نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف سیاهچاله گرسنه ای که در حال بلعیدن یک ستاره است

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل ناسا، سیاهچاله ای را مشاهده کرده اند که ستاره نزدیک خود را بلعیده و آن را قبل از مصرف به شکل دونات به دو خود می چرخاند.

به گزارش سیناپرس، ستاره شناسان ناسا موفق به کشف یک  رخداد خشن کیهانی شده اند. این رویداد نمونه‌ای از یک اختلال جزر و مدی بوده و یک پدیده نجومی است که زمانی رخ می ‌دهد که ستاره ‌ای به اندازه کافی به سیاهچاله نزدیک می ‌شود تا توسط نیروهای گرانشی عظیم از هم جدا شود. پس از جدا شدن ستاره، سیاه‌چاله گاز و زباله‌های حاصل را می بلعد.

این رویداد با نام AT2022dsb در فاصله نزدیک به ۳۰۰ میلیون سال نوری از زمین در مرکز کهکشان ESO 583-G004 رخ می دهد. پدیده فوق اولین بار در اول مارس سال ۲۰۲۲ توسط سیستم بررسی خودکار آسمان ابرنواخترها  ASAS-SN ، شبکه ای از تلسکوپ های زمینی که در آسمان به دنبال رویدادهای خشونت آمیز می گردند، مشاهده شد.

ستاره شناسان در ادامه از قابلیت‌ های تصویر برداری فرابنفش قدرتمند هابل برای مطالعه جزئیات دقیق این رویداد کیهانی در حین باز شدن استفاده کرد.

پیتر ماکسیم، یکی از محققین مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان در کمبریج، ماساچوست، در این رابطه گفت: معمولاً مشاهده این رویدادها سخت است. برنامه ما از این جهت متفاوت است که به گونه ای طراحی شده است که به چند رویداد جزر و مدی در طول یک سال نگاه کند تا ببیند چه اتفاقی می افتد.

به گزارش سیناپرس، پس از مطالعه داده‌های هابل، محققان به این نتیجه رسیدند که بقایای ستاره حلقه ‌ای از گاز به شکل دوناتی به اندازه منظومه شمسی تشکیل داده است که در حین مکیده شدن سیاهچاله را احاطه کرده است.

آنها امیدوارند:مطالعه بیشتر این رویداد، و موارد مشابه، به آن ها کمک کند تا در مورد چرخه زندگی سیاه چاله ها اطلاعات بیشتری کسب کنند.

ماکسیم در این رابطه گفت: ما واقعاً هنوز در حال بررسی این رویداد هستیم. شما ستاره اری را در شرایط تکه تکه شده مشاهده کرده و سپس سیاهچاله ای گرسنه این ماده را دریافت کرد که راه خود را به سیاهچاله باز می کند.

بنابراین، با بررسی این مدل‌ هایی که در اختیار داریم، می توان فهمید در این سیاهچاله ها چه اتفاقی می ‌افتداین موضوع دقیقا در حد فاصل دانسته ها و ناشناخته ها محسوب می شود.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل