نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

این ستاره در ابتدای جهان شکل گرفته است

ستاره شناسان در حال مطالعه گروهی ستارگان هستند که به نظر می رسد در ابتدای شکل گیری جهان هستی ایجاد شده اند. تحقیقات جدید با موفقیت اندازه یک ستاره را در بیش از ۱۱ میلیارد سال پیش یعنی حدود ۲ میلیارد سال پس از انفجار بزرگ اندازه گیری کرد.

به گزارش سیناپرس، تیمی از ستاره شناسان دانشگاه مینه سوتا در حال بررسی ستاره هایی هستند که در ابتدای جهان هستی شکل گرفته بودند. تصاویر این ابر نو اختران ابرغول سرخ می ‌توانند به ما در مورد اینکه جهان ‌های اولیه چه شکلی بوده و چه چیزی را باید برای آینده انتظار داشته باشیم، توضیح دهند.

پاتریک کلی، پژوهشگر ارشد این مطالعه و دانشیار دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه مینه‌ سوتا، در این رابطه می ‌گوید: این اولین نگاه دقیق به یک ابرنواختر در یک دوره بسیار ابتدایی از تکامل کیهان است. مطالعه فوق بسیار هیجان ‌انگیز است، زیرا با این مطالعه می توانیم جزئیات ارزشمندی را در رابطه با زمانی که کیهان کمتر از یک پنجم سن کنونی‌ اش بود، آموخته و درک کنیم که آیا ستارگانی که میلیاردها سال پیش وجود داشته ‌اند با ستارگان امروز متفاوت هستند یا خیر.

گفتنی است، تلسکوپ فضایی هابل از این غول سرخ در حال انفجار تصاویر خوبی دریافت کرده و تیم تحقیقاتی از تکنیکی به نام لنز گرانشی برای مشاهده جزئیات بیشتر آن استفاده کردند. در این شرایط، جرم موجود در کهکشان مانند یک ذره بین عمل می کند تا دید نزدیک تری از نور ستارگان داشته باشیم.

پاتریک کلی درباره عکس‌ های دریافت شده می ‌گوید: در اینجا، ما سه تصویر را می ‌بینیم. اگرچه می توان آنها را همزمان دید، اما آنها ابرنواختر مد نظر را در سنین مختلف به فاصله چند روز نشان می دهند. ما می ‌بینیم که این ابرنواختر به سرعت در حال خنک شدن است. این ویژگی به ما امکان می ‌دهد اساساً آنچه اتفاق افتاده را بازسازی کرده و نحوه سرد شدن ابرنواختر در چند روز اول خود را تنها با یک مجموعه عکس مطالعه کنیم. این داده ها ما را قادر می‌سازد تا شاهد تکرار چرخه یک ابرنواختر باشیم.

به گزارش سیناپرس، مطالعات این تیم پژوهشی نشان می دهد احتمالا ابرنواختر فوق که زمانی منفجر شده بود در حال خنک شدن است. آن ها همچنین دریافتند که این ستاره حدودا ۵۰۰  برابر بزرگتر از خورشید ما بوده و حدود ۶۰ برابر دورتر از هر ابرنواختری دیگری است که تلسکوپ هابل تاکنون تصاویر آن را دریافت کرده بود.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل