تحلیلی بر بحران سوخت و نحوه گذار اروپا از زمستان سخت

در پی وقوع جنگ روسیه و اوکراین و اعمال تحریم های غرب علیه روسیه که حوزه نفت و گاز را نیز شامل می شد، بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کردند که اروپا زمستان سختی را پیش رو خواهد دارد، در واقعیت اما این شرایط رخ نداده و اروپا به خوبی توانست نیازهای خود را تامین کند.

به گزارش سیناپرس، کارشناسان پیش بینی می کنند حتی اگر کشورهای اروپایی بتوانند زمستان امسال را بدون جهش قیمت بیشتر در حوزه انرژی پشت سر بگذارند، به دلیل ابهامات بازار، ممکن است هنوز چالش هایی برای پر کردن مجدد سیستم های ذخیره گاز قبل از زمستان آینده وجود داشته باشد.

در این میان با کمک هوای معتدل زمستانی و ذخیره ‌سازی بالا، قیمت گاز طبیعی در اتحادیه اروپا اکنون به سطح قبل از شروع بحران اوکراین بازگشته است، اما تحلیلگران معتقدند: چالش‌ های بخش انرژی اروپا همچنان در آینده ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارش های رسمی، هفته گذشته قیمت گاز هلند روی ۶۵ یورو در هر مگاوات ساعت بسته شد که پایین ‌ترین قیمت عرضه شده در بورس از زمان شروع بحران اوکراین است. تا روز جمعه، قراردادهای گاز برای تحویل فوریه به ۶۹ یورو در هر مگاوات ساعت افزایش یافته بود، اما همچنان بسیار پایین تر از سطح اخیر و قیمت ۳۴۲  یورو در هر مگاوات ساعت ثبت شده در آگوست ۲۰۲۲ بود.

به گفته دیوید تابارلی، استادیار مهندسی صنایع در دانشگاه بولونیا و یکی از بنیانگذاران اندیشکده انرژی  NE-Nomisma Energia، این موضوع بسیار مهم است که کاهش اخیر قیمت ها را در نظر بگیریم.

تابارلی در این رابطه گفت:علیرغم کاهش های رخ داده طی ماه های اخیر، قیمت گاز هنوز در مقایسه با میانگین بلندمدت این محصول فوق العاده بالاست. او هشدار داد:نشانه هایی از رکود در راه است که به دلیل قیمت های بالای ناشی از این بحران انرژی و افزایش نرخ بهره و کندتر شدن فعالیت های اقتصادی رخ خواهد داد.

به گزارش سیناپرس، وی در ادامه توضیحاتش گفت: ما هنوز در میانه درگیری و شرایط بغرنج حوزه انرژی هستیم که در گذشته نمی توانستیم تصور کنیم رخ می دهند. بسیاری از این چالش ها حل نشده است.

از سوی دیگر، آنتونی فروگات، پژوهشگر ارشد حوزه  محیط زیست و جامعه، معتقد است که مشکلات ذخیره سازی گاز در آینده همچنان برای اروپا به عنوان یک چالش باقی خواهد ماند، زیرا کشورهای اروپایی ذخایر گازی که اکنون به آن وابسته هستند را تا حد زیادی با گاز روسیه پر کرده اند.

به باور این کارشناس، گاز روسیه به کشورهای غربی کمک کرد تا به اهداف  ذخیره  ۷۰ درصدی خود تا اکتبر رسیده و سپس در دسامبر به شاخص ۹۰ درصد برسند.

فروگات خاطرنشان کرد که آلمان و ایتالیا دو اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا که قبل از بحران اوکراین به شدت به گاز روسیه وابسته بودند، عجله دارند تا پایانه های جدید گاز طبیعی مایع بسازند تا ال ان جی بیشتری از منابع دیگر وارد کنند.

به گزارش سیناپرس، وی در این رابطه گفت که حتی اگر کشورهای اروپایی بتوانند زمستان امسال را بدون افزایش قیمت ‌ها پشت سر بگذارند، به دلیل ابهامات بازار، ممکن است هنوز چالش ‌هایی برای پر کردن مجدد سیستم ‌های ذخیره ‌سازی گاز قبل از زمستان آینده وجود داشته باشد.

مترجم: ندا جوادهراتی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا