نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تبدیل معادن متروکه به باتری های گرانشی

پژوهشگران معتقدند:انرژی را نمی توان ایجاد کرد یا از بین برد، بنابراین تولید و ذخیره انرژی تماماً به دگردیسی و تبدیل هوشمندانه آن بستگی دارد. برخی از این رویکردها بهتر از سایرین به نظر می رسد مانند ایده دادن جان تازه به چاله‌ های معادن متروک و تبدیل آنها به باتری‌ های غول‌ پیکر.

به گزارش سیناپرس،این رویکرد به طرز شگفت انگیزی ساده است و از فناوری از قبل تثبیت شده استفاده می کند. موادی که در بالا هستند انرژی بالقوه دارند و با پایین آوردن آنها به سطوح پایین تر، می توان انرژی پتانسیل را به انرژی جنبشی تبدیل کنید. این انرژی معمولاً همان چیزی است که استخراج می شود. در مورد باتری گرانشی، شن و ماسه در آسانسوری قرار می گیرد که از شفت پایین رفته و انرژی با استفاده از ترمز احیا کننده استخراج می شود.

ترمز احیا کننده در بسیاری از خودروهای برقی و هیبریدی برای شارژ باتری ها استفاده می شود. آنها به طور کامل شکستن اصطکاک را تقلید نمی کنند، اما در کاهش سرعت خودرو در مسافت طولانی تر و خروج انرژی موثر هستند. به گزارش سیناپرس،همچنین در حمل و نقل عمومی، به عنوان مثال در سیستم متروی لندن استفاده می شود. ماسه در پایین رسوب کرده و بالابر خالی به بالا فرستاده می ‌شود که هزینه کمتری از برق تولید شده دارد.

بهنام ذاکری پژوهشگر ایرانی الاصل و محقق ارشد این مطالعات از موسسه بین المللی تحلیل سیستم های کاربردی می گوید: برای کربن زدایی ما باید سیستم انرژی را بر اساس راه حل های نوآورانه با استفاده از منابع موجود تجدید نظر کنیم. تبدیل معادن متروکه به ذخیره انرژی نمونه ای از راه حل های بسیاری است که در اطراف ما وجود دارد و ما فقط باید شیوه استقرار آنها را تغییر دهیم.

ذاکری می افزاید: بسیاری از نیروگاه های تجدیدپذیر مقدار مداوم برق را تامین نمی کنند زیرا به عواملی مانند آب و هوا بستگی دارند. باتری برای ذخیره این انرژی مورد نیاز است. هنگامی که برق فراوان و ارزان است، شن و ماسه را می توان از ذخیره سازی در اعماق معدن به ذخیره سازی روی سطح  آورد و هنگامی که انرژی اضافی مورد نیاز است، شن و ماسه به پایین فرستاده می شود.

او در ادامه توضیح می دهد: احتمالاً میلیون ‌ها گودال مین در جهان وجود دارد و نمی ‌توان همه آن‌ها را به تأسیسات شناسایی ماده تاریک تبدیل کرد. یافتن رویکردهایی برای استفاده مجدد به روشی پایدار می تواند برای محیط زیست و جوامع محلی مفید باشد.

به گزارش سیناپرس، ذاکری در خاتمه اضافه می کند:وقتی یک معدن تعطیل می شود، هزاران کارگر را اخراج می کنند. این امر جوامعی را که برای بازده اقتصادی خود تنها به معدن متکی هستند ویران می کند. معادن در حال حاضر زیرساخت های اولیه را دارند و به شبکه برق متصل هستند که به طور قابل توجهی هزینه را کاهش داده و اجرای نیروگاه های باتری های گرانشی را تسهیل می کند.

شرح کامل این مطالعات در مقاله ای در مجله تخصصی Energies منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل