نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آب بدون درآمد تهران تا پایان سال به 22 درصد کاهش می یابد

محمد پرورش در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به عزم شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای کاهش آب بدون درآمد، اظهار کرد: ما در بودجه امسال پیش بینی کردیم که میزان آب بدون درآمد تا پایان سال از 24 درصد به 22 درصد کاهش یابد. در حال حاضر از مجموع آب بدون درآمد فعلی، 12 درصد آن پرت ظاهری است. این پرت آب در اثر عوامل چون عدم شناسایی دبی استارت در کنتورها و استفاده های غیرمجاز و… به وقوع می پیوندد و به معنای هدررفت آب نیست. مابقی این میزان، پرت واقعی است که ما امسال با اختصاص حدود 300 میلیارد تومان از منابع خودمان برای اصلاح 260 کیلومتر از شبکه های آب، بحث خرید کنتور، بحث مدیریت فشار و پهنه بندی، سرمایه گذاری لازم را به عمل خواهیم آورد.  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: برای کاهش هر یک درصد از میزان آب بدون درآمد می بایست اتفاقات زیادی در سیستم بیفتد. بنابراین کاهش 2 درصدی میزان آب بدون درآمد نیاز به صرف منابع زیاد برای اصلاح شبکه آب تهران دارد که این کار با وجود مشکلات زیاد ترافیکی این شهر، بسیار دشوار است. اما ما در مجمع تعهد کردیم که این 2 درصد را تا پایان سال کم کنیم و قطع به یقین به تعهدمان عمل خواهیم کرد.

وی به مذاکره با شرکت فرانسوی سوئز برای کاهش آب بدون درآمد اشاره کرد و گفت: هم اکنون توافقات اولیه با شرکت فرانسوی سوئز برای کاهش آب بدون درآمد انجام شده است. در صحبت هایی که با این شرکت داشتیم از آنها خواستیم که میزان آب بدون درآمد را با سرمایه گذاری خودشان به 15 درصد کاهش دهند. ما هم ما به التفاوت هزینه این آب را در قالب مدلی پرداخت خواهیم کرد. البته این موضوع به بحث سوئیفت و مسایل مالی دیگر مربوط می شود اما جلسات در سطح کارشناسی در حال انجام است. به نظر می رسد که سرنوشت این قرارداد به بحث های کلی کشور و از جمله مساله سوئیفت پیوند خورده است.

پرورش در بخش دیگری از سخنانش، رویکرد کلی شرکت آب و فاضلاب را استفاده از سرمایه بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: امسال که سال اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده، اراده ما برای همکاری با بخش خصوصی افزایش یافته است.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر بپرسند ظرف 3-4 سال گذشته کدام سازمان ها در بحث اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کرده اند، با اطمینان می توان گفت که شرکت آب و فاضلاب استان تهران یکی از این سازمان ها بوده است.

تا پایان سال چیزی در حدود 1000 میلیارد تومان پروژه های بزرگ و کلیدی اجرا می کنیم. هیچ کدام از تصفیه خانه های ما با اعتبارات دولتی ساخته نمی شود. تمام تصفیه خانه ها یا بر مبنای بیع متقابل است یا BOT و این به معنای مشارکت بخش خصوصی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه امسال 5 تصفیه خانه فاضلاب را افتتاح خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: تا پایان سال چیزی در حدود 1000 میلیارد تومان پروژه های بزرگ و کلیدی اجرا می کنیم. هیچ کدام از تصفیه خانه های ما با اعتبارات دولتی ساخته نمی شود. تمام تصفیه خانه ها یا بر مبنای بیع متقابل است یا BOT و این به معنای مشارکت بخش خصوصی است. سرمایه گذار می آید سرمایه گذاری می کند و ما خرید پساب حاصل از تصفیه خانه را تضمین می کنیم. تقریبا تمام پروژه های فاضلاب استان تهران بر این اساس ساماندهی شده است.

وی بر تامین تجهیزات از داخل و اجرای تمام پروژه های آب به دست پیمانکاران ایرانی تاکید کرد و گفت: به صورت سرجمع می توان اعلام کرد که در سال جاری چیزی در حدود 2600 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش آب و فاضلاب استان تهران انجام می شود که 1000 میلیارد تومان آن به صورت پول نقد مربوط به خرید خدمات، تجهیزات، مواد اولیه و پرداخت به پیمانکاران است و مابقی آن به پروژه های دیگر که با روش های مختلف اجرا می شوند، تعلق می گیرد.

پرورش در پایان یادآور شد: اگر مشکلات بانکی برطرف شود، برنامه ریزی مناسبی برای ورود سرمایه گذار خارجی صورت گرفته است. چنانچه سرمایه گذاران خارجی علاقمند باشند، امکان جذب سرمایه تا 15000 میلیارد تومان هم وجود دارد. ما با کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی جلساتی برگزار کردیم و آنها آماده سرمایه گذاری هستند. اما برای اینکه این موضوع کلید بخورد باید مشکلات بانکی رفع شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل