بودجه 1402 انقباضی و محتاطانه تصویب می شود

انور حبیب زاده دبیر دوم کمیسیون اقتصادی مجلس در اظهاراتی صریح ، مدعی شد: «بودجه 1402 کسری قابل توجهی» دارد. کسری بودجه دولت از جمله عواملی است که به گفته اقتصاد دانان، باعث تشدید تورم می شود، در واقع هر چه دولت در هزینه های جاری و عمرانی خود با کسری بیشتری در بودجه مواجه باشد، این احتمال بالا وجود دارد که سبد معیشتی مردم، قیمت مسکن و سایر محصولات و خدمات افزایش یابد.

به گزارش سیناپرس به نقل از تانکر ترکرز ، در حال حاضر فروش نفت ایران در بازه 800 هزار تا 1 میلیون و 400 هزار بشکه قرار دارد، به همین جهت اقتصاد دانان پیش بینی کرده اند که درآمدهای دولت در سال آتی نیز با چالش مواجه خواهد بود، چالشی که ممکن است پرداخت یارانه به ویژه  یارانه عامل های سوختی را تحت تاثیر قرار دهد.

محمد بایسته کارشناس بودجه ریزی و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی در اینباره به خبرگزاری سیناپرس گفت: ریشه‌های بودجه سال آتی را معمولاً در سال جاری می توان جستجو کرد، در پایان سال 1400 برخی کارشناسان، تحلیل ها و پیش بینی های عجیبی در مورد درآمد مورد انتظار دولت مطرح ساختند، همین مساله باعث شد تا بودجه 1401 با یک کسری حدود 300 هزار میلیارد تومانی مواجه شود. این رقم به نوبه خود جریان خلق پول و رشد پایه پولی را تقویت کرد که این پدیده اقتصادی نیز به رشد شاخص تورم انجامید. در واقع کسری بودجه بسیار بیش از آنکه برخی می اندیشند بر معیشت و سایر شاخص های اقتصاد کلان کشور تاثیر گذار است، از این رو باید با درس گرفتن از اشتباهات  و خطاهای محاسباتی سال جاری، در پی ریزی جداول بودجه ای و ارقام درآمدی مورد انتظار با احتیاط و محافظه کاری بیشتری به پیش رفت، به ویژه آنکه کشورمان از نظر اقتصادی با شرایط خاصی مواجه است و دشمنان سعی دارند تا فشارهای اقتصادی بر مردم ما را مضاعف سازند.

این کارشناس بودجه و اقتصاد کلان در ادامه افزود: یکی از مسئولین مالیاتی کشور به تازگی اظهار کرد که درآمد مالیاتی پیش بینی شده برای سال آینده  حدود 750 هزار میلیارد تومان است. چنین پیش بینی های گشاده دستانه ای از درآمد آتی دولت آن هم در حالی که کشور با رکود تورمی مواجه است، می تواند به نوعی تکرار همان اشتباه سال قبل باشد، این درحالی است که باید از خود پرسید که صنعت، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی کشور ما آیا توان پرداخت چنین مبلغی را دارند.

وی تاکید کرد: معمولاً دولت ها وقتی مالیات را افزایش می دهند که تولید و اقتصاد در شرایط خوبی باشد، نه زمانی که تولید کنندگان کشور با نصف ظرفیت و حتی کمتر مشغول کار هستند. از طرف دیگر درآمدهای ما در حوزه انرژی نیز با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت، تحریم های بین المللی، زمستان نه چندان سرد در غرب اروپا و عواملی از این دست در هاله ای از ابهام قرار دارد، همه این مسائل حکم می کند که ما در جاده مه آلود بودجه ریزی با احتیاط بسیار بیشتری رانندگی نماییم.

وی افزود: برخی هزینه ها نیز در کشور ما از حوزه تعقل و توجیه پذیری خارج شده است، همچنین مجموع یارانه انرژی پرداخت شده در ایران چند برابر میانگین مصرف جهانی است، این در حالی است که بر اساس آمار وزارت صمت بیش از 50 درصد از خانواده‌های ایرانی فاقد خودرو هستند، در مقابل برخی خانواده ها بیش از 1 خودرو در اختیار دارند، این مساله بحث ناعادلانه بودن توزیع یارانه بنزین را گوشزد می‌کند، یعنی خانواده های مرفه از جیب فقرا یارانه بنزین بیشتری دریافت می‌کنند. با توجه به تحلیل رفتن منابع درآمدی بودجه شاید زمان مناسبی باشد تا یک بار دیگر پرداخت یارانه انرژی را مرور کنیم و روش های عملی و قابل اجرا برای تزریق عدالت یارانه ای به جامعه ابداع گردد.

بایسته با اشاره به پیشنهادات برخی نمایندگان مجلس ، اظهار کرد: فشار برخی نمایندگان برای افزایش بودجه حوزه انتخابیه در کنار پیشنهاد افزایش 20 درصدی دستمزد در بودجه 1402 موید آن است که بودجه سال آتی انبساطی خواهد بود، همین مساله باعث می شود که خوراک لازم برای حرکت طوفان تورم در کشور بیشتر فراهم گردد. یک بودجه انقباضی و عقلایی می تواند علاوه بر کاستن از تورم، فشار بر سفره و معیشت مردم را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:

بودجه سال آینده ۵۲۶۱ هزار میلیاردی بسته شد

از سوی دیگر برخی پیش بینی ها حاکی از کسری بودجه 450 هزار میلیارد تومانی در سال آینده است، البته خیلی نمی توان روی این پیش بینی ها حساب باز کرد، دولت فرصت خوبی در اختیار دارد تا تسلیم فشارها نشود و بدون تخصیص منابع صحیح، بی جهت برای خود هزینه نتراشد. کسری بودجه کمتر به معنای تورم کمتر خواهد بود و تورم کمتر به آرامش اقتصادی و روانی جامعه منتهی می شود.

علل اختلاف مجلس و دولت در خصوص بودجه 1402 چیست؟

علیرضا شهبازی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار سیناپرس در مورد علل اختلاف مجلس و دولت در خصوص بودجه 1402 گفت: این دو نهاد در مورد نحوه بررسی بودجه اختلاف نظری نداشته اند، صرفاً در مجلس این نظر مطرح شد که بودجه 1402 باید با توجه به برنامه هفتم توسعه تصویب شود، بنابراین بهتر است که دولت برنامه هفتم را همزمان با بودجه به مجلس ارسال کند تا در این زمینه تصمیم مقتضی اتخاذ گردد.

این نماینده در خصوص کسری بودجه در سال جاری و احتمال بروز کسری بودجه در سال آتی نیز اظهار کرد: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که بودجه سال جاری کسری داشته ، اما دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقدند: اساساً بودجه سال جاری کسری نداشته است، البته علی نیکزاد نماینده مجلس در این باره تذکری را مطرح کرد و از دولت خواست توضیح دهد که اگر معتقدند کسری ندارند، پس چرا تخصیص منابع آنها کمتر از رقم تعیین شده در قانون بوده است.

وی افزود: من هم نگرانی های مطرح شده در مورد احتمال کسری در بودجه 1402 را که از سوی کارشناسان و صاحب نظران مطرح شده دیده ام، باید گفت: موضوع کسری بودجه مساله حساسی است زیرا عاملی است که بر تورم و در نتیجه معیشت مردم بسیار تاثیر گذار است، به همین دلیل نمایندگان نیز روی این موضوع حساس هستند، با توجه به فضای که در مجلس شکل گرفته، نه تنها مجلس اجازه نخواهد داد که یک بودجه غیر منطقی تصویب شود،  بلکه بودجه 1402 قطعاً انقباضی و منطبق با واقعیت های اقتصادی کشور تصویب خواهد شد. در هنگام بررسی بودجه نیز نظر تمام کارشناسان در این زمینه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

گزارش:هیرش سعیدیان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا