نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

محققان مقالات خود را تا پایان اسفند به همایش انقلاب اسلامی و جامعه معاصر ارسال کنند

دانشگاه تهران اعلام کرد: «همایش بین‌المللی انقلاب اسلامی و جامعه معاصر؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» توسط مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران در خرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و محققان فرصت دارند مقالات خود را تا پایان اسفند ماه سال جاری به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.

محمد اسماعیل نباتیان روز سه شنبه درباره برگزاری این همایش گفت: مهلت ارسال چکیده مقالات نیز آغاز شده است و تا ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.

وی اعلام کرد: این همایش با هدف تبیین نقش انقلاب اسلامی در جامعه معاصر و بررسی عوامل ایستایی و پویایی جامعه و فرصت‌ها و چالش‌های آن، در سه محور اصلی «انقلاب اسلامی و جامعۀ ایران پیش از انقلاب»، «انقلاب اسلامی و جامعه پس از انقلاب» و «انقلاب اسلامی؛ نقطه عزیمت تمدن‌سازی نوین اسلامی» برگزار می‌شود.

دبیر علمی همایش بین‌المللی انقلاب اسلامی و جامعه معاصر، فرصت‌ها و چالش‌ها افزود: در بررسی جامعه پیش از انقلاب اسلامی، موضوعاتی مانند وضعیت‌شناسی جامعه ایران، زمینه‌ها و علل چرخش فرهنگی در جامعه ایران، مسئله آزادی و استقلال در جامعه، غرب‌زدگی، فرهنگ استبدادی، هویت مورد توجه قرار گرفته است.

نباتیان ادامه داد: در بررسی و تحلیل جامعه پس از انقلاب اسلامی، محورهایی مانند ظرفیت‌ها و قابلیت‌های پویایی و پیشرفت جامعه در ابعاد علمی، فرهنگی، نظامی، عدالت اجتماعی، معنویت انقلابی و هویت اسلامی و ایرانی، سرمایه اجتماعی و تغییر و تبدّل در گروه‌های مرجع، جنگ شناختی و ترکیبی نظام سلطه از جمله محورهای فرعی است.

وی گفت: در بررسی محور سوم، یعنی انقلاب اسلامی به عنوان نقطه عزیمت تمدن‌سازی نوین اسلامی، مسائلی مانند وحدت میان جوامع مسلمان، چالش‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جوامع مسلمان، فرصت‌های تمدن‌ساز در این جوامع و نقش حوزه و دانشگاه‌ در تمدن‌سازی نوین اسلامی مورد توجه قرار گرفته است و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در این زمینه به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

رییس مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی با اعلام اینکه این همایش در دو بخش زبان فارسی و زبان انگلیسی در حال پیگیری برنامه‌های خود است، گفت: کمیته بین‌الملل همایش، مانند کمیته داخلی، در حال هماهنگی با محققان خارجی جهت ارائه مقاله، مصاحبه و سخنرانی به زبان انگلیسی در همایش است.

نباتیان اظهار داشت: در راستای برگزاری همایش، علاوه بر فراخوان مقاله در محورهای یادشده، مصاحبه‌هایی با محققان و متفکران به ویژه پیشکسوتان در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی در قالب مجموعه مصاحبه‌ها منتشر خواهد شد و همچنین از مقام علمی اساتید پیشکسوت در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی تجلیل می‌شود و علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس http://icircs.ut.ac.ir مراجعه کنند.

خروج از نسخه موبایل