نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت کودک با هوش مصنوعی ممکن نیست

در بسیاری از فیلم های تخیلی و ترسناک، شاهد ساخته شدن کودکانی توسط هوش مصنوعی هستیم که از کنترل خارج شده و ماجراهایی را رقم می زنند. در این میان اما خوب یا بد، ساخت کودک با هوش مصنوعی احتمالاً به این زودی ‌ها امکا ن‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش سیناپرس، در فیلم های تخیلی شاهد ساخته شدن کودکان دارای هوش  مصنوعی هستیم که می تواند گوش کند، یاد بگیرد، برقصد و در ادامه از کنترل خارج شده و انسان ها را به قتل می رساند. ایده ربات ‌های مرگبار چیز جدیدی نیستند، اما این ایده که یک نسخه غیرقاتل از عروسک های دارای هوش مصنوعی می‌ تواند به زودی در قفسه‌ های مغازه ظاهر شده و جای کودکان واقعی را بگیرد، چقدر امکان‌پذیر است؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید بررسی کنیم که فناوری M3GAN چیست. به گفته  پروفسور پیتر بنتلی، دانشمند علوم کامپیوتر و استاد دانشگاه کالج لندن، روبات خود مختار خودش فکر می کند، اما دامنه اقداماتش بسیار محدود است.

در واقعیت اما حتی پیشرفته ‌ترین هوش مصنوعی‌ نیز فقط دایره ‌المعارف‌ های بزرگی از اطلاعات ما هستند. اگرچه آن ها در کاری که می توانند انجام دهند شگفت انگیز هستند، اما هیچ آگاهی در مود اطلاعات خود نداشته و مطمئناً هیچ احساسی نیز در آن ها وجود ندارد.

 به گفته بنتلی، این ایده همچنین شامل ایده هوش مصنوعی با قابلیت خشونت خودمختار است. چگونه به یک هوش مصنوعی می‌ گویید که هرگز کسی را نکشد، مگر زمانی که ما در حال جنگ هستیم؟

به گزارش سیناپرس، در این میان سوالاتی مطرح می شود که پاسخ به آن ها در آینده هوش مصنوعی بسیار با اهمیت است؛ اگر مردی اسلحه را به سر بچه‌ ای گرفته باشد چه؟ آیا هوش مصنوعی باید شلیک کند؟ حال اگر این یک تفنگ اسباب ‌بازی بوده و آن مرد پدر کودک باشد و ربات وی را به قتل برساند چه؟

این متخصص هوش مصنوعی می‌ گوید در واقع، هوش مصنوعی قاتل خطری واقعی برای ما نیست، ما معتقدیم هوش مصنوعی بهتر از آنچه است که مردم تصور می کنند برای نمونه قط به خودروهای خودران نگاه کنید.

به گزارش سیناپرس، ما نمی توانیم رباتی به پیچیدگی بدن انسان بسازیم و حتی اگر بتوانیم، این کار را انجام دهیم، محرک های زیادی وجود دارد که باید به آنها فکر کرد: همه مفاصل، حرکات و ماهیچه های مختلفی که داریم. بنتلی می‌گوید در واقعیت، این ربات یا به یک کوله پشتی باتری عظیم نیاز دارد یا باید به‌طور دائم به برق وصل شود.

با این حال، استدلال اصلی بنتلی علیه عروسکی مانند M3GAN بیشتر به تجارت مربوط می شود تا فناوری. او اشاره می کند که پیشرفت های اخیر در زمینه هوش مصنوعی توسط شرکت هایی مانند گوگل و متا (فیس بوک) انجام شده است اما توسعه رباتی به پیچیدگی M3GAN میلیاردها، شاید تریلیون‌ها دلار هزینه خواهد داشت.

به این ترتیب امکان ساخت کودک دارای هوش مصنوعی تقریبا غیر ممکن است زیرا این فناوری بسیار پیچیده‌تر از خودروی خودران خانوادگی شما خواهد بود و بنابراین قیمت آن اگر بیشتر از یک خودروی هوشمند نباشد، برابر خواهد بود. در نهایت، دوست باهوش به شکل کودک انسان نما برای فرزند شما یک کودک دیگر است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل