صدای سه بعدی برای واقعیت مجازی
صداهای واقعی می توانند تجربه استفاده از فناوری واقعیت مجازی را بیش از پیش لذت بخش کنند. در همین راستا نیز پروژه متن باز جدید کمپانی گوگل قصد دارد تا این قابلیت را برای فناوری واقعیت مجازی مبتنی بر وب ارائه کند. این فناوری جدید که Omnitone نام گذاری شده است از یک تکنیک صدای فراگیر و همه جانبه در محیط به نام ambisonics استفاده می کند.
این سیستم درواقع می تواند صداهای شنیده شده در طبیعت را به صورت کاملا طبیعی و واقعی تقلید کند.
این سیستم درواقع می تواند صداهای شنیده شده در طبیعت را به صورت کاملا طبیعی و واقعی تقلید کند. برای مثال، اگر یک کاراکتر واقعیت مجازی در حال نواختن پیانو باشد، چرخاندن سر کاربر به اطراف می تواند نحوه شنیدن موسیقی در حال نواخته شدن را بر اساس موقعیت مکانی و زاویه سر تغییر بدهد.
به این ترتیب فرد به سادگی با چرخاندن سر خود و نگاه کردن به پشت سرش می تواند موسیقی را به نحوی بشوند که گویی آهنگ یاد شده از پشت سر او در حال پخش است. از آنجایی که این پروژه به صورت متن باز بوده و از مرورگر های مختلف پشتیبانی می کند، هر فرد تولید کننده بازی ها و دیگر تجارب واقعیت مجازی برای وب می تواند از آن به صورت آزاد برای پروژه خود بهره ببرد.
تیم کروم در این باره اظهار داشتند که: «ما در طول این پروژه به صورت کاملا نزدیک با تیم واقعیت مجازی گوگل و قابلیت های تخصصی صوتی واقعیت مجازی آنها کار کردیم. نه تنها دانش آنها درباره اصوات فضایی به پروژه یا شده کمک کرد بلکه این همکاری همچنین فضایی شدن صدا در تمامی برنامه های کاربردی واقعیت مجازی گوگل بر روی وب و اندروید را نیز تائید کرد.»
لازم به ذکر است که شرکت گوگل درباره نحوه کار سیستم Omnitone توضیحات کاملی را بر روی بلاگ Open Source در اختیار علاقه مندان قرار داده است و حتی چند ویدیو آزمایشی نیز در این زمینه به اشتراک گذاشته است. با این حال اگر برای تماشای این ویدیو ها و بهره بردن از این تجربه عینک واقعیت مجازی در اختیار ندارید می توانید با استفاده از یک هدفون و جا به جایی تصویر تا حدودی با این سیستم آشنا شوید.
منبع: engadget
ترجمه: آناهیتا عیوض خانی
No tags for this post.