گاز روسیه از طریق ترکیه صادر می شود

در شرایطی که تحریم های اعمال شده علیه روسیه از سوی کشورهای غربی باعث شد،روند صادرات گاز این کشور با اختلال مواجه شود، دولت ترکیه تلاش می کند به عنوان واسطه عمل کرده و صادرات گاز روسیه را در دست گیرد.

به گزارش سیناپرس،  فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه روز جمعه گفت، ترکیه به مذاکرات با روسیه درباره پرداخت معوق گاز طبیعی ادامه می دهد. مذاکرات با روسیه در مورد بسیاری از موضوعات در حال انجام است. ما به نحوی در حال مذاکره هستیم که به نفع ما باشد. همچنین در مورد تعویق پرداخت و بسیاری مسائل دیگر صحبت می کنیم. در حال حاضر ما تجربه منفی نسبت به این موضوع نداریم.

دونمز در ادامه توضیحاتش خاطر نشان کرد:در حال حاضر مهمترین مسئله برای همه کشورها امنیت تامین انرژی و عرضه آن است.

بلومبرگ در ماه اکتبر به نقل از منابع خود گزارش داد که شرکت نفت و گاز ترکیه بوتاس از روسیه خواسته تا برخی از پرداخت های گاز را تا سال ۲۰۲۴ به تعویق بیندازد.

وزیر نفت ترکیه در این رابطه تصریح کرد که زیرساخت های ایجاد هاب گازی در این کشور و بستر تجاری صادرات گاز به اروپا آماده است. دونمز افزود که ترکیه متقاعد شده است که روسیه، آذربایجان و ایران می توانند به بازیگران سکوی تجارت گاز برای اروپا تبدیل شوند که این روند صادرات از طریق  این کشور ایجاد می شود.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: ترکیه می کوشد به یک بازیگر اصلی در این بازار تبدیل شده و هزینه های خود را برای خدمات رسانی به معاملات در هاب گاز دریافت می کند. وی تاکید کرد که قیمت گاز مطابق با قیمت در بازارهای اروپای غربی تعدیل می شود.

به گزارش سیناپرس،  دونمز در خاتمه توضیحاتش گفت که ترکیه و روسیه در حال مذاکره برای ساخت دومین نیروگاه هسته ای در این کشور در استان سینوپ دریای سیاه هستند. پروژه ساخت نیروگاه هسته ای در سینوپ برای ما بسیار مهم است. ما ابتدا با ژاپن مذاکره کردیم و اکنون در حال مذاکره با روسیه هستیم. در حال حاضر روسیه پیشنهاد هایی برای نیروگاه هسته ای در سینوپ دارد. اگر این پیشنهادات با موافقت ما همراه نشود ، با کشور دیگری مذاکره خواهیم کرد.

مترجم: رضوان خندان

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا