نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش ضایعات جهانی مواد غذایی در نمایشگاه CES 2023

آووکادو بسیار سریع می رسد و مارکو اسنیکرز (Marco Snikkers) کارآفرین هلندی، قصد دارد این مشکل را با اسکنر میوه که این هفته در نمایشگاه فناوری CES رونمایی شد، حل کند. این ابزار که برای فروشگاه های مواد غذایی طراحی شده از حسگر نوری و فناوری هوش مصنوعی برای تعیین رسیده بودن میوه استفاده کرده و روی صفحه نمایش می‌ دهد که آووکادو کال یا آماده خوردن است.

به گزارش سیناپرس،استارتاپ اسنیکرز با نام OneThird، در تلاش برای کاهش هدر رفت مواد غذایی است. طبق گزارش سازمان ملل متحد، حدود یک سوم مواد غذایی در سراسر جهان هدر می رود. این موضوع بدان معناست که تمام کربن منتشر شده برای رشد، حمل و توزیع آن غذا بیهوده است.

اسنیکرز در این باره گفت: این مسئله یک مشکل بزرگ و این یک معضل تریلیون دلاری برای جهان است و تأثیر زیادی بر انتشار گاز دی اکسید کربن و مصرف آب دارد. به گفته کارشناسان، شرکت OneThird یکی از چندین شرکت نوپا در نمایشگاه CES امسال است که برای حل مولفه‌ های مختلف این مشکل تلاش می ‌کند تا به صنایع غذایی برای کم کردن آنچه که دور ریخته می‌ شود کمک کند.

OneThird در حال حاضر با تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و سایرین در طول زنجیره تامین غذایی برای پیش بینی ماندگاری آووکادو، گوجه فرنگی، توت فرنگی و زغال اخته کار می کند. این شرکت توانایی خود را برای تعیین میزان رسیده شدن محصولات بیشتر در اواخر سال جاری افزایش خواهد داد و هدف آن کمک به کاهش مقدار مواد غذایی است که در سراسر جهان هدر می رود.  گفتنی است که این ابزار از این ماه در سوپرمارکتی در کانادا آزمایش خواهد شد.

اسنیکرز توضیح می دهد: این دستگاه از دوربینی استفاده می‌ کند که میوه را اسکن می کند. همچنین با استفاده از همین فناوری می توان اسکنر را روی سطل های زباله قرار دارد تا هر غذایی که دور ریخته می شود را اسکن کند.

وی افزود: علاوه بر اسکن نوع غذا، مقدار و زمان هدر رفت غذا در یک بشقاب نیز می تواند مورد ارزیابی قرار گیرد.

به گفته کارشناسان، این فناوری را می توان در رستوران ها نیز سازماندهی کرده و اطلاعات حاصله را به اشتراک گذاشت تا محققان بتوانند الگوهای دفع مواد غذایی را درک کرده و به آنها کمک کند تا در هزینه ها صرفه جویی کرده و ضایعات مواد غذایی، انتشار گازهای گلخانه ای و مصرف آب را کاهش دهند.

به گفته محققان، هنگامی که بقایای مواد غذایی به درستی کمپوست شوند، دی اکسید کربن را به عنوان بخشی از فرآیند بیولوژیکی تبدیل به خاک غنی از مواد مغذی آزاد می کنند. هنگامی که مواد غذایی در محل های دفن زباله به دام می افتند، فرآیند تجزیه متان یک گاز گلخانه ای قوی که به طور قابل توجهی به گرمایش جهانی کمک می کند، بیش از ۸۰ برابر قوی تر از دی اکسید کربن است.

به گزارش سیناپرس، کارشناسان در خاتمه اعلام کردند که ما باید هدر دادن مواد غذایی را گران‌ تر کنیم چراکه این امر انگیزه‌ ای برای شرکت‌ های تجاری، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و حتی مصرف ‌کنندگان ایجاد می ‌کند تا در سیستم‌ ها و فناوری ها سرمایه‌ گذاری کنند تا مطمئن شوند که مواد غذایی را هدر نمی ‌دهیم.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: asahi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل