نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اجرای اصلاح الگوی کشت برای نخستین بار در همدان

کشت گلخانه ای

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از اصلاح الگوی کشت به صورت پایلوت در این استان خبرداد و گفت: در سال اول افزایش 20 درصدی کشت در اراضی را دیم خواهیم داشت.
رضا بهراملو با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب در اصلاح الگوی کشت، افزود: با پیاده سازی اصلاح الگوی کشت در استان اگر ۱۰ درصد افزایش تولید و ۲۰ درصد صرفه جویی در آب داشته باشیم، بهره‌وری آب از1.4 به 1.9خواهد رسید.
وی بیان کرد: 40 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای الگوی کشت در سطح کشور توسط کمیسیون برنامه و بودجه اختصاص یافته که میزان اعتبار برای اجرای اصلاح الگوی کشت متناسب با استان‌ها مشخص می‌شود و متناسب با آن تسهیلات بلاعوض و تسهیلات با نرخ بهره ‌ای کمتر و در قالب بیمه پرداخت خواهد شد.
وی اضافه کرد: از ۷۲ هزار هکتار گندم آبی که برای استان جزو برنامه اصلاح الگوی کشت درنظر گرفته شده تاکنون در استان همدان ۴۰ هزار هکتار برابر ۵۳ درصد کشاورزان قرارداد لازم را در این رابطه منعقد کرده‌اند.
بهراملو خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی هم به این منظور در حمایت از کشاورزان درنظر گرفته شده، کشاورزانی که در برنامه اصلاح الگوی کشت شرکت داشته باشند در بحث آب، برق، یارانه ها و بیمه ها آنها را حمایت خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در این طرح اراضی دیم تا جایی که امکان دارد افزایش خواهد داشت، افزود: در سال اول در اصلاح الگوی کشت حدود ۲۰ درصد افزایش کشت در اراضی دیم خواهیم داشت و در این برنامه زمین‌ و اراضی آیش نیز کشت می شود و دیگر اراضی آیش معنا ندارد.
بهراملو با بیان اینکه در کشت قراردادی بیمه در کنار کشاورزان قرار می‌گیرد و کشت به صورت قراردادی خواهد بود، تصریح کرد: همه برنامه‌های ما در مجموعه جهادکشاورزی بعد از این به صورت قراردادی بوده و برای آسایش خیال کشاورز باید به سمت قراردادی برود حتی تولید مرغ، دام، باغ و زراعت باید قراردادی باشد.
رئیس جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه کشت محصولاتی مانند گوجه فرنگی در اصلاح الگوی کشت به سمت تولید در گلخانه‌ها سوق داده خواهد شد، تصریح کرد: به کشاورزان و سرمایه گذاران تاکید داریم به سمت توسعه گلخانه پیش بروند چراکه سازهای گلخانه‌ای رقیب ندارند و از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است.
گزارش؛ فاطمه عزیزی هرمز

خروج از نسخه موبایل