نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تعهد ترکیه به تامین غلات مورد نیاز کشورهای فقیر جهان

بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین با توجه به این که این دو کشور اصلی ترین کشورهای تامین کننده غلات در جهان بودند، سازمان ملل با کمک ترکیه تمهیداتی اندیشید که بر اساس آن قرار شد غلات دو کشور درگیر جنگ از کانال ترکیه صادر شود. در این میان ترکیه متعهد شده است این محصولات به دست کشورهای فقیر آفریقایی برسد.

به گزارش سیناپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برنامه‌ های جدید این کشور را برای تامین غلات از روسیه از طریق خاک این کشور به فقیرترین کشورهای آفریقایی تایید کرده است.

وی در این رابطه گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که ما آماده عرضه غلات رایگان تا شما آن را به فقیر ترین کشورهای آفریقایی تحویل دهید. پاسخ ترکیه این است که ما آماده هستیم غلات را وارد کرده، آن را تبدیل به آرد و سپس عرضه کنیم.

اردوغان در ادامه توضیحاتش گفت: در حال حاضر بین ۴۴ تا ۴۶ درصد محصولات کشاورزی از بنادر اوکراین به کشورهای اروپایی تحویل داده می شود.

وی افزود: از این پس ما فعالانه برای تامین محصولات کشاورزی از طریق کریدور غلات به فقیرترین کشورهای آفریقایی کار خواهیم کرد.

اردوغان پیش از این در گفت و گوی تلفنی با پوتین درباره موضوع عرضه غلات روسیه به آفریقا مذاکراتی انجام داده و گفته بود که ۱۴ درصد از حجم کل محصولات کشاورزی این دو کشور در چارچوب اجرای توافق غلات به کشورهای آفریقایی عرضه شده است.

به گزارش سیناپرس، پیش از این قراردادهای صادرات مواد غذایی از اوکراین در ۲۲ ژوئیه برای مدت ۱۲۰ روز منعقد شد. یکی از توافق ‌نامه‌ هایی که صادرات غلات از بنادر اودسا، چرنومورسک و یوژنی تحت کنترل کیف را تنظیم می ‌کند، ابتدا تا ۱۹ نوامبر معتبر بود. این قرارداد در ۱۷ نوامبر برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید شد. وزارت خارجه روسیه در این رابطه توضیح داد که این توافق به‌ طور خودکار تمدید شد.

مترجم: رضوان خندان

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل