نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف ده ها سویه جدید کرونا در روسیه

در شرایطی که همه گیری کرونا در چین وارد شرایط بحرانی شده و کارشناسان از شناسایی چند سویه جدید و جهش یافته این ویروس در چین خبر می دهند، متخصصان ویروس شناسی در روسیه اعلام کردند: ده ها نوع ویروس جهش یافته کرونا در این کشور در حال گسترش است.

به گزارش سیناپرس، الکساندر گینتزبورگ، رئیس مرکز تحقیقات گامالیا در کشور روسیه اعلام کرد: ده‌ ها گونه مختلف کرونا ویروس در حال حاضر در روسیه در گردش هستند و این ویروس ها تفاوت قابل توجهی با سویه اصلی اومیکرون دارند. به گفته این محقق، لازم است از حرف یونانی دیگری برای نامگذاری این گونه های جدید استفاده شود.

گینتزبورگ به خبرنگاران گفت: تنوع ویروسی که در حال حاضر وجود داشته و ما را احاطه کرده است، شامل ده‌ها گونه مختلف هستند که باعث بیماری مشابه عفونت‌ های کرونا می ‌شود. انواع در حال گردش سویه‌های اومیکرون، عمدتا جدید بوده و این ویروس های نو ترکیب‌ با حرف X، به ‌طور قابل‌ توجهی با سویه اصلی اومیکرون تفاوت دارند. به همین دلیل باید نسبت به مطالعه دقیق ویژگی های این سویه های جدید اهتمام ورزیده و آن ها را نامگذاری کرد تا بتوان بهتر با این ویروس ها مقابله کرد.

این دانشمند ویروس شناس خاطرنشان کرد:سویه های در حال گردش، گونه های جدید و هیبریدهایی هستند که در فرآیند تبادل ژنتیکی بین انواع مختلف ویروس ظاهر شده اند.

گینتزبورگ در این رابطه گفت: این موضوع از نظر تخصصی صحیح نیست که آن ها را اومیکرون بنامیم؛  زیرا این ویروس ها از نظر ژنتیکی، تغییر کرده و دیگر اومیکرون نیستند.

به گزارش سیناپرس، پیش از این، متخصصان سازمان بهداشت جهانی گفته بودند که نوع اومیکرون XBB.1.5 ، معروف به Kraken  که در اواخر سال ۲۰۲۲ در نیویورک شناسایی شد، مسری ترین زیرشاخه ویروس کرونا است که تاکنون کشف شده است. در همین حال، سازمان بهداشت جهانی به این نتیجه رسید که در حال حاضر هیچ نشانه ای مبنی بر ایجاد یک بیماری شدید وجود ندارد. تاکنون سویه XBB.1.5  در ۲۸ کشور شناسایی شده است.

در خاتمه گفتنی است؛ به گفته این آژانس سویه اومیکرون همچنان یکی از اصلی ترین سویه های غالب در سراسر جهان بوده و بسیاری از افراد را به خود مبتلا می کند. در حال حاضر تنها گزینه موجود در برابر این بیماری، انجام واکسیناسیون کامل و تزریق دوز یاداور پس از ۶ ماه است. البته همچنان باید پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک، فاصله گذاری فیزیکی و ضدعفونی کردن دست ها را ادامه داد.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: tass

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل