نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

۸ سال گذشته گرم ترین سال های تاریخ بودند

سرویس نظارت بر شرایط اقلیمی اتحادیه اروپا روز سه ‌شنبه اعلام کرد:هشت سال گذشته علی رغم تأثیر خنک ‌کننده الگوی آب ‌و هوای ناشی از پدیده لانینا از سال ۲۰۲۰ گرم ‌ترین سال‌ های کره زمین محسوب می شوند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک، میانگین دمای سال ۲۰۲۲ که شاهد تعداد زیادی از بلایای طبیعی بی ‌سابقه‌ بود،  پنجمین سال گرم‌ از زمان شروع ثبت رکوردهای دما در قرن ۱۹ محسوب می شود.

بر اساس آمارهای رسمی، پاکستان و شمال هند در اثر موج گرمای دو ماهه بهاری با دمای پایدار بسیار بالای ۴۰ درجه سانتیگراد مواجه شده و پس از آن در پاکستان سیل گسترده ای جاری شد که یک سوم این کشور را فرا گرفت.

کوپرنیک در گزارش سالانه خود گفت: فرانسه، بریتانیا، اسپانیا و ایتالیا نیز رکوردهای دمایی جدیدی را در سال ۲۰۲۲ به ثبت رساندند و اروپا دومین سال گرم تاریخ خود را تجربه کرد. در سال گذشته میلادی موج گرما در سراسر این قاره با شرایط خشکسالی شدید ترکیب شد.

گفتنی است، دمای اروپا در طول ۳۰ سال گذشته بیش از دو برابر میانگین جهانی افزایش یافته و این منطقه بالاترین نرخ افزایش را در بین قاره های جهان نشان می دهد.

سامانتا برگس، معاون سرویس تغییر اقلیم کوپرنیک در بیانیه‌ای گفت: سال ۲۰۲۲ سال نامطلوبی از نظر تغییرات آب و هوایی شدید در سراسر اروپا و جهان بود. این رویدادها نشان می دهد: ما در حال حاضر پیامدهای ویرانگر گرم شدن جهان را تجربه می کنیم.

بر اساس گزارش کوپرنیک، گرم‌ترین سال‌های ثبت شده در سطح جهان تاکنون به ترتیب نزولی  سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۲۰، ۲۰۱۹ و ۲۰۱۷ هستند. وینسنت هانری پچ، مدیر سرویس نظارت بر جو کوپرنیک، در این رابطه گفت: غلظت اتمسفر بدون هیچ نشانه ‌ای از کاهش در حال افزایش است.

به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر طی سال گذشته میلادی بخش ‌های بزرگی از خاورمیانه، چین، آسیای مرکزی و شمال آفریقا نیز شاهد گرمای بی ‌سابقه ‌ای بودند. در همین بازه زمانی، چین و اروپای غربی اثرات منفی بر کشاورزی، حمل و نقل رودخانه ای و مدیریت انرژی مرتبط با شرایط آب و هوایی را گزارش کردند.

این آمارها در حالی ثبت می شوند که هیچ نشانه ای از کند شدن روند گرمایش زمین وجود ندارد و حتی مناطق قطبی زمین در سال گذشته دمای بی سابقه ای را تجربه کردند.

برای نمونه ایستگاه دور افتاده وستوک در اعماق داخلی قطب جنوب شرقی به دمای نسبتاً ملایم منفی 17.7 درجه سانتیگراد رسید که گرم ترین دمایی است که در تاریخ ۶۵ ساله آن اندازه گیری شده است.

در انتهای دیگر کره زمین، گرینلند دمای ماه سپتامبر را ۸ درجه سانتیگراد بالاتر از حد متوسط تجربه کرد که این تغییر اقلیم باعث تسریع از بین رفتن لایه های یخی شد که به یکی از عوامل اصلی افزایش سطح دریا تبدیل شده است.

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش کوپرنیک، گرم‌ترین سال‌های ثبت شده در سطح جهان تاکنون به ترتیب نزولی  سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۲۰، ۲۰۱۹ و ۲۰۱۷ هستند. وینسنت هانری پچ، مدیر سرویس نظارت بر جو کوپرنیک، در این رابطه گفت: غلظت اتمسفر بدون هیچ نشانه ‌ای از کاهش در حال افزایش است.

این آمارها نشان می دهد: زمین طی هشت سال گذشته شرایط نامناسبی را تجربه کرده و این سال ها را می توان گرم ترین سال های تاریخ زمین از زمانی که انسان قادر به ثبت دمای روزانه شد، محسوب کرد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: sciencealert

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل