نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا تغییرات میکروبیوم روده عامل دیابت است؟

تحقیقات جدید نشان می دهد برخی از گونه های باکتریایی تولید کننده بوتیرات (البته نه همه آنها)، با سطوح سالم میزان انسولین در بدن در ارتباط هستند. البته هنوز سوالات و چالش‌هایی وجود دارند که بایستی به آنها پاسخ داده شوند.

به گزارش سیناپرس اردبیل، یک مطالعه در حال انجام به رهبری محققان در Cedars-Sinai در حال بررسی رابطه بین میکروبیوم روده ما و ایجاد دیابت نوع 2 است. داده‌های اولیه این مطالعه نشان می‌دهد که باکتری‌هایی که اسید چرب خاصی تولید می‌کنند، می‌توانند با سطح قند خون سالم‌تر مرتبط باشند.

این مطالعه طولانی مدت که MILES (مطالعه ارزیابی طولی میکروبیوم و انسولین) نامیده می‌شود، حدود 350 شرکت کننده غیر دیابتی را انتخاب کرده است. برنامه این است که گروه را برای بیش از دو سال دنبال کنند و میکروبیوم و تحمل گلوکز هر فرد را سه بار در طول دوره مطالعه ارزیابی کنند.

به گفته مارک گودرزی، محقق ارشد این مطالعه، هدف تشخیص تغییرات در طول زمان بین هموستازی انسولین و باکتری های روده است. اساسا، محققان در تلاشند تا مشخص کنند چه چیزی در ابتدا اتفاق می افتد؟ ایجاد دیابت یا تغییرات در میکروبیوم روده.

گودرزی توضیح داد: سوال بزرگی که امیدواریم به پاسخ آن برسیم این است که آیا تفاوت‌های میکروبیومی باعث دیابت شده است یا دیابت باعث تفاوت‌های میکروبیومی است؟

اگرچه مطالعه در حال انجام است، گودرزی و همکارانش برخی یافته‌های اولیه را منتشر کرده‌اند که از داده‌های پایه جمع‌آوری‌شده از اولین ارزیابی هر شرکت‌کننده حاصل شده است. این یافته‌های اولیه که اخیراً در «مجله دیابت» منتشر شده است، همبستگی متمایزی بین حساسیت به انسولین و گونه‌های خاصی از باکتری‌های روده را نشان می‌دهد که اسید چرب زنجیره کوتاهی به نام بوتیرات تولید می‌کنند.

مطالعات قبلی یک عامل کلیدی در میکروبیوم‌های سالم را وجود سطوح بالایی از باکتری‌های تولیدکننده بوتیرات روده معرفی کرده اند. براساس یافته های اخیر، بوتیرات در پیری سالم نقش داشته و احتمالا در محافظت از بیماری های خود ایمنی نیز ردپایی دارد. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که افراد مبتلا به پیش دیابت در مقایسه با افراد سالم، سطوح پایین‌تری از باکتری‌های روده تولیدکننده بوتیرات را دارند.

این یافته‌های جدید با تمرکز بر روی 36 سویه مختلف از باکتری‌های تولیدکننده بوتیرات به این مجموعه رو به رشد دانش افزوده شد و شبکه‌ای از پنج گونه را آشکار کرد که به‌طور خاص به نظر می‌رسد با بیشترین مزایای حساسیت به انسولین مرتبط است. این مجموعه عبارتند از: Coprococcus comes، Alistipes finegoldii، Faecalibacterium prausnitziOscillibacter sp. و CAG 241.

سه عضو این گروه با سطوح بالاتر بوتیرات در گردش همراه بودند که این فرضیه را که این گروه از باکتری‌ها ممکن است متابولیسم را با تولید بوتیرات بهبود بخشد، پشتیبانی می‌کند. سپس آنها به صورت سیستمیک جذب شده و در آنجا می‌تواند هموستاز انسولین را بهبود بخشد.

با پیچیده‌تر کردن یافته‌ها، محققان دریافتند دو گونه تولیدکننده بوتیرات – Flavonifractor plautii و Anaerostipes caccae – با حساسیت به انسولین ارتباط منفی دارند. این اولین مطالعه ای نیست که این گونه های باکتریایی خاص را با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط می کند، اما آنها سؤالاتی را در مورد ارتباط مستقیم بین باکتری های تولید کننده بوتیرات و سلامت متابولیک مطرح می کنند.

محققان در این مطالعه حدس می‌زنند: این گونه‌ها ممکن است حامل ژن‌هایی باشند که فرآیندهای دیگری که اثرات مفید بوتیرات را خنثی می‌کنند یا بر متابولیسم تأثیر منفی می‌گذارند، کد می‌کنند. توضیح احتمالی دیگر این است که چنین تولیدکنندگان بوتیرات با گونه های مصرف کننده بوتیرات یا دیگر گونه هایی که متابولیت های مضر تولید می کنند، همراه می شوند.

به گفته گودرزی، این یافته‌های متناقض به این معنی است که هنوز زود است که نشان دهیم نوعی کوکتل پروبیوتیک تولیدکننده بوتیرات می‌تواند از دیابت پیشگیری کند.

گودرزی گفت: «از آنجایی که که ایده مصرف پروبیوتیک [در حال حاضر] واقعاً تا حدودی آزمایشی است، ما به تحقیقات بیشتری برای شناسایی باکتری‌های خاصی نیاز داریم که باید آن‌ها را برای پیشگیری یا درمان دیابت به کار ببریم، اما احتمالاً این امر در 5 تا 10 سال آینده محقق خواهد شد».

منبع: New Atlas

مترجم: تقی قاسمی

خروج از نسخه موبایل