نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف فسیل یک دایناسور ناشناخته دریایی در چین

دیرینه شناسان چینی فسیل یک گونه خزنده دریایی جدید با قدمت ۲۴۴ میلیون سال را در شهرستان لوپینگ در جنوب غربی استان یون نان این کشور کشف کردند.

به گزارش سیناپرس، دایره المعارف های دیرینه شناسی باید از این پس نام یک گونه جدید از دایناسورهای آبزی را به خود اضافه کنند. این گونه جدید که در چین کشف شده است، Luopingosaurus نام داشته و یک خزنده دریایی مارمولک مانند است. بررسی های جدید دیرینه شناسان نشان می دهد این جانور به عنوان یک پاچی پلوراسور با دهان بلند و نوک تیز توصیف شده و طول آن به بیش از نیم متر می رسد.

شانگ چینگ هوا، محقق ارشد موسسه دیرینه شناسی مهره داران و دیرین انسان شناسی آکادمی علوم چین که در این مطالعات حاضر بود، در رابطه با ویژگی های این گونه دایناسور آبزی ناشناخته گفت: پوزه بلندی که بیش از نیمی از سر Luopingosaurus را تشکیل می دهد، به این جانور خزنده کمک می کند طعمه را به طرز بهتری بگیرد، زیرا طراحی خاص پوزه این جانور می تواند تا حد زیادی مقاومت در آب را در طول تعقیب و گریز کاهش دهد.

شانگ در ادامه توضیحاتش افزود: این کشف بینش جدیدی در مورد تکامل اولیه گونه دایناسورهای pachypleurosaur ارائه کرد.

بر اساس این مطالعه، پاهای جلویی این خزنده دارای فالانژهای متعددی بود که باعث می شد باله های آن در هنگام تغییر جهت در آب انعطاف پذیرتر شوند. این کشف همچنین نشان دهنده قدیمی ترین شواهد فسیلی Sauropterygia با فالانژهای متعدد است.

به گزارش سیناپرس، محققان با توجه به کشف این گونه جدید دریافتند: در فرآیند تکاملی، توانایی شکار پاچی پلوروسورها برای صید ماهی‌های کوچک و سایر طعمه‌ها به تدریج افزایش می ‌یابد، اما کارایی بلع آن ها طی این روند تکاملی به تدریج کاهش پیدا کرده بود.

در خاتمه گفتنی است اولین خزنده دریایی کشف شده در چین نیز یک pachypleurosaur به نام Keichousaurus بود که در سال ۱۹۵۷ میلادی یافت شد.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل