نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا همه گیری جهانی کرونا همچنان تداوم دارد؟

جهان در سال ۲۰۱۹، شاهد ظهور یک شیوع بسیار جدی ویروسی بود که احتمالا بدترین همه گیری تاریخ به شمار می رود.  خوشبختانه با ساخت و تولید گسترده واکسن ها و تلاش مراکز بهداشتی و پزشکی، جهان توانست این همه گیری را کنترل کند و اکنون در آستانه شروع موج های جدید همه گیری کرونا، این سوال مطرح می شود که آیا همه گیری کرونا تمام شده یا همچنان ادامه دارد؟

به گزارش سیناپرس، طی سه سال گذشته ویروس موسوم به SARS-CoV-2 عامل عفونت کووید ۱۹در کمترین زمان کل جهان را در چنگال خود گرفت. میلیون ها نفر به این ویروس مبتلا شده و جان خود را از دست داده و تعداد به مراتب بیشتری توانستند علی رغم ابتلا، زنده بمانند.

در این میان طی سه سال گذشته کارکنان بخش مراقبت ‌های بهداشتی و کادر درمان تلاش شبانه روزی را تجربه کرده و تا نهایت حد توان خود برای نجات زندگی سایرین تلاش کردند.

متاسفانه بر اساس آمارهای موجود، دو سال اول حمله ویروس بسیار کشنده ویروس کرونا که عامل بیماری ‌های تنفسی بود،  در تاریخ بشریت بی سابقه محسوب می شود. در این بازه زمانی انواع واکسن ها و روش های جدید درمانی ابداع شده و اطلاعات و شناخت انسان از ویروس کرونا به میزان زیادی افزایش یافت.

حال سوال اصلی این است که در حال حاضر وضعیت چگونه است؟ آیا کرونا هنوز یک وضعیت اضطراری جهانی است؟ کمیته سازمان جهانی بهداشت تصمیم گرفته است در ۲۷ ژانویه تشکیل جلسه دهد تا بررسی کند که آیا همه‌گیری کووید-۱۹ هنوز در سطح جهانی یک وضعیت اضطراری است یا خیر.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، آخرین به ‌روز رسانی‌ ها می‌ گویند که ویروس کرونا سریع ‌تر از آنچه تصور می ‌شد در حال جهش است، یعنی در شرایط فعلی حتی افراد کاملاً واکسینه شده نیز به عفونت مبتلا می ‌شوند. با این حال متخصصان می گویند که در این موارد عفونت پس از واکسیناسیون، احتمال ایجاد عوارض شدید و تهدید کننده زندگی نادر است.

در خاتمه گفتنی است که با فرا رسیدن زمستان در نیمکره شمالی که بخش عمده ای از جمعیت جهان را در خود جای داده است، موج های جدید این بیماری شکل گرفته و به همین دلیل هنوز نمی توان به طور قطعی همه گیری کرونا را پایان یافته تلقی کرد. به همین دلیل توصیه می شود منتظر مانده و ببینیم کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در جلسه مهم پیش روی خود به چه نتیجه ای خواهند رسید.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

خروج از نسخه موبایل