نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

راهکارهایی برای گرم کردن خانه با مصرف سوخت کمتر

در پی کاهش شدید دما طی هفته جاری در بسیاری از نقاط جهان، ما با هزینه های گرمایشی بالاتری روبرو هستیم، زیرا سعی می کنیم با افزایش مصرف سوخت، گرم بمانیم. در این یادداشت به بررسی راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی در عین گرم تر کردن محیط می پردازیم.

به گزارش سیناپرس، در پی سرد شدن ناگهانی هوا، ممکن این سوال برای بسیاری از افراد پیش بیاید که آیا روشن کردن سیستم گرمایشی در تمام طول روز منطقی است یا فقط زمانی که به آن نیاز دارید باید آن را روشن کنید؟

به گفته کارشناسان، کم کردن سیستم گرمایش در تمام روز آنقدرها هم که فکر می کنید مقرون به صرفه نیست. بن گالیزی، کارشناس انرژی در این رابطه می گوید: هزینه روشن گذاشتن سیستم گرمایش با درجه کم در تمام روز چندان نسبت به روشن ماندن آن با درجه بالاتر متفاوت نیست. در واقع اگر تمام روز گرمایش را روی درجه کم بگذارید، تمام روز انرژی مصرف کرده و به مبلغ قبض خود اضافه می ‌کنید.

یکی دیگر از عواملی که باید در نظر بگیرید این واقعیت است که خانه شما همیشه از طریق پنجره ها، دیوارها و درها گرمای خود را از دست می دهد. این بدان معناست که وقتی سیستم گرمایش روشن است، دائماً در تلاش است تا دمای مورد نظر شما را حفظ کند.

به طور کلی توصیه می شود، گرمایش خود را در تمام طول روز کم نگذارید و فقط در صورت نیاز آن را روشن کنید، البته تنها اگر خانه شما به خوبی عایق بندی شده است، می توانید این گزینه را آزمایش کنید.

به گزارش سیناپرس، برای آزمایش میزان عایق بندی خانه خود می توانید موارد زیر را امتحان کنید: شماره انداز کنتور خود را در حالت عادی برای یک هفته بررسی کرده و سپس به مدت یک هفته درجه  گرمایش خود را در تمام روز کم نگه دارید و در پایان هفته کنتور را بخوانید. برای هفته دوم، سیستم گرمایشی خود را دو بار در روز روشن کنید و در پایان هفته کنتور را بخوانید.

اکنون هر سه هفته را مقایسه کنید البته این آزمایش باید در شرایطی باشد که متوسط هوا در هر سه هفته تقریبا یکسان بوده و تفاوت دما قابل ملاحظه نباشد. با کمک این روش می توانید ببینید کدام گزینه برای خانواده شما مقرون به صرفه تر است.

گذشته از شناسایی بهترین زمان برای روشن کردن سیستم گرمایش، بسیاری از خانواده‌ها در تلاش هستند تا تعداد دفعات روشن کردن آن را کاهش دهند. در اینجا راه های دیگری برای گرم نگه داشتن خانه آورده شده است.

توصیه می شود، پس از عایق بندی مناسب ساختمان خود، یک مجموعه کامل از کنترل های گرمایشی را نصب کنید. این تجهیزات عبارتند از ترموستات، پروگرامر و شیرهای رادیاتور ترموستاتیک.

به گزارش سیناپرس، به طور کلی هزینه نصب این تجهیزات در یک خانه معمولی موجب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها می شود. برای پوشاندن پنجره ها در فصل زمستان از  پرده های مناسب و ضخیم بهره بگیرید. این یک راه خوب برای جلوگیری ازورود هوای سرد بیرون است. شما همچنین می توانید پرده های حرارتی را تهیه کنید که دارای یک لایه اضافی هستند تا اتاق را به خوبی عایق نگه دارند.

بهتر است در طول زمستان، در فضای داخل خانه لباس های گرم و راحت بپوشید تا گرم بمانید. البته اگر حتی بعد از آن هم احساس سرما کردید، باید سیستم گرمایش را روی درجه بیشتری بگذارید. هنگام خواب و استراحت از پتو استفاده کنید. داشتن پتو در اتاق نشیمن نیز راهی عالی برای افزودن لایه دیگری از گرما است.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه توصیه می شود مسیر رو به رو و بالای رادیاتورها را مسدود نکنید اگر مبل‌ یا میزناهار خوری شما جلوی رادیاتورها را مسدود می ‌کنند، ممکن است ارزش این را داشته باشد که مبلمان را جابجا کنید تا جلوی گرما را نگیرند، این عمل ساده می‌تواند بر گرم شدن اتاق تأثیر بگذارد.

مترجم: مریم عالمی

منبع: themoneyedit

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل