مرغ را پیش از پختن نباید شست

مقامات ایمنی مواد غذایی و تنظیم کنندگان دستورالعمل های بهداشتی در سراسر جهان توصیه می کنند که مرغ خام را قبل از پختن نشویید. توصیه فوق به این دلیل است که شستن مرغ می تواند باکتری های خطرناکی را در اطراف آشپزخانه پخش کند.

به گزارش سیناپرس، با وجود این که تقریبا همه مردم جهان مرغ را پیش از مصرف و پختن می شویند، محققان معتقدند این کار اشتباه است. نتایج یک نظرسنجی که توسط شورای اطلاعات امنیت غذایی استرالیا انجام شد، نشان می دهد که تقریباً نیمی از افراد استرالیایی قبل از پخت، مرغ ‌ها را می ‌شستند. همچنین تحقیقات انجام شده در هلند نیز نشان داد ۲۵ درصد از مصرف کنندگان مرغ خود را اغلب یا تقریباً همیشه می شستند.

از نظر بهداشتی، دمای پخت نادرست و آلودگی متقابل بین مواد غذایی مختلف، دو مورد از مهم ترین عوامل مرتبط با بیماری های ناشی از غذا هستند. این امر به ویژه در مورد گوشت طیور مرتبط است. دو عامل اصلی بیماری های ناشی از غذا، باکتری های کمپیلوباکتر و سالمونلا هستند که معمولاً در طیور خام یافت می شوند که از طریق شستن می تواند به سایر بخش های آشپزخانه منتقل شود اما در هنگام پخت به طور کال از بین می روند.

در این میان سوال اصلی این است که چرا بسیاری از مردم هنوز مرغ خام را قبل از پختن می ‌شویند. در پاسخ باید اذعان داشت که برخی معتقدند: نیاز به شستن مدفوع، آلودگی ها و سایر مواد از گوشت مرغ وجود دارد. این موضوع شاید در گذشته درست بود اما در واقع، تکنیک های پردازش مدرن به این معنی است که لاشه مرغ امروزی نیازی به تمیز کردن اضافی ندارد.

برخی دیگر معتقدند: شستشو با یک محلول کمی اسیدی (مانند سرکه یا آب لیمو) باعث از بین رفتن باکتری ها می شود. برعکس، تحقیقات نشان داده است شستن مرغ خام در آب لیمو یا سرکه باکتری ها را از بین نمی برد و می تواند خطر آلودگی متقابل را افزایش دهد.

به گزارش سیناپرس، به طور کلی شستن مرغ خام زیر شیر آب یک فعالیت خطرناک است، این مطالعه به وضوح نشان داد که باکتری ها می توانند از طریق قطرات آب از سطح مرغ به سطوح اطراف منتقل شوند.

با استفاده از تصویربرداری با سرعت بالا، محققان دریافتند: ارتفاع شیر بالاتر می تواند پاشیدن آب را افزایش دهد. از سوی دیگر گوشت مرغ اغلب نرم است و جریان آب می تواند باعث ایجاد شکاف در سطح آن شود. این موضوع منجر به پراکنده کردن بیشتر ترشحات حاوی باکتری می شود که روی یک سطح خمیده و سخت رخ نمی دهد.

در حالی که از نظر بهداشتی شستن مرغ خام توصیه نمی شود، به نظر می رسد برخی از آشپزهای خانگی تمایلی به ترک این عادت قدیمی ندارند.

به گزارش سیناپرس، اگر اصرار دارید گوشت مرغ را بشویید، این کار را در سینک آب پر شده به جای گرفتن مرغ زیر شیر آب انجام داده و سپس از یک دستمال کاغذی برای خشک کردن مایعات پاشیده شده به اطراف استفاده کنید. این  اقدام به کاهش خطر آلودگی متقابل و ایمن نگه داشتن آشپزخانه کمک می کند.همچنین توصیه می شود، حتما دست های خود را بعد از دست زدن به گوشت خام بشویید!

مترجم: فاطمه کردی

منبع: studyfinds

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا