرا به دلیل سمی بودن نمی‌توانید بیمار را برای مدت طولانی تحت درمان با داروهای ضد قارچی قرار دهید.

منبع: drugdiscoverynews

مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل