یک کارشناس پیشگیری از اعتیاد پاسخ داد، خانواده سالم قادر است به نیازهای اعضای خود از جنبه های مختلف پاسخ گوید، در چنین خانواده هایی فضای مقتدرانه ای وجود دارد، اما در عین اقتدار از انعطاف لازم برخوردار است، قبل از اینکه تصمیمی گرفته شود که بر تمامی اعضای خانواده تأثیر بگذارد، نظر دیگران هم شنیده می شود و هر عضو فرصت دارد تا احساس خود را که برای تصمیمگیری تأثیرگذار است، بیان کند.
به گزارش سینا پرس فارس، مریم مجد گفت: در خانواده های سالم، اعضا در فرصت هایی دور هم جمع می شوند و زمانی را با یکدیگر سپری میکنند که در این فرصت ها اعضا به تبادل افکار، احساسات و عقاید خود با دیگران می پردازند.
مجد افزود، در خانواده سالم به تفریح های شادی بخش و سرگرمی به اندازه فعالیت های مسوولانه مانند خانه داری، وظایف خانوادگی، کارهای مدرسه و مشاغل خارج از خانه، اهمیت داده می شود.
او ادامه داد، در خانواده سالم احساسات اعضا پذیرفته شده و کسی به خاطر ابراز احساساتش سرزنش نمی شود. افراد تشویق میشوند احساساتی نظیر غم، شادی، خشم، عشق، تنفر، ترس را نشان دهند. نکته مهم این است که احساسات رنجآور مانند خشم، غم، تنفر برای مدتی طولانی دوام نمی آورند، زیرا اعضای خانواده بر روی چنین احساساتی کار میکنند و برای رهایی از آن به یکدیگر کمک میکنند. برای نمونه آنها علاوه بر اینکه فرا می گیرند خشم خود را به شکل مناسبی ابراز کنند، بخشیدن را نیز می آموزند.
وی افزود، در خانواده های سالم برای برآوردن نیازهایی مانند مورد تایید قرار گفتن، جلب توجه، محبت و صمیمیت از امکانات مادی (صرف پول و هزینههای اضافی) استفاده نمی شود و چنانچه امکانات مادی خانواده محدود باشد، برآوردن نیازهای معنوی اعضا به حاشیه رانده نمی شود.
این کارشناس پیشگیری از اعتیاد افزود، اعضای خانواده سالم به صورت جدی از دروغ گفتن و پنهانکاری در روابط خود پرهیز میکنند. در واقع آنها یاد میگیرند که واقعیت را بگویند، حتی اگر به ظاهر در برخی موارد برای آنها دردسرساز باشد.
مریم مجد ادامه داد، در خانواده های سالم، به هر یک از اعضا امکان رشد و بالندگی داده می شود، بنابراین تا حد امکان، شرایط مادی و وسایل رفاهی در فضایی از تشویق، حمایت، عشق و محبت که لازمه رشد و محبت است، فراهم می شود و نکته قابل توجه این است که اعضای خانواده فراتر از توان خانواده انتظاری ندارند.
مجد افزود، از جمله معضلاتی که سلامت خانواده ها را می تواند به طور جدی تهدید کند، موضوع اعتیاد است که پیشگیری از آن، تا حد زیادی به آگاهی خانواده ها نیاز دارد و در ادامه به راهکارهایی که به این آگاهی منجر می شود، اشاره کرد:
آموزش اطلاعات لازم در مورد مواد مخدر
· والدین باید از نوع مواد مخدر شایع در منطقه سکونت، شکل و اسامی رایج آنها و نیز نحوه مصرف و علائم مصرف مواد مطلع باشند.
· والدین باید زمانی را به صحبت کردن درباره مواد اعتیادآور با فرزندان خود اختصاص دهند و به آنها اطمینان دهند که اگر در رابطه با این موضوع مشکلی داشته باشند، به آنها کمک خواهند کرد.
· بیان این نکته ضروری است که نباید تنها در مورد جنبههای منفی مواد صحبت کنند، زیرا ممکن است فرزندان جنبههای به ظاهر مثبت مواد را شنیده یا تجربه کرده باشند که در این صورت صحبتهای والدین خود را باور نخواهند کرد.
افزایش مهارتهای لازم برای ایجاد پیوندهای خانوادگی قوی
مریم مجد ادامه داد، جوانانی که با خانواده پیوندهای عاطفی قوی و مثبت دارند، کمتر به گروهها و دوستیهایی میپیوندند که تنها حول محور مصرف مواد شکل میگیرد. همچنین احتمال روی آوردن آنها به مواد مخدر نیز کمتر است. پیوندهای خانوادگی، ساز و کار اجتماعی مهمی است که میتواند خطر استفاده از الکل و سایر مواد را کاهش دهد، بنابراین محیط خانواده سالم و بدون تنش، عامل مهمی در پیشگیری از ابتلای فرزندان به اعتیاد است.
برقراری ارتباط صمیمانه با کودکان
او افزود، لازم است پدر و مادر روشهای صحیح گوش دادن و نحوه ایجاد ارتباط صحیح و رفتارهایی که مانع برقراری ارتباط خوب فرزندان با والدین می شود را فرا بگیرند.
بالا بردن عزت و اعتماد به نفس
مجد ادامه داد، افرادی که مبتلا به سوءمصرف مواد میشوند، اغلب از عزت و اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند. تشویق به عنوان بهترین روش تربیتی، اجتناب از تحقیر و دادن مسوولیتهای مناسب بر اساس سن و توانایی، باعث بالا بردن مهارتها و توانایی کودک و نوجوان میشود و والدین میتوانند از این راه به هدف خود برسند.
ایجاد نظام ارزشی قوی
این کارشناس پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود، داشتن نظام ارزشی قوی باعث میشود فرد بر اساس نگرش و احساس خود تصمیم بگیرد. کودکان تا سن ۹ سالگی باید باورهایی در مورد صحیح یا غلط بودن رفتارها داشته باشند و بتوانند بر اساس باورهای خود تصمیم بگیرند. بنابراین پدر و مادرها باید بدانند چگونه به راحتی و آزادانه در مورد ارزشهای مختلف مانند اتکا به خود و احساس مسوولیت فردی با فرزندان خود بحث و گفت و گو کنند و چگونه از جذب شدن این ارزش ها توسط فرزندشان اطمینان حاصل کنند.
وضع مقررات روشن در خانواده
مریم مجد ادامه داد، کودکان در قالب چارچوبها بهتر عمل میکنند. کودکان به وجود اصول خاص و مقررات روشن در خانواده احتیاج دارند. کودکان در محدودیتها بهتر عمل میکنند. به طور کلی هنگامی که هنجارهای خانواده و انتظارهایی که از افراد میرود، روشن باشد به ندرت ممکن است که افراد این هنجارها و انتظارات را مورد حمله قرار دهند؛ به ویژه اگر نسبت به خانواده احساس تعلق داشته باشند. علاوه بر این نحوه کنترل کودکان و نوجوانان نیز باید به والدین آموزش داده شود. زمانی که مراقبت و کنترل والدین نسبت به فرزندان زیاد است احتمال کمتری وجود دارد که آنها دوستانی را انتخاب کنند که مواد مصرف میکنند، همچنین زمانی که کودکان در سن مدرسه هستند و اجازه دارند که در خانه به مصرف نوشیدنیهای غیرمجاز بپردازند، نه تنها احتمال بیشتری وجود دارد که در بیرون از خانه مواد مصرف کنند، بلکه احتمال بیشتری هم دارد که مسئله مصرف مواد در آنها نسبت به سایر کودکان زودتر بروز کند.
آموزش الگوی خوب بودن
مجد افزود، والدین بهترین الگوهای زندگی فرزندان خود هستند. مطالعات نشان داده است که بیشترین کسانی که بر کودکان تأثیر میگذارند به ترتیب عبارتند از: والدین، پدربزرگ و مادربزرگ، مکانهای مذهبی، معلمان، گروه همسالان، ورزشکاران قهرمان، شخصیتهای مذهبی، شخصیتهای داستانی، اشخاص سیاسی و تاریخی، محله، تلویزیون، سینما و موسیقی. بنابراین فرزندان بسیاری از الگوهای رفتاری، خصوصیات اخلاقی، انگیزهها و ارزشهای والدین خود را از طریق فرآیندهای تقلید و همانندسازی کسب میکنند.
تشویق فعالیتهای سالم و خلاق
او در ادامه به این نکته اشاره کرد که، تشویق میتواند در اشکال مختلفی ارائه شود. برای نمونه تشویق و حمایت والدین از شرکت کودک در فعالیتهای مدرسه، ورزش، موسیقی و سرگرمیهای سالم و یا تشویق به صورت وقت گذاشتن والدین برای فرزندان خود باشد که این مسئله به قویتر شدن پیوندهای خانواده نیز کمک میکند.
ترغیب والدین به تقویت پیوندهای بین خود
وی در پایان گفت: نشست های گروهی والدین با یکدیگر میتواند موجب تقویت محیطی عاری از مواد باشد. در این نشست ها والدین به طور منظم با هم در تماس هستند و از مسائل و فعالیتهای فرزندانشان در ارتباط با مواد آگاه میشوند. والدین میتوانند نظامهای حمایتی دولتی و غیردولتی را نیز در منطقه خود فعال کنند. از جمله گروههایی که میتواند این هدف را دنبال کند، انجمن اولیاء و مربیان است.
گزارش: محمدرضا قشقایی زاده