نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارزآوری گیاهان دارویی بیشتر از اقتصاد نفتی است

مدیرعامل یکی از شرکت های فناور پارک علم و فناوری کرمانشاه گفت: اکنون در بحث فرآوری گیاهان دارویی ضعیف عمل کرده ایم در حالی که ارزآوری گیاهان دارویی حتی می تواند بیشتر از اقتصاد نفتی باشد.

احسان نجفی، مدیرعامل یکی از شرکت های فناور پارک علم و فناوری کرمانشاه در زمینه تولید و فرآوری گیاهان دارویی در گفتگو با سیناپرس گفت: هدف اصلی ما در این شرکت تولید گیاهان دارویی با ماده موثره بالاتر از استانداردهای ملی و همچنین گسترش و ترویج کشت گیاهان دارویی منطقه کرمانشاه و کل کشور است. بر این اساس ما ابتدا کارمان را روی گیاهان خاصی تر مانند “آرتیشو” و ” سرخار گل” آغاز کردیم. این گیاهان در دنیا بسیار محبوب هستند اما کشت و زرع آنها  در ایران خیلی کم است. ما در ابتدا با نیم هکتار زمین کارمان را آغاز کردیم اما اکنون حدود 30 هکتار زمین زیر کشت داریم و تامین کننده ماده اولیه گیاهی خیلی از شرکت های بزرگ کشور هستیم.

وی افزود: همچین روی برخی از گیاهان بومی و خاص کرمانشاه مانند بالنگو و آویشن بومی کرمانشاه نیز فعالیت کرده ایم. بالنگو گیاهی است که روغن آن امگا 3 بسیار زیادی دارد و در صنایع نیز مورد استفاده قرار می گیرد. آویشن کرمانشاهی هم ماده موثره زیادی دارد و بیشتر برای درمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. متاسفانه اکنون این گیاه به دلیل اینکه از محیط طبیعی جمع آوری می شود، در خطر انقراض قرار دارد به همین دلیل ما سعی کرده ایم این گیاه را به صورت زراعی کشت کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین به دلیل شرایط اقلیمی کشور اکنون بحث تولید گیاهان دیم را نیز پیگیری می کنیم. در این طرح با کشاورزان برای کشت یک گیاه قراردادی منعقد می کنیم و به آنها بذر و مواد اولیه می فروشیم و به صورت تضمینی نیز محصولات آنها را خریداری می کنیم. اکنون با 4 الی 5 کشاورز این کار را آغاز کرده ایم و امیدواریم تا سال آینده این نوع کشت تضمینی گسترش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ما به فکر فروش محصولات شرکت مان در بازارهای جهانی هستیم. اکنون تیم بین المللی به این منظور تشکیل داده ایم و بنا داریم با تجار ترکیه، عمان و کشورهای اروپایی قراردادهایی در این زمینه منعقد کنیم.

وی به مشکلات اجرایی این طرح ها اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: در حال حاضر ما تنها در حد حرف و صحبت پی به اهمیت گیاهان دارویی برده ایم. مساله اساسی این است که باید زنجیره گیاهان دارویی تامین شود. اکنون زنجیره ای که شرکت های دارویی بتوانند محصولات خودشان را در سراسر دنیا ارسال کنند، در کشور نداریم و این گیاهان به صورت خام فروخته می شوند.

وی افزود: ما در بحث تولید گیاهان دارویی خیلی قوی کار کرده ایم و مشکلی در این زمینه نداریم اما متاسفانه در بحث فرآوری گیاهان دارویی از نظر تولید ماده موثره و محصول نهایی بسیار ضعیف هستیم. این چرخه تا زمانی که کامل نشود، ظرفیت گیاهان دارویی به خوبی در کشور نمایان نخواهد شد.

وی یادآورشد: همچنین امکان دارد تولید کننده در یک سال محصول خوبی تولید کند اما خریداری در بازار وجود نداشته باشد اما سال بعد که رقبتی برای کاشت محصولش ندارد، قیمت ناگهان افزایش پیدا کند. اکنون هیچ منبعی در کشور وجود ندارد که کشاورز مطلع شود، امسال چه گیاهی را کشت کند. به عنوان مثال یک محصول در بازار کیلویی 150 هزار تومان است. کشاورز یک سال با هزار امید و آرزو این محصول را پرورش می دهد اما سال بعد به علت اینکه میزان کشت این محصول زیاد شده است، ناگهان قیمتش سقوط  پیدا می کند و کیلویی به 50 هزار تومان می رسد. در نتیجه کشاورز ضرر فراوانی متحمل می شود. متاسفانه با اینکه مشکلی در تولید نداریم اما هنوز بحث فرآوری گیاهان دارویی  برعکس کشور ترکیه و آلمان  در ایران کامل نشده است.

نجفی اظهارداشت: شرکت های خصوصی دارویی باید بیشتر به سمت فرآوری گیاهان دارویی گرایش پیدا کنند و دولت نیز باید به بخش صادرات این محصولات بیشتر کمک کند. اکنون ما در بخش بازاریابی ضعیف عمل کرده ایم. در مقابل ترکیه در بخش صادرات و بازاریابی خیلی بهتر از ما فعالیت کرده است. به عنوان مثال در یک سال ترکیه برای یک شهر افغانستان 200 رای زن دولتی فرستاده تا ارتباطی با تجار آن شهر برقرار کند. در همان زمان ایران تنها یک رایزن داشت. در نتیجه بازار افغانستان به دست ترکیه افتاد.

وی تاکید کرد: اگر ما رایزن های قوی با کشورهای دیگر داشته باشیم به راحتی می توانیم محصولات این حوزه را صادر کنیم و ارزآوری داشته باشیم. طبق برآوردها، مقدار فروش کشور آلمان از طریق فرآوری گیاهان دارویی طی چند سال مختلف بیشتر از درآمد نفتی ایران بوده است.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل