دستاوردهای یک کلان‌پروژه برای شهر، شهرداری، دانشگاه و شهروندان

دکتر یدالله مهرعلی‌زاده با اشاره به دو فاز طراحی و اجرای برنامه پنج ساله دوم شهرداری کلانشهر اهواز اظهار کرد: طراحی این برنامه تا یک ماه دیگر به پایان خواهد رسید و اکنون به کمک اساتید، مدیران و کارشناسان شهرداری در حال تلاش برای هماهنگی استراتژی‌ها و پروژه‌های برنامه با بودجه مصوب سال 95 شهرداری هستیم.

وی درباره اهداف طراحی کلان‌پروژه تدوین برنامه دوم توسعه شهرداری کلانشهر اهواز، گفت: تدوین برنامه پنج ساله دوم عمران و توسعه شهر اهواز با رویکرد توجه به نیازهای شهر، شهروند و شهرداری با همکاری معاونت برنامه‌ریزی‌ و ‌فناوری شهرداری و معاونت پژوهش‌ و ‌فناوری دانشگاه شهیدچمران به این دانشگاه واگذار شد و با مشارکت 50 درصد اساتید دانشگاه و 50 درصد مدیران و کارشناسان شهرداری کلان‌شهر اهواز انجام شد.

سرپرست پژوهشکده مطالعات شهری و منطقه‌ای دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: این پروژه با رویکرد حمایتی، هدایتی و نظارتی برای تحقق اهداف اصلی شهرداری اهواز در سند تحولی برنامه دوم توسعه طراحی شده است که بر اساس سند چشم‌انداز کشور، سیاست‌های اسناد بالادستی، برنامه اجرایی اقتصاد مقاومتی، دیدگاه مقام معظم رهبری، برنامه دولت تدبیر و امید در حوزه شهرداری، خواسته‌های مقام عالی وزارت کشور، دیدگاه‌های تحولی اعضای شورای شهر و شهرداری اهواز و نظرات کمیته‌های مطالعاتی تدوین شده است.

مهرعلی‌زاده در خصوص برنامه‌ریزی استراتژیک شهری، جهت‌گیری‌های اصلی سند تحولی شهرداری اهواز و مسائل و مؤلفه‌های مورد توجه دانشگاه و شهرداری، تصریح کرد: شهرداری کلان‌شهر اهواز دارای مشکلات زیادی است که از گذشته به ارث رسیده است.

وی افزود: این مشکلات شامل تدوین برنامه استراتژیک در شهرداری‌ها به دلیل پیچیدگی محیط درونی و بیرونی، تنوع خواسته‌ها و  مطالبات ذی‌نفعان، ذی‌علاقه‌مندان، ذی‌نفوذها و ذی‌ربط­های متعدد، تنوع خدمات و محصولات و فرایندهای کاری، ویژگی‌های منحصربه‌فرد مؤسسات دولتی، عمومی و خصوصی مرتبط با شهرداری، جایگاه شهرداری اهواز در زیرنظام‌های توسعه پایدار و مدیریت یکپارچه شهری و از همه مهم‌تر ماهیت اطلاعات در دسترس و نحوه تعبیر و تفسیر آن‌ها توسط مدیران ارشد، میانی و عملیاتی و گروه‌های ذی‌نفع است که نیازمند مهارت بین رشته‌ها است.

ساختار مدیریتی و سازمانی پروژه/آغاز فاز اجرایی برنامه از شهریورماه 95

وی با بیان این‌که یک رشته تخصصی در دانشگاه صرفاً توان برنامه‌ریزی استراتژیک در شهرداری را ندارد، گفت: ما از ابتدای پروژه تلاش کردیم که حوزه‌ها و زمینه‌های مهم برنامه‌ریزی استراتژیک شهرداری اهواز را شناسایی کرده، همچنین از اساتید و دپارتمان‌های تخصصی مختلف دانشگاه مانند دپارتمان اقتصاد و مدیریت، حسابداری، حقوق، جامعه‌شناسی، روانشناسی، علوم تربیتی، تربیت‌بدنی، حمل‌ونقل، عمران، کامپیوتر، ریاضی، جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، زمین‌شناسی، GIS، کشاورزی، باغبانی، فضای سبز، زیست‌محیطی، زیست‌شناسی، خاک‌شناسی، آبیاری و علوم آب، معماری و شهرسازی، مهندسی صنایع، دامپزشکی، بحران، و … استفاده کنیم.

سرپرست پژوهشکده مطالعات شهری و منطقه‌ای دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: بر اساس رصد حوزه‌ها بر حسب تخصص اساتید مختلف دانشگاه و تجارب مدیران و کارشناسان شهرداری اهواز، بررسی مسائل و گرایش‌های حاکم بر توسعه و طرح‌های مصوب و در دست تهیه و مرتبط با توسعه کلان‌شهر اهواز،  با توجه به رویکرد تدوین برنامه راهبردی توسعه بخش ستادی مناطق هشت‌گانه و نواحی شهر­داری اهواز در دستور کار قرار گرفت.

مهرعلی‌زاده خاطرنشان کرد: در این خصوص مسائل مرتبط با مشارکت‌های اقتصادی، مالی و منابع درآمدی، شهرسازی و معماری، حمل‌ونقل و ترافیک، مسائل فرهنگی و اجتماعی، خدمات شهری، توسعه فناوری، اداری، منابع انسانی و برنامه‌ریزی، فنی و عمرانی‌ و مواردی نظیر تحقق شهر مجازی، محیط‌زیست، فضاهای سبز،  بافت تاریخی و مقاوم‌سازی و مدیریت مخاطرات، ایمنی، گردشگری و اوقات فراغت،  مدیریت واحد شهری، املاک، تحول اداری و مدیریت منابع، شهروندی و سایر موارد بررسی شدند.

وی با اشاره به رایزنی‌های انجام‌شده با معاونت برنامه‌ریزی و فناوری شهرداری اهواز عنوان کرد: بر این اساس ساختار مدیریتی و سازمانی خاصی برای این پروژه انتخاب شد و شورای راهبردی و کمیته تلفیق در رأس آن، در قالب هشت کمیته و 40 کارگروه تخصصی و با بهره‌گیری از حدود 200 نفر از اساتید، دانشجویان، مدیران و کارشناسان شهرداری در بخش ستادی و مناطق و سازمان‌های مختلف وابسته به شهرداری اهواز مطالعه را انجام دادند.

سرپرست پژوهشکده مطالعات شهری و منطقه‌ای دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: فاز تدوین برنامه استراتژیک شهرداری اهواز از خرداد ماه 94 آغاز شده و در حال حاضر به اتمام رسیده است که درصدد ایجاد ارتباط آن با بودجه مصوب سال 95 شهرداری اهواز هستیم؛ فاز اجرایی این برنامه برای پنج سال پیش‌بینی شده و از شهریورماه 95 آغاز می‌شود که در اسفندماه 99 خاتمه خواهد یافت.

افتتاح پژوهشکده برنامه‌ریزی شهری-منطقه‌ای در راستای نهادینه‌سازی دستاوردها

مهرعلی‌زاده تصریح کرد: در راستای نهادینه‌سازی دستاوردهای این پروژه با هماهنگی شورای شهر و شهرداری کلان‌شهر اهواز، پژوهشکده برنامه‌ریزی شهری-منطقه‌ای در دانشگاه شهید چمران افتتاح شد که اقدام مهمی در جنوب‌غرب کشور است؛ چنین پژوهشکده‌ای می‌تواند به‌عنوان اتاق فکر نه‌تنها برای شورای شهر اهواز و شهرداری آن بلکه برای تمام شوراهای شهری و شهرداری‌های استان و منطقه جنوب‌غرب کشور محسوب شود و برای تحقق مدیریت دانش در شهرداری‌های استان بسیار مؤثر باشد.

وی با اشاره به گستردگی چالش‌های شهر اهواز، گفت: ارتباط با مناطق نفت‌خیز و وجود صنایع بزرگ در اهواز علاوه بر مشکلات انباشته‌شده دیگر مانند ترافیک، راه‌آهن، نظام مهندسی ساخت‌وساز اهواز، فضای سبز و … سبب به‌وجود آمدن معضلات فراوانی در اهواز شده است.

سرپرست پژوهشکده مطالعات شهری و منطقه‌ای دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: علی‌رغم وجود سرمایه‌های کلان در خوزستان، جذب سرمایه‌های خصوصی برای توسعه شهری در شهرداری اهواز بسیار پایین است به طوری‌که می‌توان گفت به دلایل متعددی جذب سرمایه‌گذاری در شهرداری اهواز محقق نشده است.

مهرعلی‌زاده افزود: از سوی دیگر نظام مدیریت هزینه و درآمد شهرداری، نیاز به بررسی بیشتر دارد که در این مطالعه‌ تحلیلی بر پنج سال تفریغ بودجه شهرداری برای شناسایی گلوگاه‌های هزینه‌درآمد انجام شده است؛ لذا چشم‌اندازی با نگاه به ارتقای کیفیت زندگی، تحول در نگاه به شهرداری از یک سازمان خدماتی صرف به سازمانی فرهنگی و شهری یادگیرنده، نگاه به آینده و آرامش و خیز اقتصادی در اقتصاد شهری با ارتقای نظام درآمد هزینه، بهره‌وری و ارتقای نظام خدمات‌رسانی شهرداری در این پروژه به‌طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

دستاوردهای کلان‌پروژه دوم شهرداری برای شهر، شهرداری و دانشگاه

وی در خصوص دستاوردهای این کلان‌پروژه برای شهر، شهرداری و دانشگاه و ویژگی‌های متمایز این برنامه‌ریزی استراتژیک در شهرداری کلان‌شهر اهواز اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و ضرورت ارتباط و تعامل دانشگاه با جامعه و صنعت، چنین پروژه‌ای مصداق واقعی فرمایشات رهبری بوده است؛ هیأت‌رئیسه و اساتید دانشگاه نیز بر اساس احساس مسؤولیت اجتماعی خود برای ایجاد تحول در شهر اهواز به این پروژه گرایش پیدا کردند، چراکه بدون توسعه شهر امکان توسعه و تحول در کیفیت دانشگاه شهید چمران نیز وجود ندارد.

مهرعلی‌زاده همچنین وجود اساتید با تخصص‌های مختلف و مرتبط با حوزه برنامه‌ شهری و دیدن ابعاد و مؤلفه‌های مهم توسعه شهری مانند حوزه مشارکت‌های اقتصادی، مالی و منابع درآمدی، شهرسازی و معماری، حمل‌ونقل و ترافیک، مسائل فرهنگی و اجتماعی، خدمات شهری، توسعه فناوری، اداری، منابع انسانی و برنامه‌ریزی، فنی و عمرانی و مواردی نظیر تحقق شهر مجازی، محیط‌زیست، فضاهای سبز، بافت تاریخی، مقاوم‌سازی و مدیریت مخاطرات، ایمنی، گردشگری و اوقات‌فراغت، مدیریت واحد شهری، املاک، تحول اداری و مدیریت منابع، شهروندی و… را در تقویت و توسعه کیفیت زندگی در شهر اهواز مؤثر دانست.

مشارکت نزدیک به 40 دپارتمان و گروه علمی دانشگاه در پروژه

وی رویکرد مشارکتی و توانمندسازی برجستگی را یکی از دستاوردهای مهم این طرح خواند و تصریح کرد: دانشگاه به‌عنوان مشاور طرح با رویکردی مشارکتی و توانمندسازی طراحی برنامه را پیگیری کرده است. این پروژه اولین پروژه‌ای است که در مقیاس کلان میان دانشگاه و شهرداری اهواز در سطح کشور به‌عنوان یک بخش بزرگ در توسعه شهری اهواز اتفاق افتاده است و نزدیک به 40 گروه و دپارتمان علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این پروژه فعالیت علمی و پژوهشی دارند.

مهرعلی‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر تجربه اجرای موفق مدیران و کارشناسان شهرداری نیز در این پروژه مورد استفاده قرار گرفت و در یک فرایند مشارکتی و تعاملی‌ در هر کمیته و کارگروه یک نفر از دانشگاه و یک نفر از شهرداری به‌عنوان دبیر علمی و تجربی انتخاب شد، اعضای تیم مطالعاتی نیز به همین طریق انتخاب شدند؛ به شیوه‌ای که در خلال بحث‌ها، فرایند انتقال تجربه علمی دانشگاه به کارشناسان شهرداری نیز اتفاق می‌افتاد. این پروژه مصداق واقعی تولید، انتقال، اشاعه و انتشار دانش ضمنی و آشکار میان دانشگاه و شهرداری است.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین‌بار است که چنین پروژه‌ای وارد دانشگاه می‌شود، بنابراین تجربه خوبی برای دانشگاه و شهرداری است و امیدواریم با اجرای موفق این پروژه‌ همکاری دانشگاه با دیگر دستگاه‌های اجرایی استان نیز در مقیاس کلان‌پروژه‌های پژوهشی و مطالعاتی برقرار شود.

مشکلات و موانع فاز طراحی برنامه شهرداری اهواز چه بودند؟

سرپرست پژوهشکده مطالعات شهری و منطقه‌ای دانشگاه شهید چمران اهواز درباره مشکلات و موانع طراحی این پروژه، گفت: چنین پروژه‌های گسترده و متنوعی به‌طور معمول با مشکلاتی مواجه خواهند شد. اگر شرایط اهواز را فقط با چند شاخص بررسی کنیم، خواهیم دید که اهواز با داشتن حدود 20 هزار هکتار زمین چهارمین شهر وسیع پس از تهران، مشهد و تبریز بوده و با 35 درصد حاشیه‌نشینی دومین شهر حاشیه‌نشین پس از مشهد است.

وی افزود: همچنین با وجود کارخانجات بزرگ صنعتی در زمینه کشاورزی‌، نفت و گاز، فولاد و … خسارت‌های زیست‌محیطی و رفتار آلاینده‌ها در شهر اهواز قابل توجه است. از سوی دیگر اهواز با داشتن جمعیت یک میلیون و 425 هزار و 891 نفری در جایگاه هفتمین شهر پُرجمعیت ایران قرار دارد.

مهرعلی‌زاده ادامه داد: اهواز، محور ترانزیتی بسیار مهمی است که به‌وسیله راه‌های زمینی، ریلی و هوایی سایر نقاط کشور را به بنادر مهم آبادان، خرمشهر، بندرامام(ره) و ماهشهر پیوند می‌زند و با وجود پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی شلمچه و چزابه در نزدیکی اهواز، این شهر به‌طور مستقیم از ترافیک کالا و مسافر و مسافران سیاحتی و زیارتی ایران و عراق تاثیر می‌پذیرد؛ همچنین اهواز پس از اصفهان و تهران بیشترین آلودگی هوا را در کشور دارد.

وی با اشاره به خلاصه‌ای از مشکلات طراحی این پروژه در سه موضوع، عنوان کرد: نخست ماهیت برنامه‌ریزی استراتژیک آن‌هم در کلان‌شهری مانند اهواز مورد توجه است که واقعاً پیچیده است و تلفیق تمامی نیازها، استخراج استراتژی‌ها، پروژه‌ها و مانند آن نیاز به زمان دارد. در این پروژه، با توجه به وضعیت و سابقه برنامه‌ریزی شهری در اهواز زمان هفت ماهه پیش‌بینی‌شده، کم تشخیص داده شده بود.

مهرعلی‌زاده افزود: همچنین بخشی از مشکلات ناشی از عدم آمادگی اعضای شورا و شهرداری برای تعامل و همکاری متقابل در کلان‌پروژه، تصویر موجود از پروژه برنامه‌ریزی و خلط آن با مطالعات پایه شهری و ضعف نظام آمار و اطلاعات در شهرداری اهواز  بود؛ چراکه برنامه‌ریزی استراتژیک نیاز به اطلاعات پایه و شاخص‌هایی دارد که فقدان شناخت شهر و سیستم‌ها آن‌ را مختل می‌کند. بسیاری از قسمت‌های شهرداری علی‌رغم تلاش‌های خوبی که در گذشته صورت گرفته بود، فاقد یک نظام منسجم از اطلاعات به‌موقع و مرتبط بودند. این مسأله  منجر به صرف زمان بیشتر در برخی از کارگروه‌ها شد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر ناهماهنگی بعضی از مدیران و کارشناسان و کارگروه‌های معرفی‌شده از سوی شهرداری بود که این کار را مازاد بر وظایف روزمره خود می‌دانستند و معتقد بودند دانشگاه در نقش مشاور باید کل فرایند کار را برعهده داشته باشد؛ درحالی‌که از ابتدای پروژه توافق شده بود که 50 درصد کار تخصصی و مشاوره‌ای برعهده دانشگاه و 50 درصد کار تجربی و میدانی برعهده معاونان، مدیران و کارشناسان شهرداری در هشت کمیته‌ معرفی‌شده باشد.

سرپرست پژوهشکده مطالعات شهری و منطقه‌ای دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با این وجود در مقام عمل، در بخشی از قسمت­های کار موانعی سر راه قرار گرفتند که با تدبیر و درایت و همکاری بسیارخوب معاونت برنامه‌ریزی شهری و فناوری شهرداری اهواز و ستاد برنامه‌ریزی شهرداری و حضور مستمر اعضای کمیسیون‌های شورای شهر در جلسات کمیته‌ها، فضای تعاملی خوبی ایجاد و مسائل مدیریت شد.

وی با اشاره به پاره دیگری از مشکلات، تصریح کرد: مشکلات ناشی از تیم مطالعاتی دانشگاه شهید چمران نیز قابل ذکر هستند؛ عدم آمادگی دانشگاه برای مشارکت در پروژه‌های کلانی از این دست که نیاز به تلفیق ابعاد دانشی، مهارتی، مدیریتی، ساختاری (همکاری گروه‌های آموزشی) و تعریف شیوه‌های همکاری با محققان دستگاه‌های اجرایی در کلان‌پروژه‌ها دارند، از موانع دیگر موجود در فرایند پروژه بود که علی‌رغم تعریف سی‌پی‌ام و زمان‌بندی پروژه، به دلیل مشغله‌های کاری روزانه برخی اساتید برنامه خواسته‌شده از آنان مطابق زمان تعیین‌شده ارائه نمی‌شد.

سرپرست پژوهشکده مطالعات شهری و منطقه‌ای دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مهم‌ترین مشکل وجود ساختارهای ناهماهنگ اداری، مدیریتی، مالی و حقوقی در دانشگاه و شهرداری و نگاه به دانشگاه به‌مانند یک پیمانکار اجرایی در اجرای این پروژه بود که هنوز با گذشت درصد زیادی از پیشرفت کار صورت‌های مالی پژوهشگران دانشگاه پرداخت نشده است.

نتایج و دستاوردهای پروژه به مطالبه شهری و مردمی تبدیل شود

مهرعلی‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا ضمانت اجرایی مطالعاتی با این حجم گستردگی برای شهرداری اهواز به قدر کافی وجود دارد و آیا مردم می‌توانند از مزایای این طرح بهره‌برداری کنند، عنوان کرد: ضمانت اجرایی این پروژه یکی از دغدغه‌های مهم اعضای شورای شهر، شهردار و تیم مطالعاتی دانشگاه بود؛ در مورد پشتوانه‌ قانونی این طرح‌ها بدون شک می‌توان به اسناد الزام‌آور بالادستی اشاره کرد.

وی ادامه داد: استناد به قانون و بخش‌نامه‌های روشن می‌تواند در مراحل مختلف از جمله اجرای پروژه‌های پیش‌بینی‌شده مفید باشد؛ اما تجربه گذشته شهرداری به‌ویژه در حوزه طرح جامع و تفصیلی یا طرح‌های موضوعی نشانگر آن است که صرف داشتن پشتوانه‌های قانونی و استنادهای روشن حقوقی و سازمانی موفق عمل نشده است، با این وجود به‌دلیل وجود مسائل و مشکلاتی در نظام برنامه‌ریزی کشور و به‌دنبال آن شهرداری اهواز ضرورت دارد همه با هم تلاش کنیم تا ضمانت اجرایی آن تضمین شود.

مهرعلی‌زاده اظهار کرد: مهم‌ترین کاری که برای افزایش ضمانت اجرای این پروژه لازم است انجام شود، این است که نتایج و دستاوردهای این پروژه به یک خواست و مطالبه شهری و مردمی تبدیل شود، به نحوی‌که مردم، رسانه‌ها و دیدبان‌های علاقه‌مند به توسعه شهری اهواز مدام آن را رصد کنند. متأسفانه تجربه چرخش شورای شهر و شهرداری نشان داده‌است که برنامه‌ها با افراد تغییر می‌کنند.

سرپرست پژوهشکده مطالعات شهری و منطقه‌ای دانشگاه شهید چمران اهواز  افزود: در این زمینه نیاز است نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی، استانداری خوزستان و … نظارت مداومی برای جلوگیری از تغییر این برنامه با تغییر اعضای شورای شهر و یا احتمالاً شهرداری را در دستور کار داشته باشند.

مهم‌ترین چالش‌های شهرداری و شوای شهر اهواز

مهرعلی‌زاده فقدان قانون مدیریت واحد شهری را مهم‌ترین چالشی دانست که شورای شهر و شهرداری با آن مواجه است و گفت: بزرگترین مشکل مملکت و شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری اهواز، نظام‌بخشی مدیریت شهری است که در حال حاضر 17 وزیر مدیریت شهری کشور را برنامه‌ریزی و اداره می‌کنند. این نظام ناصحیح چنان حاکم شده که محلی برای تدوین استراتژی فراوزارتخانه‌ای و فرابخشی برجای نمی‌گذارد.

وی افزود: این نگاه آشفته مدیریت شهری باعث شده که پس از انقلاب در توسعه شهری و شهرداری‌ها، نتوانیم مطالعات آمایش سرزمین را تصویب، طراحی یا اجرا کنیم. در حال حاضر در اهواز سازمان‌ها و مراکز تصمیم‌گیری شهری مختلفی در عرصه برنامه‌ریزی شهری در بخش استانداری ٬فرماندار، سازمان آب‌وبرق، نیروی انتظامی و …. فعالیت می‌کنند.

سرپرست پژوهشکده مطالعات شهری و منطقه‌ای دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: قسمتی از این کار نیز برعهده شوراها است که این موضوع بزرگترین چالش پیش‌روی شهرداری‌ها است. اعطای ضمانت اجرایی از طرف دستگاه‌های دولتی و امنیتی به اجرای برنامه دوم شهرداری اهواز به‌ویژه در خصوص شیوه‌نامه جذب مشارکت‌های مردمی با توجه به امکانات موجود و دخیل کردن شورا و تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات اجرایی باید از سوی مسؤولان جدی گرفته شود.

وی با بیان این‌که گسست بین قوانین بودجه سالانه شهرداری به سبب عدم تقدیم برنامه سالانه همراه لوایح بودجه و رعایت زمان‌بندی قانونی یک مشکل مهم دیگر است، تصریح کرد: باید تلاش شود تا بودجه سالیانه شهرداری، معاونت‌ها، مناطق و سازمان‌های وابسته به شهرداری بر اساس این برنامه بسته شده و از اعمال سلیقه در ورود پروژه‌های جدید خودداری شود و از سال 95 تا 99 این برنامه تعیین‌کننده بودجه سالیانه شهرداری باشد.

مهرعلی‌زاده خاطرنشان کرد: شاید بتوان بخشی دیگر از مسایل ناشی از ضعف ضمانت اجرای پروژه را به مسائلی مانند ضعف آشنایی بعضی از اعضای شورا در مقایسه با حدود اختیارات و مسؤولیت‌های قانونی خود، نقض و ابهام قوانین موجود در موضوع شورا، احتمال انحراف شورای آینده از نقش مدنی خود و سوق یافتن آن‌ها به‌سوی چالش‌های سیاسی، ضعف ارتباط بین شورا و مدیریت شهرداری، عدم آشنایی شهروندان با کارکردها، وظایف و تأثیرات شورا و پروژه، بروز اختلاف‌نظرهای جدی میان شورا و شهرداری با دیگر نهادها و سازمان‌ها، ایجاد بی‌ثباتی در مدیریت و تغییرات مداوم برنامه‌ها، وجــود ضــعف در تخصــص‌محــوری و انتصاب‌های سیاسی در پست‌های کلیدی شهرداری و …مربوط دانست.

دانشگاه به‌طور مستمر به بررسی تطبیقی منابع و مصارف پروژه بپردازد

سرپرست پژوهشکده مطالعات شهری و منطقه‌ای دانشگاه شهید چمران اهواز با تأکید بر حضور دانشگاه به‌عنوان ناظر اجرایی این پروژه، گفت: دانشگاه باید به‌طور مستمر به بررسی تطبیقی منابع و مصارف برنامه در حوزه‌های مختلف بپردازد. به‌طور کلی از نظر ساختاری و قانونی و اخلاق‌حرفه‌ای باید بسترسازی لازم صورت‌بگیرد. خواست و اراده‌ مطلوب و تعهدات الزام‌آور در مورد انجام چنین طرح‌ها و پروژه‌هایی باید از جانب اعضای شورای شهر، شهرداری اهواز و دستگاه‌های نظارتی به‌وجود آید.

وی در خصوص انتظارات تیم پروژه از شورای شهر، شهرداری و استانداری خوزستان و دیگر سازمان‌های شهر اهواز تصریح کرد: شورای شهر و شهرداری اهواز باید تلاش کنند که با تعامل دانشگاه و تقویت پژوهشکده مطالعات شهری-منطقه‌ای دانشگاه شهید چمران زمینه‌های همکاری را تدوام بخشند و با توجه به تجربه مثبت به‌دست‌آمده از این برنامه‌ریزی، شهرداری و شورای شهر اهواز به‌عنوان مرجع مشاوره‌ای و فکری و تخصصی دیگر شهرداری‌های استان قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، سرپرست پژوهشکده مطالعات شهری و منطقه‌ای دانشگاه شهیدچمران اهواز خاطرنشان کرد: همچنین دانشگاه شهید چمران و دیگر سازمان‌های وابسته به شهرداری باید به این پروژه‌ها در تعیین موضوعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات‌تکمیلی دانشگاه اولویت بدهند؛ لازم است که این پروژه به مدیران ارشد استانی و سایر دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌های استان معرفی و حمایت آنان از پژوهشکده جلب شود و نظام کلان‌پروژه محوری در دانشگاه و شهرداری به‌جای تحقیقات منفصل تقویت شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا