نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت چاقوی هوشمند جراحی با قابلیت تشخیص تومورهای سرطانی

تیمی از محققان امپریال کالج لندن موفق به ساخت و طراحی یک چاقوی جراحی هوشمند با نام iKnife شده اند که می تواند سرطان را در چند ثانیه تشخیص دهد. این فناوری می تواند انقلابی بزرگ در جراحی تومورهای سرطانی محسوب شود.

به گزارش سیناپرس، محققان انگلیسی موفق به طراحی یک چاقوی جراحی هوشمند شده اند که می تواند بافت های سرطانی را از بافت های عادی تشخیص داده و به این ترتیب در هنگام جراحی یک بافت سرطانی، احتمال باقی ماندن بخش هایی از سلول های آلوده کمتر می شود.

بررسی های انجام شده نشان می دهد، این دستگاه هوشمند برای سرطان‌ های پستان، روده بزرگ و دهانه رحم مؤثر بوده و پزشکان در مطالعات اخیر خود در چندین بیمارستان بریتانیا برای اولین بار از آن روی بافت سرطان آندومتر که شایع ‌ترین سرطان دستگاه تناسلی زنان است، استفاده کردند.

iKnife اساساً شبیه یک اسکالپل الکتریکی است که با هوش مصنوعی تقویت شده است. وقتی iKnife روی یک نمونه بافت قرار می ‌گیرد، آن را گرم کرده و دود های آزاد شده را تجزیه و تحلیل می ‌کند. به گزارش سیناپرس،در واقع، این دود ها در لحظه با استفاده از یک طیف سنج جرمی تجزیه و تحلیل می شوند. این دستگاه به دنبال نشانه هایی از تغییر متابولیسم لیپید، یکی از ویژگی های مشترک سلول های سرطانی است. آن ها برای متابولیسم خود و سنتز برخی اجزای غشای پلاسما به منظور تکثیر به لیپیدهای بیشتری نیاز دارند.

طی این مطالعات جدید و با هدف بررسی دقت چاقوی هوشمند فوق، بیش از ۱۵۰ نمونه برداری آندومتر از بافت ها که با رضایت بیماران زن که مشکوک به سرطان آندومتر بودند با استفاده از iKnife آنالیز شد. این مطالعات نشان داد دستگاه قادر به تشخیص وجود سلول های سرطانی با حساسیت ۸۹ درصد و تقریباً بلافاصله پس از لمس بافت بود. در مقابل، روش استاندارد، که در آن یک آسیب شناس یک قطعه نازک از بافت را زیر میکروسکوپ تجزیه و تحلیل می کند، بین یک تا دو هفته طول می کشد تا نتایج نهایی را بدست آورد.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر فناوری iKnife به سرعت در حال توسعه بوده و می توان تصور کرد که در آینده نزدیک، این فناوری در تشخیص سرطان به گونه ای موثرتر عمل کند.گفتنی است تنها نقطه ضعف iKnife این است که مجبور به گرم کردن و در نتیجه تخریب بخش کوچکی از بافت بدن بیمار است.

در حال حاضر پزشکان این چاقوی هوشمند را به عنوان یک ابزار تشخیصی می بینند که مکمل روش های موجود است. فناوری فوق به بیماران این امکان را می دهد تا قبل از این که زمان را از دست بدهیند، سرطان احتمالی را شناسایی و درمان لازم را شروع کنند.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: gilmorehealth

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل