توسعه صنایع بدون رسوخ فناوری در آن امکان پذیر نیست

علی وطنی روز سه شنبه در آغاز به کار چهارمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو در سالن همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت، افزود: هیچ طرح تحقیقاتی موفق نخواهد بود، مگر آن که به فناوری تبدیل شود، زمانی که اقتصاد کشور اقتصاد تک محصولی و متکی به نفت بود، تنها دو قلم شامل صنایع دستی و خشکبار و محصولات کشاورزی در تولید ناخالص داخلی مد نظر قرار داده می شد.
وی بیان کرد: امروزه هیچ کدام از این صنایع بدون استفاده از فناوری امکان رقابت ندارند، شاهد این امر واردات 5000 میلیارد ریالی سوغات مشهد در سال 92 از کشور چین است.
وی گفت: دلیل این امر اتکای اقتصاد کشور به نفت است، اما در سال جاری کمتر از 15 درصد اقتصاد کشور مبتنی بر نفت دیده شده است.
وطنی ادامه داد: کشورهایی چون ژاپن، آلمان و نروژ به جای اتکا به اقتصاد متکی بر نفت، براساس اقتصاد مبتنی بر نفت فعالیت می کنند. 
وی همچنین به بخش صنعت گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر ایران دارای بیشترین ارقام دارویی است؛ به گونه ای که با عصاره گیری و تولید محصولات باارزش از گیاهان دارویی می توانیم اقتصاد یک استان را متحول کرد.
وطنی، میزان صادرات و واردات را از جمله شاخص های توسعه کشورها برشمرد و گفت: فعالیت شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری پردیس بسیار چشمگیر بوده است، در سال 92 کل فروش شرکت های دانش بنیان پارک پردیس 10 هزار میلیارد ریال بوده است اما در سال 94 بیش از 60 هزار میلیارد ریال فروش یعنی فروش 6 برابری داشته اند.
به گزارش ایرنا، چهارمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو به مدت دو روز (پنجم و شش مرداد) با محوریت نوآوری باز، انتقال دستاوردهای فناورانه از شرکت های کوچک به صنایع بزرگ با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشکده اطلاعات فناوری، انجمن مدیریت فناوری ایران، موسسه خدمات فناوری تا بازار برگزار شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا