نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

المپیک نمایشگاهی برای فناوری‌های ورزشی

هنوز هم در منشور المپیک می‌توانید چنین توصیفاتی را پیدا کنید. در این منشور از شیوه المپیکی به راه و روشی برای زندگی بر مبنای تعادل میان جسم و ذهن و اراده یادشده است. روشی برای رسیدن به جامعه‌ای توسعه‌یافته و متعادل و صلح‌آمیز که در آن کرامت اشخاص محترم است. تأکید بر فعالیت‌های ارزشمند و لذت‌بخش بدنی در تعامل با یکدیگر برای تقویت آشتی و صلح و مدارا.

این‌ها جملاتی ناب و فلسفه‌ای برای زندگی است که می‌توانید آن را در نسخه‌های منشور المپیک پیدا کنید. در عمل اما المپیک امروز نه‌تنها بازاری تجاری و مالی است که رقابت‌ها در آن بر مبنای تلاش به هر قیمت برای موفقیت تبدیل‌شده است. المپیک‌ها از میدان آشنایی به میدان نبردی میان قهرمانان هر کشور بدل شده است.

المپیک  در کنار اینکه نمایشگاهی از رکوردشکنی‌ها و رقابت‌های تنگ و نزدیک قهرمانان و مجالی برای افتخارآفرینی‌ها شده است نمایشگاهی عملی برای معرفی و نمایش فناوری‌های نوین است.

همین میل به کمال‌گرایی و رسیدن به حدهای نهایی باعث شده است تا فضای المپیک هم در طی زمان به‌طور کامل تحت تأثیر انقلاب‌های فناوری قرار بگیرد. وقتی قهرمان‌هایی حاضرند برای به دست آوردن رکوردهای تازه حتی دست به تخلف‌های سازمان‌یافته و دوپینگ‌های پیچیده بزنند، طبیعی است که نگرانی و تأکید آن‌ها بر دقت و شرایط مسابقه‌ها نیز باعث پیش راندن فناوری‌های ورزشی می‌شوند.

در هر دوره المپیک‌ها فناوری‌های تازه‌ای ظاهر می‌شوند. بخشی از این فناوری‌ها به سیستم‌ها و ساختارهای تمرینی و آماده‌سازی و تجهیزات قهرمان‌ها مربوط است. اینکه چطور با استفاده از الیاف متفاوت یا طراحی‌های آیرو دینامیک سرعت قهرمانان را در رشته‌هایی مانند شنا بهبود بخشند یا چطور کفش‌های مجاز المپیک بتوانند به قهرمانان فرصت بهتری برای رسیدن به مرزهای توان خود بدهند.

بخشی دیگر از این فناوری‌ها به حوزه‌های داوری مربوط می‌شود. در المپیک ریو برای اولین بار از سیستم‌های تصویری برای کمک به داوری در والیبال و والیبال ساحلی استفاده خواهد شد. از سیستم شمارنده دورهای طی شده در زیرآب برای راهنمایی شناگران و از سیستم الکترونیکی برای داوری مسابقات تیر و کمان برای نخستین بار بهره‌برداری خواهد شد. بخش دیگری از این فناوری‌های در قالب فناوری طراحی و ساخت توپ‌ها و یا کنترل زمان و یا مکان‌سنجی بازیگران خود را نشان می‌دهند.

بخشی دیگر از فناوری‌های نو نیز در طراحی و ساخت و کاربری مکان‌های ورزشی دهکده المپیک استفاده می‌شود. امسال سامانه دیجیتال همراه و پوشیدنی که می‌تواند پرداخت‌ها و ورودی ورزشکاران را کنترل و به آن‌ها در این زمینه کمک کند در ریو به کار گرفته خواهد شد و البته شاید اوج فناوری های پزشکی را باید در رقابت بی‌پایان و دایمی ورزشکاران دوپینگ کار و تیم های پزشکی جستجو کرد که سعی می کنند تلاش های ماهرانه پنهان کردن اثر دوپینگ را ردیابی کنند.

یکی دیگر از حوزه‌هایی که می توان شاهد پیشرفت‌های فناوری بود حوزه ارتباط با مخاطبان است. امسال برای اولین بار امکان پخش و تصویربرداری در قالب واقعیت مجازی (VR)  به این مسابقه‌ها اضافه شده است و همزمان فناوری تصویربرداری و پخش مسابقات شاهد پیشرفتی خیره کننده خواهد بود.

این‌ها تنها نمونه‌های کوچک و کلی از نمایشگاه فناوری‌های نویی است که امسال به ویترین المپیک اضافه‌شده است.

المپیک حالا در کنار اینکه نمایشگاهی از رکوردشکنی‌ها و رقابت‌های تنگ و نزدیک قهرمانان و مجالی برای افتخارآفرینی‌ها شده است نمایشگاهی عملی برای معرفی و نمایش فناوری‌های نوین است.

پوریا ناظمی/ روزنامه نگار علم

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل