نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پرداخت پول برای واکسینه شدن!

محققان سوئدی در یک مطالعه جالب نشان داده اند که برای جا انداختن یک رفتار اجتماعی خاص مثل زدن واکسن کووید 19، می توان بدون نگرانی از تبعات منفی اجتماعی و فرهنگی، از مشوق های مالی استفاده نمود.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: پرداخت پول به افراد برای واکسینه شدن در برابر کووید 19، دارای اثرات مفیدی است و منجر به عواقب منفی رفتاری در جامعه نمی شود.

انگیزه های مالی می توانند در بسیاری از موقعیت ها برای تسریع تغییر یک رفتار مانند تشویق مردم به دادن خون یا شرکت در کارآزمایی های بالینی استفاده شوند. چنین عملی می‌تواند باعث تغییر رفتار اولیه افراد شود. اما برخی از دانشمندان و سیاست‌گذاران همواره نسبت به پیامدهای بلندمدت و ناخواسته‌ای که ممکن است این مشوق های مالی داشته باشند، نگران بوده اند.

به عقیده آن ها، این عمل ممکن است انگیزه های اجتماعی را از بین ببرد، ایمنی و اعتماد درک شده را کاهش دهد و باعث شود افراد پس از توقف پرداخت ها، رفتارهای سالم را تقلیل دهند.به گزارش سیناپرس، اما پژوهشگرانی از دانشگاه زوریخ سوئیس، برای بررسی این موضوع، مطالعه ای را با بیش از 5000 نفر در سوئد انجام داده اند که نتایج جالب توجهی به همراه داشته است.

آن ها در مطالعه خود نشان دادند: پیشنهاد پرداخت پول به مردم برای مصرف واکسن کووید-19 هیچ تأثیر منفی بر احساس مسئولیت مدنی، اعتماد به ارائه دهندگان واکسیناسیون، یا تصورات در مورد ایمنی و اثربخشی واکسیناسیون در افراد نداشته است.

همچنین در یک مطالعه تکمیلی بر روی بیش از 3000 شرکت‌کننده، همان تیم دریافت که اطلاع‌رسانی به ساکنان ایالات متحده در مورد وجود برنامه‌های تشویقی دولتی برای واکسیناسیون کووید-19 هیچ پیامد منفی بر تمایل شرکت‌کنندگان برای مصرف دوز بیشتر واکسن و اعتماد به آن نداشته است.

این یافته های تحقیقاتی که در مجله معتبر و جهانی Nature منتشر شده اند، می توانند پیامدهای مثبتی برای سیاست گذارانی داشته باشد که قصد دارند از انگیزه های مالی برای تحریک تغییر رفتار در زمینه های مختلف استفاده کنند.

مترجم: فرگل غفاری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل