نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

در مورد مرگبار بودن سویه جدید کرونا اغراق شده است

در شرایطی که سویه های جدید و جهش یافته کرونا با سرعت زیادی در حال تکثیر بوده و امواج جدید را در گوشه و کنار جهان شکل داده است، بسیاری از افراد نگران این موضوع هستند که این سویه ها مرگبار بوده و خطرناک تر از سویه های پیشین باشد.

به گزارش سیناپرس، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که سویه جدید جهش یافته نوع اومیکرون ویروس کرونا با نام  XBB.1.5.  که به دلیل مقاومت در برابر آنتی بادی ها شناخته شده است، هیچ گونه جهش خطرناک شناخته شده ای ندارد که بر اساس آن بتوان مدعی شد نسبت به انواع دیگر آسیب بیشتری به افراد وارد می کند.

بر اساس ارزیابی خطر سازمان جهانی بهداشت، مشخص می شود که سویه XBB.1.5.  هیچ جهشی که با تغییر بالقوه در شدت مرتبط باشد، ندارد.

این ارزیابی می ‌گوید: در کنار انواع BQ.1، گونه ‌های XBB مهم ‌ترین گونه‌ هایی هستند که تا به امروز  شناخته شده و در برابربه آنتی ‌بادی مقاوم هستند.

در حالی که سازمان بهداشت جهانی هیچ ویژگی ای که XBB.1.5 را از انواع دیگر کرونا مرگبار تر سازد، شناسایی نکرده است، کارشناسان به صراحت اعلام کردند به نظر می رسد این نوع جهش یافته ویروس کرونا از سایر سویه های پیشین ، مسری تر است.

در این گزارش آمده است: بر اساس ویژگی‌ های ژنتیکی و تخمین‌ های نرخ رشد اولیه، شیوع سویه XBB.1.5 ممکن است در افزایش بروز موارد جدید ابتلا در جوامع، مؤثر باشد.

به گزارش سیناپرس، مطالعات دقیق انجام شده نشان می دهد سویه XBB.1.5.   حدود ۲  درصد از موارد کووید ۱۹ در ایالات متحده را در آغاز دسامبر تشکیل می داد، اما طبق داده های جمع آوری شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، این رقم در هفته اول ژانویه به شدت به بیش از بیست و هفت و نیم درصد افزایش یافت.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل