کشف جهان‌های موازی در ال.اچ.سی

شتاب دهنده بزرگ هادرونی در ژنو سوئیس بعد از دو سال خاموشی این بار قدرت بیشتری شروع به کار خواهد کرد. این شروع به کار دوباره و با قدرت بیشتر در کوبیدن اتم ها به یکدیگر باعث می‌شود تا محققان در پس این برخورد‌ها به دنبال پدیده‌های جذاب‌تری بگردند. یکی از این پدیده‌ها سیاه چاله‌های کوچکی است که محققان امیدوارند آن را در اثر این برخورد‌ها بیابند و یا حتی تولید کنند. اما کشف یا حتی تولید سیاه چاله نه تنها پایان کار نیست بلکه شروع داستانی مهیج است، داستانی در باره جهان‌های موازی. در صورت موفقیت در کشف یا تولید یک سیاه چاله مینیاتوری پرده از روی یک جهان جدید خواهد افتاد و نه تنها این جهان موازی باعث خواهد شدکتاب های فیزیک را باید از نو بنویسند بلکه کتاب‌های فلسفه هم از نو نوشته خواهند شد.  فیزیک دان‌های سرن می‌گویند که ممکن است بخشی از جاذبه از جهان ما به این جهان موازی نشت کند.
 این آزمایش جدید البته انتقادات منتقدان را دوباره شعله‌ور خواهد کرد، همان‌هایی که از ابتدا هم می‌گفتند که شروع به کار شتاب دهنده بزرگ هادرونی باعث ایجاد سیاه چاله و پایان جهان با بلعیده شدن توسط آن می‌شود. اما ژنو و حتی جهان تا به حال دست نخورده و خارج از افق رویداد یک سیاه چاله باقی مانده است. ( افق رویداد مرزی در فضا زمان است که رویداد‌ها فراتر از آن هیچ تاثیری برشاهد بیرونی ندارد و توسط شاهد بیرونی دیده نمی‌شود. این مفهومدر مودر سیاه چاله جایی است که هیچ چیز حتی نور نمی‌تواند از دام جاذبه یک سیاه چاله بگریزد.)  علاوه بر این‌ها شتاب دهنده بزرگ هادرونی بسیار موفق بوده است؛ این ازمایشگاه بزرگ با موفقت توانست بوزون هیگز، آخرین ذره کشف نشده در مدل استاندارد فیزیک را بیابد و همین طور در آستانه کشف ماده تاریک قرار دارد که مسئول اکثر جرم کیهان ما است.
با این حال آزمایش جدید که در چند روز آینده آغاز می‌شود همه چیز را تغییر خواهد داد. «میر فیضل» یکی از اعضای سه تیم فیزیک دانی که پشت سر این آزمایش‌ها قرار دارند می‌گوید:« درست شبیه تعداد زیادی صفحه موازی کاغذ که دو بعدی ( طول و عرض)  بوده و در راستای بعد سوم (ارتفاع) می توانند وجود داشته باشند، جهان‌های موازی 4 بعدی هم می توانند در یک واقعیت 5 بعدی وجود داشته باشند.» او ادامه می دهد:« ما پیش بینی می‌کنیم که جاذبه می تواند به این ابعاد بالاتر نشت کند، اگر این اتفاق بیفتد آنگاه سیاه چاله‌های مینیاتوری در LHC تولید خواهد شد.» به طور معمول وقتی مردم در باره جهان‌های موازی می‌اندیشند، تفسیرشان تعداد زیادی رونوشت از یک جهان است است که در آن مطابق اصول فیزیک کوانتوم هر واقعیتی امکان پذیر است و رخ داده است. اما این موضوع را نمی‌توان به آزمایش گذاشت و بیشتر موضوع فلسفه است تا علم. فیضل می‌گوید:« بنا بر این منظور ما از جهان موازی رونوشت‌های مختلف از واقعیت نیست، بلکه جهانی واقعی است که در ابعادی بالاتر وجود دارد.» نشت جاذبه از جهان ما به ابعاد بالاتر امکان آزمایش این مدل را با تولید و یا کشف یک سیاه چاله مینیاتوری می دهد. میر فیضل می گوید:« ما انرژی را که انتظار داریم در آن این سیاه چاله‌های کوچک دیده شوند را بر اساس تئوری رنگین کمان جاذبه محاسبه کرده ایم. حالا اگر سیاه چاله‌ها در این انرژی اشکار شوند آن وقت می فهمیم که هم تئوری رنگین کمان جاذبه و هم ابعاد بالاتر درست هستند.» در دور جدید راه اندازی LHC قرار است این شتاب دهنده با انرژی که توسط واحد ترا الکترون ولت ( هر ترا الکترون ولت برابر یک تریلیون الکترون ولت است ) اندازه گیری می‌شود. بنابر محاسبات قبلی این شتاب دهنده باید بتواند سیاه چاله‌های کوچک را در انرژی‌های زیر 5.3 ترا الکترون ولت بیابد. اما محاسبات جدید می‌گویند که برای کشف و مشاهده سیاه چاله‌های مینیاتوری نیاز به انرژی در حد 9.5 تا 11.9 ترا الکترون ولت خواهد بود. حالا باید به انتظار آزمایش‌های جدید بنشینیم تا ببینیم آیا ما واقعا یک جهان 4 بعدی در ابعاد بالاتر هستیم که جهان‌ها بسیار دیگری در آن وجود دارند یا این که جهان ما یگانه جهان موجود است؟