نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خورده شدن پستانداران توسط دایناسورها

اولین شواهد از خورده شدن یک پستاندار توسط دایناسورها در بررسی از یک فسیل چینی به نام میکرو رپتور یافت شد. گفتنی است که شواهد نشان دهنده وجود پای یک پستاندار در بقایای ۱۲۰ میلیون ساله یک دایناسور به اندازه کلاغ است.

به گزارش سیناپرس،برای اولین بار دانشمندان شواهد مستقیمی از خورده شدن یک پستاندار توسط دایناسور پیدا کردند. پژوهش های باستان شناسان بریتانیایی نشان دهنده بقایای فسیل شده یک میکرو رپتور بود که بیش از ۱۲۰ میلیون سال پیش در چین کنونی زندگی می کرده است. جالب اینجاست که در دستگاه گوارش دایناسوری به اندازه یک کلاغ، بقایای یک حیوان دیگر وجود دارد.

دکتر دیوید هون (David Hone) از دانشگاه کوئین مری لندن و پژوهشگر ارشد این مطالعات می ‌گوید: پیدا کردن نمونه‌ هایی از غذا در داخل بدن دایناسورها بسیار نادر است، بنابراین هر نمونه واقعاً مهم است، زیرا شواهد مستقیمی از آنچه خورده شده به دست می ‌دهد.

او در ادامه می افزاید: در حالی که این پستاندار مطلقاً اجداد انسان نبوده است، ما می توانیم به گذشته نگاه کنیم که برخی از بستگان باستانی ما وعده غذایی دایناسورهای گرسنه بوده اند. این مطالعه تصویری از یک لحظه شگفت ‌انگیز در زمان ترسیم می‌ کند و اولین ثبت وقوع خورده شدن یک پستاندار توسط یک دایناسور به شما می رود.

به گزارش سیناپرس،میکرو رپتور پس از اینکه برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ به عنوان دایناسور چهار بال معرفی شد، خبرساز شد. مانند بسیاری دیگر از دایناسورهای کوچک دو پا، عمدتاً گوشتخوار بوده و فسیل آن در دهه های اخیر در چین کشف شده است که ثابت می کند میکرو رپتورها نقطه روشنی در تکامل دایناسورها به پرندگان مدرن هستند.

میکرو رپتور با چهار اندام پردار خود نظریه هایی را مطرح کرد که نشان می دهد پرواز ممکن است در نتیجه تکامل چهار بال شکل گرفته شده باشد. نمونه مورد مطالعه دیرینه شناسان دانشگاه کوئین مری لندن برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ یافت شد، اما سال ها بعد وجود پای پستاندار بین دنده های این دایناسور مشخص شد.

پژوهش ها نشان دهنده وجود پای کامل یک پستاندار کوچک به اندازه یک موش است. استخوان‌ها نشان می ‌دهند که این پستاندار عمدتاً روی زمین زندگی می‌ کرده و صعود کننده خوبی نبوده است. به نظر می رسد این پستاندار کوچک انتخاب جالبی از منبع غذایی برای میکرو رپتور باشد.

مطالعات قبلی میکرو رپتورهای دیگری را با پرنده، مارمولک و ماهی در محتویات معده آنها نشان داده است. اکنون، افزودن پستانداران به این ترکیب، حکایت از وجود دایناسوری با رژیم غذایی متنوع دارد.

به گفته محققان مشخص نیست که دایناسورها این حیوانات را شکار می کردند یا بقایای حیوانات مرده ای را که پیدا کرده بودند می خوردند. با این وجود، این یافته بینشی جدید در مورد نحوه زندگی و تغذیه دایناسورها به پژوهشگران می دهد.

به گزارش سیناپرس، نکته مهم این است که میکرو رپتو در ظاهر یک جاندار عادی به اندازه گربه های خانگی بوده، اما بسیار وحشتناک و خشن چراکه همه چیز را از پرندگان تا موش ها شکار می کرده است.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Vertebrate Paleontology منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل