نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آزمایش خون فضانوردان ایستگاه فضایی

روز گذشته فضانوردان ایستگاه بین المللی فضایی در آزمایشی علمی با هدف مطالعه مکانیسم تغییرات در سیستم ایمنی در طول پرواز فضایی، آزمایش خون داده و این نمونه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

به گزارش سیناپرس، روز گذشته گروهی فضانوردان مقیم در ایستگاه فضایی بین المللی مرحله دوم آزمایش فضایی موسوم به Neuroimmunity را برای به دست آوردن دانش علمی در مورد مراحل سازگاری فیزیولوژیکی انسان با گرانش صفر در طول پرواز های فضایی طولانی انجام دادند.

دیمیتری پتلین فضانورد مقیم ایستگاه بین المللی فضایی ضمن اعلام مطلب فوق افزود: فضانوردان روز گذشته از یکدیگر نمونه خون گرفتند. به گفته وی، این آزمایش شامل نظارت روزانه ECG و ارزیابی فعالیت حرکتی طی دو روز بود. پتلین همچنین از رگ همکار خود سرگئی پروکوپیف خون گرفت. این آزمایش آخرین بار حدود سه ماه پیش انجام شده بود.

پتلین خاطرنشان کرد: او مهارت خونگیری خود را از دست نداده است و می تواند بدون مشکل رگ های سایر فضانوردان را پیدا کرده و نمونه خون دریافت کند.

او با بیان اینکه فضانوردان پیش از اعزام به ماموریت های فضایی، دوره های امداد و اورژانس پزشکی را گذرانده و آموزش های لازم برای خون گیری و پانسمان و … را دریافت می کنند، افزود: ما روی زمین آموزش ‌های زیادی هم بر روی مدل ‌های خاص مصنوعی و هم روی داوطلبان انجام می دهیم.

به گزارش سیناپرس، طی این آزمایش ویژه در ایستگاه بین المللی فضایی، در ابتدا نمونه خون توسط فضانوردان اخذ شده و سپس مواد بیولوژیکی را در سانتریفیوژ مخصوصی قرار داده و منجمد می کنند. این نمونه ها در حالت یخ زده نگهداری می شود تا زمانی که به زمین بازگردد و در آنجا به دانشمندان تحویل داده خواهد شد.

به گفته دانشمندان، آزمایش علمی Neuroimmunity به رمزگشایی مکانیسم تغییرات در سیستم ایمنی در طول پرواز فضایی کمک می کند. در طول آزمایش، فضانوردان دو بار قبل از پرواز، سه بار در طول یک ماموریت شش ماهه یا شش بار در طول یک ماموریت طولانی ‌تر و چهار بار پس از اتمام پرواز مورد بررسی و آزمایش کامل قرار می ‌گیرند.

مترجم: رضوان خندان

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل