نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اکوسیستم چند میلیون ساله ماداگاسکار در خطر انقراض است

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد: تنوع زیستی گونه های جانوری در ماداگسکار به شدت در خطر بوده و در صورت انقراض این گونه های در خطر، ممکن است برای میلیون ها سال شرایط به حالت مطلوب باز نگردد.

به گزارش سیناپرس، منطقه ماداگاسکار به دلیل شرایط خاص جغرافیایی خود دارای تنوع زیستی  منحصر به فردی است که مشابه ان در سایر مناطق دنیا دیده نمی شود.

مطالعات جدید نشان می دهد: اگر گونه های جانوری در معرض خطر این منطقه، منقرض شوند، ممکن است میلیون ها سال طول بکشد تا تنوع زیستی ماداگاسکار به سطح قبل از ورود انسان باز گردد. یافته‌ ها نشان می ‌دهد که برای جلوگیری از تلفات طولانی‌مدت تنوع زیستی در ماداگاسکار، به تلاش‌ های حفاظتی فوری نیاز است.

ماداگاسکار زیستگاه مجموعه ای منحصر به فرد از گونه های جانوری از جمله لمور دم حلقه ای و کوچکترین آفتاب پرست جهان است. متاسفانه بسیاری از این گونه ها به دلیل تأثیرات انسانی مانند جنگل زدایی، شکار و تغییرات آب و هوایی در معرض خطر انقراض هستند. تکامل و ورود گونه های جدید از مناطق دیگر ممکن است در نهایت این انقراض ها را جبران کند، اما این فرایند نیازمند زمان بسیار طولانی است.

ناتان میشلسون (Nathan Michielsen) و تیمی از همکارانش طی این مطالعات تلاش کردند تا میزان آسیب دیدن جانوران ماداگاسکار توسط انسان ها را تعیین و شرایط آینده را پیش بینی کنند. آنها مجموعه داده جامعی از ۲۴۹ پستاندار زنده و اخیراً منقرض شده را از جمله گونه هایی که مدت کوتاهی پس از ورود انسان به جزیره ناپدید شدند، مانند چندین گونه از لمورهای غول پیکر و اسب آبی کوتوله جمع آوری کردند.

در ادامه و به کمک ترکیب این داده‌ها با تاریخچه تکامل گونه ‌ها و مدل ‌های آماری پراکنش جغرافیایی آن ‌ها در طول زمان، نویسندگان تخمین زدند که اگر تهدیدات فعلی کاهش نیابد، ۳ میلیون سال طول می‌ کشد تا ماداگاسکار بتواند گونه‌ هایی را که از زمان ورود انسان از بین رفته ‌اند، بازیابی کند.

علاوه بر این، اگر گونه‌ های در معرض خطر فعلی نیز از بین بروند، بیش از ۲۰ میلیون سال طول می ‌کشد تا شرایط به حیات عادی بازگردد. به گزارش سیناپرس،  محققان پیشنهاد می کنند که حتی گونه های خفاشی که می توانند این جزایر را راحت تر از پستانداران غیر پرنده مستعمره  خودکنند، ممکن است حدود ۳ میلیون سال برای بازیابی نیاز داشته باشند. نویسندگان همچنین دریافتند: تعداد گونه‌های پستاندار ماداگاسکار که در معرض انقراض هستند در دهه گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته و از ۵۶ مورد در سال ۲۰۱۰ به ۱۲۸ گونه در سال ۲۰۲۱ رسیدند.

محققان هشدار می دهند: بدون اقدامات حفاظتی به موقع، تنوع زیستی ماداگاسکار می تواند برای میلیون ها سال تحت تأثیر قرار گیرد. آنها پیشنهاد می ‌کنند که برنامه‌ های حفاظتی باید شامل بهبود های اجتماعی-اقتصادی برای جمعیت‌ های انسانی محلی، کاهش تلفات جنگل‌ ها در زیستگاه‌ های طبیعی باقی ‌مانده و محدود کردن بهره‌ برداری از منابع صنعتی و تجاری، مانند چوب‌ های جنگلی و حیوانات باشد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل