نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گازگرفتگی و کمین مرگ خاموش در فصل زمستان

متخصص طب اورژانس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: با آغاز فصل سرما و استفاده از وسائل گرمایشی گازسوز، دوباره شاهد افزایش مراجعین به بیمارستان‌ها و مسمومیت یا مرگ‌ومیر ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن یا همان مرگ خاموش هستیم.

جعفر قبادی در گفت‌وگو با سیناپرس اردبیل اظهار کرد: این مسمومیت به علت تنفس گاز منوکسید کربن – گاز بی‌رنگ و بی بو که بر اثر استفاده از وسائل گرمایشی مثل بخاری گازسوز، آبگرمکن، پیک‌نیک و حتی زغال – ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به علایم گازگرفتگی تشریح کرد: سردرد، سرگیجه، تاری دید، تهوع، استفراغ، سوزش چشم، ضعف عضلانی، تنگی نفس، اختلال هوشیاری و علایم شبیه به سرماخوردگی از جمله علایم مسمومیت با گاز منوکسید کربن است و این علایم می‌تواند چند روز تا چند ماه هم ادامه داشته باشد.

قبادی با بیان اینکه مقادیر بالاتر گاز می‌تواند خطر مرگ داشته و حتی در کمتر از دو دقیقه باعث مرگ شود، اظهار کرد: این گاز به علت بی‌رنگ، بی بو و بی‌مزه بودن قابل تشخیص نیست به همین علت قاتل خاموش نام‌گرفته است.

متخصص طب اورژانس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه درمان بلافاصله با شک به این تشخیص انجام می‌پذیرد، ادامه داد: تأیید تشخیص با آزمایش خون است و در بسیاری از موارد هم نیاز به تأیید تشخیص نیست.

این پزشک اردبیلی با بیان اینکه شروع درمان باید بلافاصله از محل حادثه باشد، تشریح کرد: بارها بر این مسئله تأکید شده است که پیشگیری بهتر از درمان است؛ بنابراین باید دودکش‌های دو کلاهه استاندارد به همراه وسائل گازسوز استاندارد مورداستفاده قرار گرفته و شیلنگ‌ها و بست‌های استاندارد بوده و به‌صورت مرتب بررسی شوند و در صورت نیاز از کارشناسان این حوزه مشاوره بگیرند و این کار را در تمام مدت استفاده از این وسائل تکرار کنند.

وی اضافه کرد: در صورت مواجهه با این افراد و شک به گازگرفتگی، بلافاصله باید در و پنجره‌ها را باز و بیمار را از محل خارج کرد تا هوای تازه تنفس کند.

متخصص طب اورژانس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: در صورت داشتن علایم تنفسی و اختلال هوشیاری یا هرگونه علائمی که نشان‌دهنده مسمومیت با دوزهای بالاتر است، بیمار باید به بیمارستان انتقال‌یافته و تحت درمان با اکسیژن و سایر اقدامات تخصصی قرار گیرد.

به گفته قبادی، متأسفانه در اکثر موارد مرگ در هنگام شب و به‌صورت خانوادگی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین باید با رعایت نکات ایمنی احتمال این نوع حوادث را کاهش داد.

وی افزود: استفاده از وسائل گرمایشی استاندارد، کنترل و رفع انسداد منافذ مسیر دودکش قبل از راه‌اندازی بخاری، دقت و توجه به داغ بودن دودکش، داشتن کلاهک H شکل و توجه به رنگ مطلوب شعله بخاری و وسائل پخت‌وپز که همان رنگ آبی است؛ مورد تأکید است.

متخصص طب اورژانس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: باید از نصب آبگرمکن در حمام و روشن‌کردن شعله‌های اجاق‌گاز آشپزخانه جهت گرم نگه‌داشتن محیط خانه خودداری کرده و نباید به‌هیچ‌عنوان لوله خروجی بخاری را داخل ظرف آب قرار داد.

این متخصص طب اورژانس گفت: آسیب‌های دائمی مغز، آسیب‌های قلبی، سقط جنین، مرگ و سایر عوارض مرتبط با این بیماری فقط یک درمان قطعی دارد و آن هم عبارت است از پیشگیری از وقوع.

خروج از نسخه موبایل