نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بحران مالی برای پروژه های علمی پس از برگزیت

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تبعاتی بسیار سنگین برای جامعه علمی این کشور را به همراه داشته است و این تبعات یک به یک در حال نشان دادن خود هستند. با توجه به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا به اختصار برگزیت، این کشور جایگاه خود را در پروژه های پرچمدار مربوط به گرافن از دست خواهد داد که این امر می تواند برای دانشمندان این کشور بسیار سنگین تمام شود.

دانشگاه منچستر با توجه به خروج از این اتحادیه درآمد سالانه یک میلیون یورویی خود جهت تحقیقات روی گرافن را از دست خواهد داد.

در این میان طرح ویژه ای که توسط متخصصان بریتانیایی در سال 2004 میلادی برنده جایزه نوبل شده بود با مشکلی بسیار بزرگ روبرو خواهد شد. پروژه پرچمداران تحقیقات گرافن در اتحادیه اروپا، بزرگ ترین پروژه تحقیقاتی صورت گرفته در این زمینه به حساب می آید و بودجه ای یک میلیارد یورویی به آن اختصاص یافته است.

حال دانشگاه منچستر با توجه به خروج از این اتحادیه درآمد سالانه یک میلیون یورویی خود جهت تحقیقات روی گرافن را از دست خواهد داد. گفتنی است که گرافن که به نام ماده شگفت انگیز شناخته می شود، تنها دارای یک اتم ضخامت است و مقاومتی 200 برابر بیشتر از فولاد را در کنار رسانایی بهتر از هر ماده دیگری از خود به نمایش قرار می دهد.

به همین دلیل نیز تحقیقات در زمینه این ماده می تواند موجب شکل گیری آینده فناوری جهان گردد. پروفسور رابرت یانگ به عنوان راهبر پروژه یاد شده در دانشگاه منچستر درباره شرایط فعلی ابراز نگرانی کرده و می گوید: «ما نمی دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد. ما سه طرح تحقیقاتی تحت نظر پرچمداران تحقیقات گرافن در اتحادیه اروپا داشتیم و حال بودجه تحقیقاتی دو سال آینده که روی آن حساب کرده بودیم را به احتمال فراوان دریافت نخواهیم کرد.» او در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت بریتانیا بودجه یاد شده را برای این دانشگاه تامین کند.

 

منبع:gizmodo

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل