نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر مخرب صنعت گردشگری بر نابودی مرجان های دریایی

مطالعات جدید انجام شده توسط پژوهشگران روی صخره های مرجانی هاوایی نشان می دهد که این اکوسیستم بسیار مهم ممکن است توسط گردشگرانی که جذب طبیعت این مناطق می شوند، تخریب شده و آسیب ببیند.

به گزارش سیناپرس، صخره های مرجانی به دلیل تنوع زیستی و زیبایی منحصر به فرد خود، محبوب هستند . این مرجان ها همچنین اکو سیستم های حیاتی هستند که تنوع آبزیان را امکان پذیر کرده و از سواحل محافظت می کنند.

در این میان مطالعات انجام شده نشان می دهد، مدیریت مناسب صنعت گردشگری می تواند با ایجاد بودجه و حمایت از معیشت محلی متمرکز بر حفاظت از صخره های مرجانی، حفاظت از این اکو سیستم را ممکن کند.

از سوی دیگر سیاست گردشگری جهانی طراحی شده در قالب اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد – ۲۰۳۰ از این رویکرد به عنوان وسیله ای برای ترویج استفاده پایدار از منابع دریایی و ساحلی یاد کرده است. با این حال، بررسی های انجام شده گویای این واقعیت است که حضور و فعالیت گردشگران می توانند به مرجان های زنده به طور مستقیم یا غیرمستقیم و به واسطه ایجاد شرایطی مانند آلودگی دریاهای اطراف، آسیب برسانند.

در این مطالعات جدید، بینگ لین و همکارانش بیش از ۲۵۰ هزار پست اینستاگرامی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ از گردشگرانی که از صخره‌های هاوایی بازدید می ‌کردند را با نقشه‌ های هوایی از پوشش مرجانی زنده ترکیب کردند.به گزارش سیناپرس، آنها از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تصاویر نقشه صخره ها با وضوح ۲ متر و عمق ۱۶ متر استفاده کردند. این مطالعات نشان می ‌دهند که مکان ‌های قابل دسترس با پوشش مرجانی زنده بیشتر، به مراتب بیشتر از سایر مناطق ساحلی بازدید می ‌شدند، و البته  در محبوب ‌ترین مکان ‌ها، مرجان‌ های نزدیک ‌تر به ساحل در مقایسه با سایت ‌های کمتر محبوب، تخریب بیشتری را تجربه کرده اند.

محققان خاطرنشان می ‌کنند:میزان آلودگی در آب دلیل اصلی تخریب نیست و یافته های آن ها نشان می‌ دهد که صرف بازدید گردشگران از این مناطق، علت آسیب ها بوده و رفتارهایی مانند تماس با صخره ‌ها و غواصی به این اکوسیستم ضربه می زند.

به گزارش سیناپرس، اثرات جهانی و در مقیاس بزرگ، مانند تغییرات آب و هوایی، از علل شناخته شده کاهش میزان صخره های مرجانی هستند. با این حال، نویسندگان استدلال می کنند که تحقیقات آنها نشان می دهد که تأثیرات محلی نیز بسیار مهم است و باید در نظر گرفته شود.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Sustainability منتشر شده و در اختیار محققین قرار دارد.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل